عمومیکسب و کار ایرانیان

انواع اتوماسیون صنعتی

انواع اتوماسیون صنعتی به سیستم های کامپیوتری در ساخت اطلاق می شود که فرآیندها و ماشین های مختلف را بدون دخالت انسان مدیریت می کنند. اصطلاح اتوماسیون توسط مهندسان شرکت فورد موتور که پیشگام اتوماسیون خط تولید و مونتاژ بودند، ابداع شد. در این مقاله از مجموعه مقالات آموزشی سایت رسمی گروه صنعتی سیانی می خواهیم در مورد انواع اتوماسیون صنعتی و مسائل مربوط به آن صحبت کنیم.

با نوسازی فناوری، شرکت های صنعتی شروع به اتخاذ سیستم های خودکار برای افزایش کارایی و بهره وری در کار کرده اند. با توجه به استفاده گسترده از این سیستم ها، بازار اتوماسیون صنعتی در سال 2018 به 127.04 میلیارد دلار در سراسر جهان رسید و انتظار می رود در سال 2026 به 296.70 میلیارد دلار برسد.

سیستم های اتوماسیون مختلفی وجود دارد. اما کدام سیستم اتوماسیون برای کسب و کار شما مناسب است؟ سیستم اتوماسیون مناسب برای کسب و کار شما بر اساس شرایط کاری، فشارهای رقابتی، مشخصات ساخت و مونتاژ، نیازهای نیروی کار و هزینه های نیروی کار تعیین می شود.

به انواع سیستم های ذکر شده در زیر نگاهی بیندازید و عوامل ذکر شده در بالا را در نظر بگیرید تا به شما در انتخاب درست کمک کند. با گروه صنعتی سپیانی، شرکت فعال در زمینه اتوماسیون صنعتی، طراحی و راه اندازی خط تولید و تعمیر و نگهداری همراه باشید.

انواع سیستم های اتوماسیون صنعتی

سیستم های اتوماسیون صنعتی به چهار دسته تقسیم می شوند. در قسمت بعدی به معرفی آنها خواهیم پرداخت. همچنین روند و کاربردهای آن را توضیح خواهیم داد.

1. اتوماسیون ثابت

اتوماسیون ثابت به عنوان اتوماسیون سخت نیز شناخته می شود. یک سیستم اتوماسیون ثابت مجموعه ای از وظایف را بدون دخالت انسان انجام می دهد. این نوع سیستم معمولاً برای تولید انبوه و جریان مداوم استفاده می شود. نمونه ای از تجهیزات خودکار می تواند یک سیستم تسمه نقاله خودکار باشد که برای افزایش بهره وری با جابجایی اقلام از نقطه A به B با حداقل تلاش طراحی شده است.

مانند سایر تجهیزات سیستم اتوماسیون ثابت، تسمه نقاله اتوماتیک عملیات ثابت و تکراری را برای دستیابی به حجم تولید بالا انجام می دهد. تولید تکراری که امکان تغییر در فرآیند تولید را فراهم می کند، اگرچه این تولید محدود است.

2. اتوماسیون قابل برنامه ریزی

همانطور که از نام آن پیداست، اتوماسیون قابل برنامه ریزی با استفاده از دستورات صادر شده توسط یک برنامه کامپیوتری انجام می شود. این بدان معناست که با تغییر دستورالعمل هایی که از طریق یک سری کد به کامپیوتر داده می شود، فرآیندهای حاصل می توانند بسیار متفاوت باشند. سیستم‌های اتوماسیون قابل برنامه‌ریزی، توالی‌های کاری انعطاف‌پذیر و تنظیمات ماشین را از طریق کنترل‌های الکترونیکی تسهیل می‌کنند.

با اتوماسیون قابل برنامه ریزی، برنامه ریزی مجدد توالی و عملکرد دستگاه نیاز به تلاش برنامه ریزی غیر ضروری دارد. از آنجایی که فرآیندهای تولید اغلب تغییر نمی کنند، سیستم های اتوماسیون قابل برنامه ریزی در دراز مدت هزینه کمتری دارند. این نوع اتوماسیون در تاسیسات تولید انبوه که انواع مشابه محصولات را با استفاده از فرآیندها و ابزارهای مشابه تولید می کنند، رایج است. (مثلاً کارخانه های کاغذ یا فولاد)

فرآیندهای ساخت سازگار با این سیستم:

تولید مکرر همان محصول در سری های بزرگ در مدت زمان طولانی. اتوماسیون قابل برنامه ریزی در تولید اتومبیل و ماشین ابزار استفاده می شود. پیاده‌سازی ابزارهای اتوماسیون قابل برنامه‌ریزی در ابتدا می‌تواند گران باشد، اما از آنجایی که فرآیندها سازگار و سازگار هستند، در دراز مدت هزینه کمتری دارند.

3. اتوماسیون انعطاف پذیر

اتوماسیون انعطاف پذیر، همچنین به عنوان اتوماسیون نرم شناخته می شود، در سیستم های تولید انعطاف پذیر با کنترل کامپیوتر استفاده می شود. و همچنین امکان تولید انعطاف پذیرتر را فراهم می کند. این سیستم تمام دستورالعمل های دریافتی از کامپیوتر را انجام می دهد. این نوع اتوماسیون معمولاً در فرآیندهای دسته‌ای و مغازه‌هایی با طیف وسیعی از محصولات در سیستم‌های تولید انعطاف‌پذیر با کنترل کامپیوتر استفاده می‌شود.

اپراتورهای انسانی دستورات سطح بالا را در قالب کدهای رایانه ای وارد می کنند که محصولات و جایگاه آنها را در پیکربندی سیستم برای انجام تغییرات خودکار سطح پایین تعریف می کند. تمام ماشین های تولیدی دستورالعمل ها را از یک کامپیوتر کنترل شده توسط انسان دریافت می کنند. مربیان قبل از فرآیند آموزش کامپیوتری شروع به بارگیری و تخلیه تجهیزات لازم می کنند. پس از پردازش، محصول نهایی به طور خودکار به دستگاه بعدی منتقل می شود. این سیستم در بارهای کم و متوسط ​​مانند تولید نساجی کاربرد دارد. در گروه صنعتی صفیانی با بهره گیری از مهندسین ماهر و با تجربه می توانیم شما را در انتخاب و نصب و راه اندازی اتوماسیون صنعتی همراهی کنیم.

فرآیندهای ساخت سازگار با این سیستم عبارتند از:

محصولی منحصر به فرد که امکان انعطاف پذیری در فرآیند تولید را فراهم می کند.

تولید کارخانه ای که در محدوده تولید یک گروه صورت می گیرد و نسبت به سایر اشکال تولید نیروی کار بیشتری دارد. یک نمونه تولید خودروهای سفارشی است.

فرآیند تولید دسته ای که در آن مواد خام به صورت دسته ای در خط تولید جابه جا می شوند. به طوری که بین هر فاز با حرکت بلوک مکث وجود دارد. نمونه هایی در صنعت داروسازی و در ساخت رنگ

یک فرآیند تولید مداوم که پردازش مداوم را تضمین می کند. زیرا روند تولید از ابتدا تا انتها تغییر نمی کند. این نوع ساختمان معمولاً در تولید مواد غذایی و نوشیدنی و همچنین تولید نفت و گاز استفاده می شود.

4. اتوماسیون یکپارچه

اتوماسیون یکپارچه شامل اتوماسیون کامل کارخانه های تولید می شود زیرا کاملاً توسط رایانه ها و سیستم های کنترلی با حداقل دخالت انسان انجام می شود. کامپیوترها می توانند قطعات لازم را طراحی کنند، طرح ها را آزمایش کنند و قطعات را بسازند. اتوماسیون یکپارچه، مانند اتوماسیون انعطاف پذیر، با تولید انبوه و عملیات مستمر سازگار است.

فن آوری هایی که از این نوع اتوماسیون استفاده می کنند:

برنامه ریزی فرآیند به کمک کامپیوتر

طراحی و ساخت با پشتیبانی کامپیوتری

ماشین های کنترل عددی کامپیوتری

برنامه ریزی و کنترل تولید کامپیوتری

سیستم ذخیره و بازیابی خودکار

سیستم های ماشین آلات انعطاف پذیر

سیستم های کنترل خودکار مواد مانند ربات ها

نوار نقاله و جرثقیل اتوماتیک

علاوه بر این، سیستم های اتوماسیون یکپارچه می توانند سیستم های تجاری را از طریق یک پایگاه داده مشترک یکپارچه کنند. این بدان معنی است که این سیستم از یکپارچگی کامل عملیات و فرآیندهای مدیریتی با استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات پشتیبانی می کند. این فناوری در تولید یکپارچه کامپیوتری و سیستم های اتوماسیون فرآیند پیشرفته استفاده می شود.

اگر تصمیم به خودکارسازی دارید. تعیین سطح اتوماسیون صنعتی مورد نیاز برای هر تاسیسات تولیدی باید بر اساس شرایط عملیاتی، فشارهای رقابتی، ویژگی های ساخت و مونتاژ، نیروی کار و هزینه های نیروی کار تعیین شود. با در نظر گرفتن این عوامل، می توانید اطمینان حاصل کنید که سرمایه گذاری شما در نرم افزار اتوماسیون صنعتی با رشد اقتصادی مستمر به ثمر می رسد.

مزایای سیستم های مختلف اتوماسیون صنعتی

این سیستم ها مزایای زیادی دارند که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

افزایش بهره وری

اتوماسیون کارخانه با کنترل تولید سرعت تولید را بهبود می بخشد. انواع سیستم های اتوماسیون صنعتی با کاهش زمان مونتاژ برای هر محصول و افزایش کیفیت تولید به تولید انبوه کمک می کند. این سیستم با ورودی نیروی کار مشخص حجم زیادی از خروجی ایجاد می کند که باعث افزایش بهره وری نیروی کار می شود.

هزینه های عملیاتی بهینه

ادغام فرآیندهای مختلف در یک صنعت با اتوماسیون زمان چرخه و تلاش را کاهش می دهد و در نتیجه نیاز به نیروی انسانی را کاهش می دهد. بنابراین، سرمایه گذاری بر روی کارکنان خودکار منجر به پس انداز می شود.

بهبود کیفیت محصول

زیرا اتوماسیون دخالت انسان را کاهش می دهد. احتمال خطای انسانی نیز منتفی است. یکنواختی و کیفیت محصول را می توان از طریق کنترل و نظارت انعطاف پذیرتر بر فرآیندهای تولید در تمام مراحل از ابتدای تولید تا محصول نهایی حفظ کرد.

معاینات منظم را کاهش دهید

اتوماسیون نیاز به تأیید دستی پارامترهای مختلف فرآیند را کاملاً کاهش می دهد. با استفاده از فناوری های اتوماسیون، فرآیندهای صنعتی به طور خودکار متغیرهای فرآیند را تنظیم می کنند یا مقادیر مورد نظر را با استفاده از تکنیک های کنترل حلقه بسته تنظیم می کنند. از این رو، آزمایشات معمول کاهش می یابد.

سطح امنیت را افزایش دهید.

اتوماسیون صنعتی با جایگزینی ماشین های خودکار در موقعیت های کاری خطرناک، سطح ایمنی کارگران را افزایش می دهد. اگر این کار و فرآیند سنتی باشد، سطح ریسک بالاست.