عمومی

بازارهای قرمز و وظیفه مسئولان!

ورود سرمایه گذاران غیرحرفه ای به بازار سرمایه بدون آموزش های لازم با اتکا به حمایت مسئولان ، پشتیبانی همه جانبه و جامع از بورس ، تجربه این روند بیهوده را اثبات نخواهد کرد.
بورس اوراق بهادار یکی از قابل اعتمادترین و مطمئن ترین بازارهای جذب نقدینگی برای رونق تولید است ، اما اگر بازیگران این بخش طمع سودهای کلان و کوتاه مدت را داشته باشند ، همانطور که در هفته های اخیر اتفاق افتاده است ، می تواند منجر به سونامی شود.
به گفته برخی از کارشناسان ، اگرچه بورس اوراق بهادار در آغاز به دلیل عدم حمایت مناسب از بازار ، فعالیت های قانونی غیرقانونی ، برخی سیاست های اشتباه – عدم انطباق ، قرمز شد ، اما عمق فضای قرمز نتیجه ترس از افراد تازه وارد ، غیر حرفه ای است. با این حال ، این مجبور بود از بورس خارج شود ، اما قبل از اینکه مردم از نظر عاطفی برای ورود به بورس تشویق شوند ، برای حضور در باغ های سبز ، باید با ورود غیر عاطفی ، انتظارات بلند مدت از بورس سهام آشنا شوند.
خروج گسترده شرکت کنندگان غیرحرفه ای از بورس اوراق بهادار موجب سیل ویرانگر نقدینگی به بازارهای ارز و خودرو شد ، بنابراین در روزهای اخیر شاهد قیمت های افسار گسیخته خودرو ، بازار ارز قرمز و کاهش ارزش پول ملی هستیم.
علاوه بر این ، وضعیت عمومی اقتصاد کشور سلطه قیمت را فعال کرده است به گونه ای که در صورت عدم کنترل موثر در روزهای اخیر ، نیازهای عمومی مردم از جمله لبنیات ، تخم مرغ و سایر ملزومات جامعه به 100٪ رسیده است.

در این میان مهمترین وظیفه مسئولان نظارت مستمر بر وضعیت بازار با رویکرد چشم انداز ، پیش بینی گزینه ها و راه حل های مختلف است. بازار سرمایه تسویه شده است ، با توجه به اینکه حق مدیریت بازار سرمایه ، برای محافظت از سرمایه خرد محبوب در بازار سهام را نادیده می گیرد ، برای اجرا به آن اطلاع داده می شود.
توجه به هشدارهای کارشناسان ، جلوگیری از ایجاد حباب در بازارها ، مانند بورس اوراق بهادار ، ارز ، جلوگیری ، پیشگیری قبل از درمان ، ایجاد موانع جدی در برابر سیل ویرانگر نقدینگی شفاف ، انتظار جدی مردم از مقامات رسمی است.
ممکن است بورس پس از اقدامات اخیر دولت از جمله ورود یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی متعادل باشد ، اما خساراتی که به دلیل تأخیر اقدام به موقع به ضررهای بورس وارد شده است ، غیرقابل جبران است و در نتیجه هزینه ها نگران کننده است.

تجربه نشان داده است که گزاره های “نگران نباشید” یا “مردم نباید الان ماشین بخرند” یا “بازار ارز مکان مناسبی برای سرمایه گذاری نیست” که هرگز جواب نداده اند و افزایش قیمت ها هرگز به حالت عادی برنگشته است. کسانی که این پیشنهادات را جدی می گیرند. زیرا “آب از دست رفته هرگز به جو باز نمی گردد”.

* منتشر شده در روزنامه “قدس” ، 1394/09/20