تحلیل مسیح مهاجری درباره انتخابات ۱۴۰۰

زنی از شوهرش پرسید. “انتخاب چیست؟” شوهر جواب داد. آیا به خاطر می آورید که وقتی به شما پیشنهاد دادم ، من قول دادم که تمام خواسته های شما را برآورده کنم ، شما را همه جا با خود ببرم ، همه چیز را برای شما بخرم ، در چشمانم بگذارم؟ زن گفت: بله ، یادم است ، اما شما هیچ كدام از اینها را انجام ندادید. شوهر گفت. انتخابات همان است.

به گزارش سرگرمی برای همه ، حجت الاسلام مسیح مهاجر مدیر مسئول روزنامه “om omhuri اسلامی” ، پست خود را در شماره امروز روزنامه خود ادامه داد. آنها مانند وعده های نامزدهای ازدواج به دخترانی هستند که قول شیرین می دهند و دختران می گویند: بله ، اما بعد از ازدواج ، بدانید که وعده ها هرگز تحقق نخواهند یافت.

علاوه بر این که بیشتر انتخابات قبلی ، از جمله انتخابات ریاست جمهوری ، پارلمان و شوراها ، یکسان بوده است ، این انتخابات دارای چندین ویژگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

1- یکی از 7 سربازی که برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد می شود ، که قدیمی ترین نسل بود ، ثبت نام نکرده است و 6 نفر به صحنه آمده اند. طبق گفته شورای نگهبان ، برخی از این شش سرباز رد می شوند و بقیه نمی توانند رأی دهند. بنابراین ، از این پس می توان اطمینان داشت که ارتش چهار سال آینده مستقیماً بر قدرت اجرایی تسلط خواهد داشت. چون بعد از آن خدا بزرگ است.

2. چندین ژنرال نیز به ثبت رسیده است که معمولاً شورای نگهبان صلاحیت فقط یکی از آنها را تأیید می کند. حتی اگر یک یا دو نفر دیگر واجد شرایط باشند ، آنها امکان رای دادن ندارند. من با هیچ یک از این روحانیون مشکلی ندارم ، اما به دلیل احترامی که برای روحانیت قائل هستم ، اطمینان دارم که در دوره بعدی یک روحانی به عنوان رئیس جمهور وجود خواهد داشت که مسئولیت معیشت مردم را بر عهده خواهد گرفت. نه به نفع کشور ، باید مدتی بود. با توجه به فرصتی که روحانیون در این موقعیت دارند ، من نگران موقعیت روحانیت هستم.

3- زنان ثبت شده ای که هیئت امنا آنها را مصداق مرد نمی داند. طبق این توصیه ، مردان فقط نمونه های دیکشنری این کلمه هستند ، نه واژگان آن.

4- شرایط کشور ما بسیار حساس است. تعدد امور داخلی ، بحران اقتصادی ، فساد اداری و مالی ، مبارزه لجام گسیخته و بی پایان برای قدرت ، غیرقانونی بودن عمومی ، مشکلات معیشتی مردم وضعیت را به نقطه جوش آورده است. در امور خارجه ، عدم اطمینان روابط با غرب ، خطرات روابط با شرق ، شرایط بحرانی منطقه و قفل شدن بیشتر درهای روابط خارج از کشور ، مشکلات بی سابقه ای را ایجاد می کند. رفع این وضعیت ناپایدار غیرممکن است ، اما واضح است که افرادی که به عنوان رئیس جمهور ثبت شده اند قادر به انجام این کار نخواهند بود این کار فقط توسط کسی انجام می شود که قدرت ذاتی و نفوذ شخصی وی محدود به یک شخص واقعی مذهبی باشد ، همانطور که در قانون اساسی قید شده است ، و نه آنگونه که شورای نگهبان معمولاً سهل انگاری می داند.

5- بازگشت به قانون اساسی در همه زمینه ها درمان همه دردها و بیماری های کشور است. اگرچه ممکن است ایرادی به قانون اساسی موجود باشد ، اما اگر همه افراد و م institutionsسسات از حقوق خود طبق مقررات این قانون اساسی راضی باشند ، مشکلات برطرف خواهد شد. آیا می توان قانون اساسی را بر اساس کشور تنظیم کرد تا از تجاوزات آن به مردمی که در نهایت وارد رقابت انتخاباتی می شوند جلوگیری شود؟

انتهای پیام: