عمومی

تاکسی خطی با نرخ دربست!

مسافران می گویند اتوبوس، خط مترو و تاکسی وجود ندارد. سپس از مردم خواسته می شود با خودروی شخصی تردد نکنند. افزایش تعرفه وجود دارد اما خدماتی وجود ندارد. این وضعیت را در حومه تهران هم می توان دید.

روزنامه سرگرمی برای همه گزارش می دهد ایران وی نوشت: «ترافیک نابسامان این روزهای تهران تخلفات جدیدی را در حوزه تاکسیرانی به دنبال داشته است. برخی از رانندگان تاکسی با خودداری از جابجایی مسافران به بهانه ترافیک سنگین، به ویژه در ساعات اوج بار که منجر به افزایش چند برابری کرایه ها شده است، به راه های جدیدی برای فرار از قانون روی آورده اند. به عنوان مثال کرایه خط که اکنون در روزهای عادی و با تایید شهرداری تهران 12 هزار تومان است برای مسافرانی که ساعت ها در ترمینال مذکور منتظر تاکسی هستند تا 40 هزار تومان قیمت دارد. زیرا رانندگان تاکسی با تغییر جایگاه خود در پایانه های تاکسیرانی عملا مسافران را در شرایطی قرار می دهند که مجبور به پذیرش تاکسی با قیمت های گزاف باشند. این نرخ ها از طریق فرآیندی که رانندگان تاکسی در خارج از ایستگاه نقل می کنند ارائه می شود. به این ترتیب که در ارتفاع چند متری و دور از دید مدیر خط و مسافران عادی در نقطه ای از پیش تعیین شده در کمین می نشینند و مسافران عادی که با این ترفند آشنا هستند دسته دسته سوار تاکسی می شوند. از چهار و دست در دست در دست در این میان مسافرانی که از این روش اطلاعی ندارند باید ساعت ها منتظر تاکسی در همان صف بمانند و منتظر تاکسی های خیالی باشند که هرگز نمی آیند. البته برخی از آنها باید به تاکسی های خیابانی یا حتی تاکسی های آنلاین بسنده کنند.

خانم ریاحی یکی از مسافرانی است که بارها با این صحنه مواجه شده است. وی با اشاره به اینکه این اتفاق روز چهارشنبه در ایستگاه سید خندان رخ داد، می گوید. نزدیک به یک ساعت و نیم دیر آمدم، تاکسی و ون نبود، بالاخره از سر ناچاری به صف مسافران پیوستم که در این مدت چند نفر خارج از خط سوار تاکسی می شدند. چون مدیر خطی نبود که بخواهیم شکایت کنیم و اگر اصرار می کردیم که تاکسی خطی پیدا شود، هم وقت و هم سلامتی خود را تلف می کردیم. زیرا حتی برخی از مسافران نیز به دلیل سردی هوا و ایستادن طولانی مدت بیمار شدند.

او می گوید در این شرایط مسافران کرایه را بین خود تقسیم می کنند، هرچند که مثلاً به جای 12 هزار درام باید 40 هزار تومان بپردازند، باز هم به صرفه تر از 160 هزار برای یک نفر است!

یکی دیگر از مسافران از خطوط “میدان آزادی” از “آریاشهر” گلایه دارد. وی به موضوع تاکسی نیز اشاره می کند و می گوید: سابقه تاکسی ها از روزهای بارندگی به روزهای عادی تغییر کرده است و این کاهش کرایه ها در مقایسه با هزینه های نجومی تاکسی های اینترنتی مقرون به صرفه تر است چرا که حداقل تاخیری وجود ندارد. چند ساعت. البته از مسافران نیز انتقاد می کند و می گوید: ما خودمان این روش را تایید کرده‌ایم و تاکسی‌ها به جای اینکه ساعت‌ها در ترافیک گیر کنند و خودروهایشان مستهلک شود، این پیشنهاد ناعادلانه را پذیرفته‌اند. زیرا در نهایت به نفع هر دوی ما خواهد بود.»

خستگی در ترافیک در ساعات شلوغی

البته این داستان از سوی بسیاری از رانندگان تاکسی رد می شود. آنها معتقدند تاریخ را نمی توان یک طرفه و به نفع مسافران نوشت. زیرا آنها به شدت تحت تاثیر ترافیک چند ساعته تهران و گرانی قطعات خودرو هستند، تا جایی که برخی روزها از ساعت 4 صبح فقط 2 تا 3 لاین را طی می کنند. آقای روزبهانی با بیان اینکه تردد در ساعات اوج مصرف به شدت فرسوده است، گفت: «بعضی از رانندگان از ساعت 4 کاملاً گیر کرده‌اند، زیرا خطی که می‌روند برنمی‌گردد، در حالی که راننده حتی 50 هزار تومان هم درآمد نداشته است. همین تاکسی های اینترنتی هر ثانیه کنتور تنظیم می کنند و هیچ کس شکایت نمی کند. برای کسب سود بیشتر گزینه «عجله دارم» را هم قرار می دهند. بسیاری از این رانندگان به جای پرداخت عوارض جاده های شلوغ، به شمال شهر می روند و فقط برای یکی دو خیابان همان عوارض را می گیرند. به همین دلیل تعداد زیادی تاکسی اینترنتی وجود دارد که گاهی برای چند خیابان 70 هزار تومان می گیرند و هیچ کس شکایت نمی کند. برخی از مسافران نیز از کرایه تاکسی گلایه دارند و فکر می کنند تاکسی های گشت و گذار برایشان به صرفه تر است.

یکی از مسافران می گوید: کاهش تاکسی ها بی دلیل نیست. بسیاری از آنها ون خریده اند اما آنها را به عنوان وسیله نقلیه سرمایه گذاری در گاراژ خود پارک کرده اند.”

مسافر دیگری با اشاره به مسیر یوسف آباد به ونک می گوید: کرایه از مبدا تا مقصد 8000 درام تعیین شده است، اما در این ترافیک ارزش این را ندارد که راننده تا آخر راه برود. در پایان، مسافر را در میدان کلانتری پیاده می کند و همان 8000 درام را می گیرد.» اگر می خواهید تمام راه را بروید یا برعکس، باید پوشش دهید. کرایه 32 هزار درام برای 4 سرنشین برای شما 70 هزار تومان تمام می شود. به همین دلیل هیچ خبری از تاکسی چه در مقصد و چه در مبدا نیست و صف مسافران به دنبال تاکسی اینترنتی برای مقایسه کرایه ها هستند. برخی از مسافران بارها از مدیر خط شکایت کردند و با شماره 137 تماس گرفتند. کار نکرد، اوضاع بدتر شد.

برخی می گویند راننده ها رئیس را اشتباه می گیرند و به عنوان حق السکوت به آنها پول می دهند. سوالی که هنوز تایید نشده است. مسیر صومعه تا شهرها کمتر از این مسیر نیست و ون هایی با کرایه های نزدیک به تاکسی های معمولی به بلای مسافران تبدیل شده اند. مسافران می گویند اتوبوس، خط مترو و تاکسی وجود ندارد. سپس از مردم خواسته می شود با خودروی شخصی تردد نکنند. افزایش تعرفه وجود دارد اما خدماتی وجود ندارد. این وضعیت را در حومه تهران هم می توان دید. مسافری که از ورامین به تهران سفر می کند به صف های طولانی اشاره می کند که حتی ساعات غیر اوج بار را نیز غیرقابل تحمل می کند. تاکسی هست اما آنقدر محدود است که جوابگوی تعداد مسافران ورودی مترو شهری نیست. مسیر حدود یک ساعت طول می کشد، باید حدود دو تا سه ساعت منتظر تاکسی باشید وگرنه قیمت آن به جای 15000 درام 150000 درام است (نرخ مصوب تاکسی) که برای تاکسی اینترنتی غیر ممکن است. اینجا هم اتوبوس، ون و مترو وجود ندارد.

ریشه مشکلات در صنعت اتوبوسرانی

علی اصغر قائمی، یکی از اعضای شورای شهر تهران به «ایران» گفت: این اتفاق غیرقابل قبول است و شرکت های تاکسیرانی که عنوان اصلی آنها کنترل و مدیریت است، باید وظایف نظارتی خود را انجام دهند و در غیر این صورت باید به وظایف نظارتی خود عمل کنند. وارد به عنوان توصیه در این زمینه

وی معتقد است: «تاکسی یک نوع حمل‌ونقل عمومی در شبکه حمل‌ونقل نیست، اما به دلیل نبود اتوبوس و مترو به ناچار به آن نقش عمومی داده‌ایم، در حالی که خصوصی است».

قائمی می گوید: «ریشه این مشکلات در شبکه حمل و نقل عمومی نهفته است. وقتی در تهران باید 9000 اتوبوس وجود داشته باشد اما حدود 2400 اتوبوس داریم و بیش از 6000 اتوبوس کمبود داریم یا 2000 ماشین باید به شبکه مترو اضافه شود، تاثیر خود را در تاکسی ها و این ترافیک آزاردهنده و شلوغ تهران نشان می دهد. . مردم مجبورند به ماشین شخصی بروند چون ماشین عمومی در دسترس نیست! من شخصا با این مشکل مواجه شدم که برای مسیر میدان مادر به بهارستان در بلوار میرداماد 200 هزار تومان کرایه گرفتند که ناعادلانه بود. جلسات متعددی با مسئولان حمل و نقل عمومی داشته ایم و شهرداری قول اصلاح این وضعیت را داده است. حدود 150 اتوبوس به ناوگان اضافه شده و 180 دستگاه دیگر نیز تا پایان سال برنامه ریزی شده است. اگر شبکه حمل و نقل عمومی هر سه ماه یکبار تقویت شود، تعرفه ها تعدیل می شود. البته رانندگان هم مشکلات خود را دارند، بارها درباره کسب درآمد از طریق تبلیغات صحبت کرده ایم، اما به دلیل عدم هماهنگی زیرمجموعه های مشمول شهرداری تا کنون این اتفاق نیفتاده است».

با این توصیف، این داستان به دلیل هیچ مشکلی نیست. سر این کلاف گیج کننده با چند نقطه به پایان می رسد که یکی از آنها «رانندگان تاکسی» است. حتی اگر تخلفات آنها برطرف شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که راه حل دیگری برای درآمدزایی و پرهیز از هزینه های ترافیک سنگین تهران پیدا نکنند.»

انتهای پیام