عمومی

«جمهوری افغانستان» بیشتر به شوخی شبیه بود


“جمهوری افغانستان بیشتر شبیه یک شوخی بود. یک حکومت قبیله ای فاسد نمی تواند قدرت داشته باشد. تا زمانی که آنها آمریکایی بودند ، مشکلات آشکار نبود ، اما پس از رفتن آنها ، این بادکنک خالی ترکید. افغانستان بار دیگر در حال ورود به مرحله دیگری از بحران است که باید در روزهای آینده بیشتر مورد رسیدگی قرار گیرد ».

به گزارش سرگرمی برای همه ، روزنامه نگار عباس عبدین در پست روزنامه اعتماد وی نوشت: “تحولات در افغانستان همه ناظران را غافلگیر کرده است.” چگونه اولین قدرت جهان می تواند بیست سال در یک کشور توسعه نیافته مستقیم نظامی-سیاسی داشته باشد ، تمام نیروهای خود را برای تشکیل دولت بسیج کند ، تقریباً 8000 نفر را از دست داده و بیش از 2000 میلیارد دلار هزینه کند؟ آیا به محض خروج وی از این کشور بدون حتی درگیری مهمی ، آیا کل دولت و ارتش خالی خود را در برابر فعالترین واکنش از دست می دهد و به سرعت دولت را تحویل می دهد و آیا رئیس جمهور فرار را انتخاب می کند؟

ریشه بحران در افغانستان در مداخله خارجی است. در ابتدا ، اتحاد جماهیر شوروی می خواست یک جامعه سوسیالیستی-کمونیستی در روستاهای افغانستان ایجاد کند ، اما نتیجه آن چه بود؟ تشکیل تأثیرگذارترین گروه سیاسی و فکری در منطقه ، طالبان. گروهی که به معنای واقعی کلمه واکنشی تر و خشن تر از سلفی های خاورمیانه است. کودتای شوروی بهای سنگینی بر این ابرقدرت گذاشت. بدون پیشرفت مردم افغانستان. او همچنین افغانستان را بیش از دو دهه درگیر جنگ داخلی کرد. در طول جنگ ، نهادهای سیاسی افغانستان آسیب دیدند و کشور عقب نشینی کرد. اتحاد جماهیر شوروی نیز سقوط کرد. افغانستان به میدان بازی قدرت های جهانی تبدیل شده است. ایالات متحده ، بریتانیا و غرب از بدترین گروه ها برای سرنگونی رژیم کمونیستی که بعدها به نام طالبان معروف شد ، حمایت کردند. اتحاد سیاسی در افغانستان به همراه قاچاق مواد مخدر برای تامین مالی فروپاشی زیرساخت های سیاسی ، ورود پول های کثیف خارجی و تامین مالی گروه های ضد کمونیستی غیرممکن شده است. کافی است بگویم که این گروه ها بیشتر از دولت کمونیست یکدیگر را کشتند. در این فضا بود که طالبان به عنوان جریانی که مورد حمایت عربستان سعودی ، امارات متحده عربی ، پاکستان بود وارد افغانستان شدند ، اما جهان آنها را به رسمیت نشناخت. افغانستان لانه یک گروه تروریستی با حضور دولت اطلاعاتی شد. 11 سپتامبر نتیجه شکل گیری چنین لانه ای در گوشه ای از جهان بود. ایالات متحده آمد و طالبان را در مدت کوتاهی منحل کرد ، اما در ایجاد احساس ملیت ناکام ماند. جمهوری افغانستان بیشتر شبیه یک شوخی بود. یک حکومت قبیله ای فاسد نمی تواند قدرت داشته باشد. تا زمانی که آنها آمریکایی بودند ، مشکلات آشکار نبود ، اما پس از رفتن آنها ، این بادکنک خالی ترکید. افغانستان بار دیگر در حال ورود به مرحله دیگری از بحران است که باید در روزهای آینده بیشتر مورد رسیدگی قرار گیرد ».

انتهای پیام: