عمومی

جمعه سیاه بی‌منطق در ایران

در حالی که «جمعه» ربطی به ذخیره سازی تقویم کاری شرکت ها ندارد، امسال تب این موضوع در استارت آپ های ایرانی شدت گرفته است.

به گزارش سرگرمی برای همه، این روزنامه همشهری او نوشت: «در کشورهایی که بر اساس تقویم میلادی فعالیت می کنند، با نزدیک شدن به پایان سال، زمان ذخیره سازی و آوردن کالاهای جدید فرا رسیده است. یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدگی به عتیقه جات استفاده از برنامه‌ای است که مدت‌هاست با نام «جمعه خوب» شناخته می‌شود و سال‌هاست که وجود داشته است. چند سالی می شود که برخی استارتاپ ها و فروشگاه های اینترنتی در ایران با اقدامی عجیب و نوید تخفیف های عجیب، تبلیغات «جمعه جمعه» را آغاز کرده اند. این ماجرا به حدی گسترده است که علاوه بر فروشگاه های اینترنتی، کسب و کارهای سنتی نیز به تاریخ نزدیک شده اند. این در شرایطی است که این جمعه در کشور ما زمان متوسطی با ذخیره سازی ندارد. محمدحسین حمیدی از منتورهای معروف اکوسیستم استارتاپی کشور در همین رابطه در توییتر خود نوشت: جمعه چه ربطی به ما دارد؟ آیا به پایان سال نزدیک می شویم؟ آیا فصل خرید است؟ آیا ژنرال ها انگلیسی می دانند؟ آیا ریشه در جغرافیای اطراف ما دارد؟

بی پروا

امیرعلی صبور، مدیر بازاریابی استارت آپ «باسلام» از برگزاری «جمعه» در آذر ماه می گوید. «ما در اکوسیستم نفهمیدیم که این ماجرای «جمعه مقدس» چگونه آغاز شد و در کشور گسترش یافت. یکی از استارتاپ هایی که اکنون در حال شکست است، چند سال پیش سعی کرد با تبلیغات فراوان و بیلبوردهای تبلیغاتی تاریخ را ترک کند. حتی در کشورهای دیگر نیز این داستان مخالفانی دارد. این کمپین ها در پایان سال برگزار می شود، جمعه با تعطیلاتی که در ایران داریم تفاوت اساسی دارد. تخلیه انبار و آماده شدن برای سال جدید مهمترین عواملی است که کشورهای دیگر به آن نزدیک می شوند.

صبور درباره زمان برگزاری چنین حراج هایی می گوید که این موضوع در ایران با همان منطق کشورهای تقویم میلادی جواب نمی دهد. اگر بخواهیم این منطق را بپذیریم، باید این گونه اقدامات بازاریابی انجام شود، مثلاً در بهمن ماه که شرکت ها و تولیدکنندگان انبارهای خود را خالی می کنند و مشتریان با پول بایرام و پاداش پایان سال می روند.

شاید وقتی دیگر

تعجب آور نیست که چنین حراجی در کشورها مطابق با تقویم میلادی برگزار شود، زیرا یک ماه تا پایان سال باقی مانده است، به شرطی که شرایط این روزها به مشتریان و فروشندگان اجازه می دهد تا نیازهای یکدیگر را برآورده کنند. اما در ایران که نزدیک به چهار ماه تا پایان سال فرصت داریم، برگزاری این روزها به دو دلیل از منطق منطقی خارج نمی شود. در حالی که برخی از شرکت ها آخرین ماه سال را پایان سال مالی خود نمی دانند، ماه های پایانی سال (اسفند یا بهمن) توسط سازنده یا فروشنده به عنوان متداول ترین زمان برای فروش، ذخیره سازی و یا در نظر گرفته می شود. نگهداری کالاهای قدیمی حسابرسی؛ پس بدیهی است که فروشندگان حدود یک ماه به عید نوروز فرصت دارند تا به فکر این بازار باشند. نکته دوم اینکه در ایران احمق کارگر و کارگر در بهترین حالت بهمن ماه حقوق می گیرد. حتی بسیاری از کارمندان تعطیلات خود را در روزهای پایانی اسفند دریافت می کنند. بنابراین وقتی جیب مردم خالی است، این اقدام نه به نفع کسب و کار و نه به نفع مشتری نیست. علاوه بر این، «جمعه جمعه» را به تخفیف های فراوان در کشورهای دیگر می شناسند، اما بررسی همشهری نشان می دهد که تخفیف ها در سایت های ایرانی بسیار ناچیز است و بیشتر یک روش بازاریابی است تا یک حراج واقعی.

هیاهو بیهوده

صبور تأکید می کند که از آنجایی که منطق «جمعه» در ایران وجود ندارد، تخفیف های مشاهده شده در ایران چندان واقعی نیست. به گفته وی، در کشورهای دیگر برای برخی از محصولات که برای فروشنده و مشتری مناسب است، تخفیف های زیادی وجود دارد. این جمعه برای تجارت در ایران هیچ تفاوتی با روزهای دیگر ندارد. یکی ماجرا را شروع کرد، یکی گفت چرا نباید برویم، این سوال سال به سال بیشتر می شود.

نگاه فروشگاه های آنلاین خارجی نیز نشان می دهد که تخفیف های آنها کاملا ملموس است، اما در داخل این تخفیف ها یا خیلی کم هستند یا ارزش آن را ندارند، یا اصولاً قیمت رابطه جنسی را بالا می برند، سپس به آن می گویند: تخفیف «جمعه» برای جذب مردم.

دیروز به دلیل «جمعه» وب سایت چند فروشگاه اینترنتی مختل و حتی از دسترس خارج شد. مقایسه برخی از محصولات نشان می دهد که محصولات تخفیف خورده این فروشگاه ها را می توان در سایر فروشگاه ها با همان قیمت حراج بدون سر و صدا یافت.

انتهای پیام: