عمومی

بیچاره کریم باقری – سرگرمی برای همه

مشکل اصلی نحوه شکل گیری دو نوع رویکرد در فضای مشترک با ستاره های سابق فوتبال ایران است. چگونه می توان ۱۰۰ میلیونی کریم باقری را قابل بحث دانست اما ۵۰۰ میلیونی یحیی گل محمد را برای هر بازی عادی کرد؟

به گزارش سرگرمی برای همه، این روزنامه نتیجه: وی نوشت: ماجرای حضور کریم باقری روی نیمکت تیم های ملی پرسپولیس یکی از ماجراهای پیچیده ای است که نمی توان آن را صد در صد تحلیل کرد. او سال ها به عنوان دستیار سرمربیان «پرسپولیس» با مربیان بزرگی همکاری کرد و حداقل تا پایان فصل قبل به عنوان دستیار یحیی گل محمدی روی نیمکت سرخ پوشان تهرانی نشست. کریم از زمان انتصاب دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی، یکی از دستیاران ایرانی در کرواسی بوده است. البته این بار باید «بله» بگوییم، چرا که ظاهراً با توجه به گفته هایش، اولین حضور در باشگاه «پرسپولیس» را برای حضور در تیم ملی انتخاب کرده است.

اما موضوع به شایعات تیراندازی هافبک سابق تیم ملی مرتبط است. شنیدن اینکه کریم باقری سرپرست تیم های ملی پرسپولیس است برای کسی عجیب نیست، از نظر فنی کارایی چندانی ندارد. این تحلیل، چه با بی عدالتی آمیخته باشد، مبتنی بر ظاهر تاریخ است. درگیری فیزیکی کریم باقری با بازیکنان پرسپولیس که اتفاقاً یکی دو مورد هم نبود، شایعه ایفای نقش ناظم را برانگیخت. به هر حال کریم به واسطه حضور طولانی مدت در تیم های مطرح باشگاهی ایران و البته یکی از پیشکسوتان تیم ایران سابقه لژیونر شدن را دارد و چند سالی است که با مربیان بزرگی همکاری می کند. اگر از تمام سال های فوتبال و مربیگری اش هر سال یکی دو نکته جدید یاد گرفته است، حالا آنقدر دانش فنی دارد که مرد شماره یک نیمکت هر تیمی شود تا از بحث «مدیریت» شدن خلاص شود. .

اینها بخشی از زندگی حرفه ای کریم باقری است که با بی تفاوتی ارزیابی شد. قسمت دیگری که در ماه های اخیر حواشی زیادی را برای او به همراه داشته، ماجرای دستمزد او در تیم ملی است. قرارداد او با تیم ملی به گونه ای بود که برای هر بازی صد میلیون تومان از فدراسیون فوتبال ایران دستمزد می گرفت. انتشار این چهره جو منفی علیه او ایجاد کرد. خیلی ها بر اساس همان گزاره قدیمی که کریم باقری صرفاً ناظم است، نباید اینقدر دستمزد باقری را بسیار بالا توصیف کردند. باقری در مجموع به عنوان مربی در تیم ملی با قراردادی یکصد میلیونی برای هر بازی، 900 میلیون تومان برای 9 مسابقه به علاوه 915 میلیون به اضافه 52 میلیون و 700 هزار تومان کار کرد. تومان «پول توجیب» را از فدراسیون دریافت کرد. به این ترتیب طی یک سال همکاری با فدراسیون فوتبال مجموع حقوق و مزایای کریم باقری بالغ بر یک میلیارد و 867 میلیون و 700 هزار تومان بوده است.

کریم باقری در مقایسه با حقوق کارگران در ایران یکی از نجومی هاست اما برخوردی که در این مدت برای دریافت صد میلیون در هر بازی داشته، با برخورد این روزهایش نسبت به یحیی گل محمدی تفاوت زیادی دارد. سرمربی تیم پرسپولیس می شود. همین چند روز پیش بود که رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس با حضور در تلویزیون، از قرارداد خیره کننده یحیی گل محمدی با این باشگاه رونمایی کرد و آن را کمتر از 40 میلیارد تومان ارزیابی کرد. با توجه به تمدید قرارداد یحیی تا پایان سال 1403 یعنی درآمد سالیانه آن بدون احتساب نسخه دیجیتال نزدیک به 18 میلیارد تومان است. حالا کم و بیش. از این منظر اگر به دستمزد یحیی در پرسپولیس نگاه کنیم، مشخص می شود که او در یک بازی از پرسپولیس پنج برابر کریم باقری حقوق می گیرد. اگر فرض بر این باشد که هر سال یحیی روی نیمکت پرسپولیس می نشیند 30 بازی در یک قهرمانی ذخیره می کند، 10 بازی در لیگ های دیگر و حدود 20 میلیارد دستمزد می گیرد، پس دستمزد او برای هر بازی روی نیمکت ذخیره های پرسپولیس قابل توجه است. . رقم 500 میلیون درام است.

رقم بسیار زیاد و تعجب آور است، اما عجیب است که این دستمزد در مقایسه با دستمزد کریم باقری از تیم ملی چندان مورد توجه قرار نگرفت. باقری زیر ذره بین رفت، انگار پول زیادی به جیب زده است. همانطور که در بالا ذکر شد در مقایسه با حقوق مردم عادی، البته این مبلغ به دلیل مشغله کاری کریم باقری زیاد است، اما وقتی در کنار پولی که در ایران به فردی مانند گل محمدی داده می شود، مشخص می شود که او : بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. حتی اگر گفته باشگاه «پرسپولیس» مبنی بر قرارداد سه ساله یحیی با «پرسپولیس» صحت داشته باشد، با این وجود برای هر بازی باید 333 میلیون به یحیی گل محمدی پرداخت شود که در نوع خود جالب است. در اینجا جای بحثی نیست که آیا یحیی مستحق این حقوق است یا خیر. خیلی ها با احتساب اعداد و نتایجی که در فصل قبل به ثبت رساند، چنین شاخصی را فوق العاده توصیف کردند و مدعی شدند که با چنین قیمتی می توان مربی خارجی خوبی را جذب کرد. از طرفی شاید یحیی با توجه به رقم هایی که این روزها به فوتبالیست ها پرداخت می شود و مالیات 8 و 10 میلیاردی از مطالبات آنها چنین شاخصی را حق خود می داند. این قسمت باز هم زیاد به آن پرداخته نمی شود، اما مشکل اصلی نحوه شکل گیری دو نوع رویکرد در فضای مشترک با ستاره های سابق فوتبال ایران است. چطور می شود ۱۰۰ میلیونی کریم باقری را قابل بحث دانست اما ۵۰۰ میلیونی یحیی گل محمد برای هر بازی را عادی کرد؟

انتهای پیام: