بین الملل

توافق برجامی پوتین و بایدن چه بود؟

وب سایت ریاست جمهوری روسیه در بیانیه ای درباره مذاکرات پوتین و بایدن در شامگاه سه شنبه نوشت. هر دو طرف در مورد یک برنامه اقدام مشترک جامع در مورد برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند.

رئیس جمهور روسیه در این گفتگو بر اهمیت اجرای کامل برجام در چارچوب توافق اولیه تاکید کرد.

روسای جمهور آمریکا و روسیه ابراز امیدواری کردند که گفت وگوها در این زمینه که در اواخر نوامبر در وین از سر گرفته شد، سازنده باشد و امکان اتخاذ تصمیمات قابل قبول برای همه شرکت کنندگان فراهم شود.

گفتگوی بایدن و پوتین واضح بود

کرملین مذاکرات پوتین و بایدن را “باز” ​​توصیف کرد و نوشت که بایدن در دیدار با پوتین بر ماهیت “تهدید کننده” حرکت نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین تاکید کرد.

در پاسخ، ولادیمیر پوتین تاکید کرد که این مسئولیت نباید بر عهده روسیه گذاشته شود، زیرا این ناتو است که تلاش های خطرناکی برای اشغال خاک اوکراین انجام می دهد و توانایی های نظامی خود را در مرزهای ما ایجاد می کند. بنابراین، روسیه به طور جدی علاقه مند به دریافت تضمین های قانونی قابل اعتماد است که گسترش ناتو به شرق و استقرار سیستم های تسلیحاتی تهاجمی در کشورهای همسایه را از بین می برد.
محور اصلی گفتگوها مشکلات مربوط به بحران داخلی اوکراین – عدم پیشرفت در اجرای توافقنامه مینسک 2015 بود که مبنای مسلم حل و فصل مسالمت آمیز است. رئیس جمهور روسیه با مثال های عینی خط ویرانگر کی را با هدف لغو کامل توافقنامه ها و معاهدات مینسک در «مقیاس نورمن» ترسیم کرد و نسبت به اقدامات تحریک آمیز کی روش علیه دونباس ابراز نگرانی جدی کرد.

پوتین همچنین در جریان این مذاکرات به ایالات متحده پیشنهاد داد که تمامی محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های نمایندگی‌های دیپلماتیک را لغو کند و سایر جنبه‌های روابط را تنظیم کند.

به گفته کرملین، آنها همچنین درباره اجرای نتایج نشست روسیه و آمریکا که در ژوئن 2021 (ژوئن سال جاری) در ژنو برگزار شد، صحبت کردند. در جریان بحث در مورد مسائل دوجانبه و روسیه و سایر موضوعات ناشی از ایالات متحده، امکان اجرای منسجم توافقات حاصل شده در بالاترین سطح و حفظ “روح درد” مورد توجه قرار گرفت.

رؤسای جمهور دو کشور موافقت کردند که به نمایندگان خود دستور دهند تا در مورد این موضوعات حساس رایزنی های اساسی داشته باشند.

311311: