بین الملل

جلوگیری از مرگ بیماران با ارسال گزارش ADR

محمدی تاکید کرد؛

جلوگیری از مرگ بیماران با ارسال گزارش ADR

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با ارسال گزارش ADR می‌توان از مرگ بیماران جلوگیری کرد.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ سید حیدرمحمدی رئیس سازمان غذا و دارو در همایش داروسازان بالینی اظهار کرد: به دلیل غنای علمی، این همایش مورد استقبال اکثر جامعه پزشکی و دارویی است. محتوای این همایش به عنوان برنامه عملیاتی یا گزارش در اختیار سازمان قرار گیرد.

وی افزود: موضوع تجویز و مصرف منطقی دارو برای ما بسیار مهم است. در همه حوزه‌های دارویی یکی از کلیدی‌ترین افراد داروسازان بالینی هستند که باید نقش‌های زیادی برای داروسازان بالینی تعریف کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: یکی از نمونه‌های موفق در حوزه دارو رسانی درب منزل، در ۲ سال گذشته توسط برخی داروخانه‌های دولتی برای خانواده معزز شهدا اجرا شده است. دارورسانی درب منزل ظرف یک ماه آینده در یک سطح وسیع‌تر شروع می‌شود. داروی سدیم کلراید پرمصرف‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲ بود که نسبت به قبل دو برابر شده بود.

محمدی تاکید کرد: داروی ‏ivig پرمصرف‌ترین دارو در مراکز درمانی شده که با توجه به سختی‌هایی که برای تامین آن داریم می‌بایست تجویز آن منطقی گردد. داروسازان بالینی برای مشورت به مراکز درمانی ورود بیشتری داشته باشند. خروجی همایش‌هایی مثل داروسازی بالینی برای سازمان می‌تواند مفید باشد. گزارش عوارض ناخواسته دارویی ADR برای ما بسیار مهم است حتی دقیقه و ثانیه هم مهم است و می‌تواند از بسیاری از عوارض و حتی مرگ جلوگیری کند. فرم‌های الکترونیکی را برای گزارش عوارض دارویی اضافه کردیم که در نتایج آنها راستی آزمایی و بعد اقدام شود. ارائه گزارش عوارض دارویی هر چند با دقت کمتر، بهتر از عدم گزارش دهی است. یکی از اقدامات خوب داروسازان بالینی بحث کمک در رفع کمبود‌ها بود که از طریق جایگزینی دارو‌ها قابل رفع است.