عمومی

تاملی بر سخنان بی‌تامل رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی

فعلاً می خواهم به چند نکته اشاره کنم.

2- در مورد موفقیت دولت سیزدهم در مهار تورم، به جرات می توان گفت که رئیس جمهور آخرین گزارش مرکز آمار را ندیده است. مرکز در گزارش تورم دی ماه خود به صراحت اعلام کرد که متاسفانه هم تورم ماهانه و هم تورم نقطه به نقطه که پیش بینی تورم سالانه است 0.3 است. علاقه افزایش یافته است.
کاهش یک درصدی تورم سالانه در دی ماه، میانگین نرخ تورم دوازده ماه گذشته است نه تورم فعلی.
اشاره به کاهش قیمت فولاد و سیمان یکی از دلایل عدم اطلاع رسانی است. چرا که قیمت این دو محصولی که آقای رییسی به آن اشاره کردند نسبت به سال قبل کاهش پیدا نکرد، بلکه تنها در تابستان امسال که مدتی بود برق کارخانه های فولاد سیمان به دلیل پیشگیری قطع شد، کاهش پیدا کرد. به دلیل قطع برق داخلی، تولید آنها کاهش یافته است، بازار به شدت رشد کرده است. در شرایط عادی شدن شرایط، قیمت ها به تعادل رسیده است، ارتباط آن با موفقیت دولت به ویژه با اعلام رسمی رشد نقطه به نقطه تورم، البته قطعا درست نیست.

2- تاکید مجدد بر نرخ های رشد اقتصادی 4 درصدی نشان می دهد که این نظر بدون مطالعه آخرین گزارش بانک مرکزی (شماره 15) نیز بوده است.
زیرا در صفحه سوم این گزارش اشاره شده است که رشد اقتصادی در دولت قبل که در سه ماهه چهارم سال اول 5.4 درصد و در سه ماهه اول 140 – 6.4 درصد به دلیل عدم سرمایه گذاری بوده است. به ویژه پرداخت ها، در سه ماهه دوم – سیزدهم وام های برنامه توسعه در دولت به یک درصد کاهش یافته است.

افزایش 7 درصدی عمدتاً هدف برنامه ششم است که طبق جدول ماده 2، سالانه باید 65 میلیارد دلار یا معادل ریالی آن سرمایه‌گذاری شود.

2- در شرایطی که تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی دوباره نوید داده می شود، در صفحه 1 گزارش شماره 25 بانک مرکزی به صراحت آمده است که تعداد پروانه های ساخت و ساز در مناطق شهری در دولت سیزدهم: شاخص بهای خدمات ساختمانی 2.5 درصد و شاخص بهای تولیدکننده مصالح ساختمانی 2.8 درصد افزایش یافت.
اگر نگوییم چهار سال دیگر 4 میلیون دستگاه عرضه می کنیم، داستان دیگری است.

4- موضوع دیگری که آقای رئیس جمهور به آن اشاره کردند، میراث دولت قبل در ایجاد افت شاخص بورس است.
به نظر می رسد به درستی در جریان نبوده اند که در دولت سیزدهم با وجود نتایج امیدوارکننده، شاخص بورس همچنان روند نزولی خود را ادامه می دهد و حتی با رشد (دوپینگ) شاخص کل تقریباً همیشه به شدت افت می کند. روز

5. آقای رایس در رابطه با ترمیم حقوق بازنشستگان و کارمندان از جمله رتبه فرهنگیان با لحنی پرسید که چرا لایحه وی در ماه های پایانی دولت قبل بدون اعتبار تصویب شد؟
قطعاً این گزارش کذبی است که ارگان های مربوطه به او داده اند.

تعدیل حقوق مستمری بگیران یکی از مفاد برنامه ششم است که در راستای اجرای آن برای تمامی سال ها از سال 96 – ردیف اعتباری تبصره 4 بودجه و در سال 96 می باشد. و 1994 در صورت تورم مبالغ اضافی در تبصره ۲. به نظر می رسد او 2 سال است که 2 درصد از حقوق همان کارمند را پرداخت می کند، بنابراین ادامه این اقدام قانونی است زیرا امسال سال آخر برنامه ششم لایحه مربوطه به مجلس تقدیم شده و منابع آن در بودجه در حال اجراست.
این رتبه بندی که از سال ها قبل اجرا می شود به درخواست قانونی معلمان با در نظر گرفتن بار مالی آن به عنوان لایحه تقدیم مجلس شد. آیا ارائه لایحه صحیح تر بود یا مقاومت ناعادلانه در برابر مطالبات اقشار مختلف که استخوان هایشان در اثر تحریم های ظالمانه خرد می شود؟