علمی و پزشکی

جایگزین دارو برای درمان پوکی استخوان

به گزارش شفاف، بیش از 40 درصد مردم ایران به پوکی استخوان مبتلا هستند که در 10 تا 15 درصد موارد منجر به شکستگی و بی حرکتی می شود.

پوکی استخوان با تخریب بافت استخوانی مشخص می شود که در نتیجه استخوان های ضعیف به راحتی شکسته می شوند.

اکنون بیس فسفونات ها به عنوان رایج ترین نوع داروی پوکی استخوان شناخته می شوند که عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد می کند و برای برخی افراد به خوبی کار نمی کند.

محققان کالج کالج لندن به دنبال یک جایگزین موثرتر هستند و اخیراً هورمونی به نام کیسپتین را که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود، مورد مطالعه قرار داده اند. مطالعات قبلی نشان داده است که تزریق کیسپتین توسط افراد به خوبی کار می کند و عوارض جانبی قابل توجهی نداشته است.

در یک مطالعه جدید، 26 مرد 18 تا 36 ساله به مدت 90 دقیقه کیسپتین داخل وریدی دریافت کردند. آنها به مدت یک ساعت و نیم دارونما دیگری دریافت کردند. در هر دو مورد، شمارش و تغییرات خونی آن‌ها هر 30 دقیقه کنترل می‌شد.

هنگامی که آنها این هورمون را دریافت کردند، مشخص شد که بدن آنها به طور متوسط ​​24 درصد استئوبلاست بیشتری تولید می کند که سلول های استخوان ساز هستند.

پوکی استخوان معمولاً زمانی رخ می دهد که عدم تعادل بین استئوبلاست ها، استئوکلاست ها، سلول هایی که استخوان ها را تجزیه می کنند، مشاهده شود. در حالی که استئوکلاست ها معمولاً عملکرد مفیدی دارند، آنها به سادگی استخوان ها را ضعیف می کنند و آنها را تغییر شکل می دهند تا در طول زمان قوی تر شوند زیرا تعداد آنها از استئوبلاست ها بیشتر می شود.

برای آزمایش دیگری توسط تیمی از دانشگاه جنوب دانمارک، کیسپتین به سلول‌های استخوانی در صفحات پیتر اضافه شد. در این حالت، این هورمون نه تنها فعالیت استئوبلاست ها را افزایش می دهد، بلکه از فعالیت استئوکلاست ها نیز جلوگیری می کند.

دکتر الکساندر کامنینوس، سرپرست تیم تحقیق، گفت: “امیدواریم که این یافته های جدید را در تحقیقات آینده با هدف نهایی این که آیا کیزپتین می تواند درمانی ایمن و موثر برای پوکی استخوان باشد، بررسی کنیم.”

این مطالعه در ژورنال اخیر Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان