فرهنگ و هنر

جلوه‌ نام علی (ع) در آثار تاریخی

به موازات عید غدیر ، موزه ملی ایران 12 اثر موزه مربوط به امام علی (ع) افتتاح کرد. کلمه “علی” حکاکی شده در آثار مختلف تاریخی این موزه.

به گزارش سرگرمی برای همه ، موزه ملی ایران در کتابی با عنوان “تأثیر نام موزه امام علی” ، 12 اثر از موزه های خود را به شرح زیر ارائه کرد:

نسخه قرآن کریم بر روی پوست با كتیبه كوفیك در سال قبل از میلاد مسیح نوشته شده است. در قرن چهارم با افزودن “كتاب علی ابن ابیطالب” كه در موزه با شماره 4279 ثبت شده است. این اثر تاریخی از اردبیل به دست آمده است.

در یک ظرف لعاب دریافت با کتیبه حدیث امام علی (ع) به خط کوفی که در نیشابور در سال قبل از میلاد بدست آمده است در قرن سوم و چهارم در این کشتی به شماره 21301 که در موزه ملی ایران نگهداری شده نوشته شده است: “حرص و طمع و باریک بودن نشانه های فقر است.”

در یک ظرف لعاب با كتیبه های احادیث امام علی (ع) در كتیبه كوفیك تزئین شده و متعلق به سال قبل از میلاد مسیح است. در سده های سوم و چهارم که در نیشابور به دست آورد.

در بخش اول این کتیبه که در موزه ملی ایران با شماره 3761 نگهداری شده است ، آمده است: “یک مرد آزاد همیشه آزاد است ، حتی اگر رنج ببرد.” قسمت دوم این پروتکل نیز حاوی این متن است. “حرص و طمع و اندیشه باریک نشانه فقر است”

کاشی های فیروزه ای با نام امام علی (ع) متعلق به دوره پدرسالاری (قرن هفتم میلادی) تزئین شده است که تخت سلطان را به دست آورد.

این بنای تاریخی که در آن نگهداری نشده است. در 23529 در موزه ملی ایران ، کاشی شش ضلعی به شکل قالب از خمیر شیشه ای فیروزه ای ساخته شده است. که هیچ درخششی ندارد ، در متن كوفیك “علی” را یادآوری می كند.

نسخه خطی: با صد کلمه از قرن نهم هجری حضرت علی (ع) ، که روی کاغذ دولت آباد و 35 صفحه نوشته شده ، زینت یافته است.

این بنای تاریخی که در آستانه شیخ صفیالدی اردبیلی به دست آمده ، اکنون در موزه ملی ایران با شماره 3708 نگهداری می شود. این اثر توسط ناسک و نستعلیق نوشته شده است ، با یک قلم دودنگ ساخته شده از طلا و نعناع ، زیرا هر صفحه دارای سه خط بزرگ و هفت خط کوچک است.

خیمه مرمر تزئین شده با کتیبه سوم از منطقه تیموریان (قرن نهم قبل از میلاد) با نام امام علی (ع) به خط کوفی است که از شهر ابرگو در استان یزد به دست آمده است و هم اکنون در موزه مادر ایران با شماره 3311 نگهداری می شود.

این خیمه خانه با كتیبه هایی در كتیبه های سوم و كوفیك تزئین شده است و دارای نقاشی های اسلامی ، گل و هندسی است كه نقش برجسته و حکاکی شده است. در دو خم بالای قوس محراب ، کلمه “علی” در یک قاب شش ضلعی با کتیبه معروف کوفی حک شده که در دو طرف حک شده است ، تکرار می شود. در اطراف محراب ، شماره 110 سوره اسراء در سطر سوم نوشته شده است.

آینه دسته نقره ای گرد این فرش با نام امام علی (ع) نامگذاری شده است ، مربوط به دوره صفویه (قرن 10 تا 11 قبل از میلاد) است و هم اکنون با شماره 8554 نگهداری می شود.

در وسط این اثر تاریخی ، کلمه “علی” در کتیبه کوفیک بنا ، در یک قاب مربع چهار بار تکرار شده است ، و چهار ضلع آن با نقوش گیاه-اسلامی احاطه شده است.

خیمه سنگ در کتیبه های کوفیک ، نام امام علی (ع) (آیات قرآنی «الله اکبر» از «مسجد محمد» ، «محمد ، علی ، حسن تد حسین») متعلق به دوره صفویه (قرن دهم میلادی) و 36 3661 ایران است در موزه ملی.

محراب مسجد آبراکو قبل از میلاد مسیح طراحی منحصر به فرد از خیمه های سنگی قرن دهم از چندین قطعه مرمر ساخته شده است از جمله محراب ، تکه ای در پشت محراب ، دو ستون ، تابستان به رنگ قرمز ، قسمت بالای خیمه ها ، دو ستون به رنگی روشن است. .

نسخه خطی: تزئین شده با چهل حدیث ، احادیث امام علی (ع) نیز در کتب نستعلیق توسط شاه محمود نیشابورعلیاس زرین کلام نوشته شده است.

این اثر تاریخی ، که در سال دهم قمری (951 سال قمری) نگاشته شده است ، هم اکنون تحت 9206 اثر حفظ شده است. این نسخه دارای 15 صفحه ، سه خط بزرگ ، دو خط کوچک و هشت خط است. در صفحه اول عنوان دین وجود دارد ، و در صفحه دوم یک دین وجود دارد و حاشیه ها را تزئین می کند ، و هر دو صفحه با زیور آلات تزئین شده اند.

قطعه خط نستعلیق تزئین شده با شعری از امام علی (ع) که احتمالاً توسط ابوالمعالی الحسینی در قرن دوازدهم نوشته شده است ، اکنون در موزه ملی ایران با شماره 4700 قرار دارد.

متن این پروتکل آمده است: “با عشق به علی طینت ، که طبیعت دارد (اگرچه او همیشه در جهنم ناامید است ، اگر به عنوان بیرون برداشته شود / من گرم نشده ام ، او را به بهشت ​​می برند.”

انتهای پیام: