فرهنگ و هنر

اولین خبرنگار تمام‌عیار ایرانی – سرگرمی برای همه

«بیهقی همیشه به دنبال آخرین اخبار است. وقتی می شنود که در شهر آشوب وجود دارد ، دفتر روزنامه نگاری خود را می گیرد و با عجله به محل می رود تا مطمئن شود چیزی را از دست نمی دهد. ”

به گزارش سرگرمی برای همه، مقاله پژوهشی «بیهقی، اولین روزنامه نگار تمام عیار ایرانی» (نوشته اصغر بیرانوند، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان و جمیله اخیان، دستیار دانشگاه زنجان). “تاریخ بیهکی” ارائه شده) با آنچه تا کنون در مورد این اثر ادبی گفته شده است متفاوت است. در این مطالعه ، داستان بیهک از طریق پنجره خبری و بیهک به عنوان روزنامه نگار مشاهده شد.

در ابتدای این مقاله تحقیقاتی می خوانیم: «ظاهراً همه این بزرگان به حق بیهک را به عنوان یک مورخ، محقق» راستگو می ستودند و از زحمات او فراتر از تلاش یک مورخ معمولی قدردانی می کردند. خروسی که تاریخ را به «طبلی دیگر» تبدیل کرد. اما آنچه نویسندگان می خواهند این است که فکر کنند این جنبه از کار بیهک تاکنون مطرح نشده است، توجه به «روزنامه نگاری» بیهک است. بیهکی هم روزنامه نگار است. کاری که او در ضبط و پخش اخبار انجام داده است، مطابق با مدرن ترین اصول روزنامه نگاری در جهان امروز است. این مقاله به بیهکی به عنوان اولین روزنامه نگار ایرانی که کتاب او را از منظر روزنامه نگاری مطالعه کرده است، می پردازد.

ادامه این مطلب با عنوان خبر چیست، خبرنگار کیست؟ تعاریف مربوطه مورد بحث قرار می گیرد که بر اساس آن گفته می شود: «اگر کتاب بیهک را بر اساس این تعاریف از «اخبار» بررسی کنیم، خواهیم دید که اخباری که بیهک نقل کرده است را می توان با تعریف امروزی «خبر» تطبیق داد. ; به گفته اسپنسر، این اخبار شامل اعمال و افکاری است که خوانندگان بسیاری را در طول تاریخ مورد توجه قرار داده است. خوب است به سؤالات ذهنی مخاطب پاسخ دهیم».

در بررسی کیست «خبرنگار» در مورد بیهکی گفته می شود. بلکه ، این تلاشی بیهوده است ، تلاشی که برای کشف حقیقت برای کشف حقیقت رنج می برد. “تلاش هایی که منجر به ظهور چنین ویژگی هایی در وی شده است که مطابق با شرایطی است که امروزه توسط مدرن ترین و حرفه ای ترین روزنامه های خبری به روزنامه نگار حرفه ای ارائه شده است …”

تحقیقات در ادامه 10 ویژگی خبرنگاری است که رویترز آن را در بیهکی با بهترین اسب ممکن ضروری دانسته است. سالهاست. ”

در بخشی دیگر از این مقاله به حضور بیهقی در صحنه با استقبال از خطر خروج اشاره شده است که به شرح زیر است: وی در مراسم رسمی دولت نیز حضور داشت. مراسم ننگین وزرا ؛ وی با استقبال رسول خلیفه یا اعدام حسنک ، سلطان را همراهی کرد ، در سفرهای امیر مسعود حضور داشت و بنابراین توانست راهها را شرح دهد. وقتی ما رفتیم خیلی سخت بود.» شرایط جوی سختی سختی هایی که در راه متحمل شدند…

او حتی در میدان جنگ حضور داشت و از وقایع جنگ می گفت. “و من نبرد این روز را در زندگی خود دیدم، فکر کردم هنوز روزی فرا نرسیده است که ارتش ما دشمنان را نابود کند…”

علاوه بر این، او همیشه آخرین اخبار را دنبال می کند. وقتی متوجه می شود که شورش در شهر شروع شده است، دفتر کار و گزارشگر خود را می گیرد و برای اینکه چیزی از دست ندهد به سرعت به محل حادثه می رود. اندازه آن نبود به مردی گفتم چه وضعیتی دارد. او گفت.

در بخش دیگری از این تحقیق آمده است که بیهکی به دلیل کار در دادگاه تجدیدنظر با همه مقامات دولتی رابطه داشته و از این ارتباط برای کسب اطلاعات از جلسات خصوصی استفاده می کرده است. دادگاه ماموریت. ”

در پایان این مقاله پژوهشی می خوانیم: «داستان بیهکی یکی از مهم ترین متون نثر ماست که قرن ها اهمیت ادبی-تاریخی خود را حفظ کرده است. یکی از جنبه های کار بیهقی در این کتاب «روزنامه نگاری» اوست که هرگز به آن پرداخته نشده است».

اول آبان به عنوان روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در تقویم ثبت شد.

انتهای پیام: