انتخاب لرستان به عنوان پایلوت اجرای برنامه‌های مدیریت پسماند کشور

پسماند | مدیریت پسماند

سرگرمی برای همه/لرستان معاون استاندار لرستان گفت: سوختن پسماندها با تکنولوژی پلاسما برای اولین بار در کشور است، به‌ صورت پایلوت در استان اجرا خواهد شد.

احمدرضا دالوند در جلسه کارگروه تخصصی مدیریت پسماند لرستان در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: برای اولین بار در کشور طرح سوخت پسماندها با تکنولوژی پلاسما در لرستان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به امحای پسماندهای شهری و بیمارستانی و تولید انرژی با استفاده از تکنولوژی پلاسما، بیان کرد: وزارت دفاع پس از سال‌ها تحقیق، بررسی و مطالعه که ماحصل آن محصولی دانش‌بنیان در جهت سوختن پسماندها با تکنولوژی پلاسما برای اولین بار در کشور است، به‌ صورت پایلوت در لرستان اجرا خواهد شد.

دالوند بر لزوم تشکیل کارگروهی با هماهنگی مدیرکل امور شهری و همکاری محیط زیست و میراث فرهنگی تأکید کرد و با بیان اینکه طرح مذکور بایستی ظرف یک ماه آماده و ارائه شود، اضافه کرد: برای اجرای این طرح فرآیندی تعریف شود که هر بخش آن با وظایف مشخص به یک حوزه مرتبط واگذار شود تا کار از حالت فعلی شکل عملیاتی بگیرد.

در ابتدای این جلسه علی سالاروند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با ارائه گزارشی از وضعیت مدیریت پسماند استان، زمینه‌ها و جاذبه‌های ورود بخش خصوصی را به موضوع مدیریت پسماند در استان را بیان کرد.

وی اظهار کرد: امکان تجمیع محل‌های دفن پسماند استان، تهیه و تصویب طرح جامع مدیریت پسماند شهری استان و همچنین عزم جدی مسئولین برای حل معضل پسماند و از همه مهم‌تر همراهی صندوق ملی محیط زیست بعنوان حامی مالی بخش خصوصی برای حل معضل پسماند را بعنوان اصلی‌ترین عوامل ورود و موفقیت بخش خصوصی در مدیریت پسماند بعنوان طلای کثیف در استان لرستان بیان کرد.

سالاروند در ادامه از مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست و رویکرد وی در کمک به رفع مشکلات زیست محیطی تقدیر و ضمن ارائه و تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان، از سرمایه‌گذاران دعوت کرد که با مراجعه به اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان درخواست خود را جهت دریافت تسهیلات ارائه نمایند وی همچنین یادآور شد این تسهیلات بصورت مرحله‌ای و پس از تایید پیشرفت کاری توسط محیط زیست، قابل پرداخت است.  

در ادامه این جلسه دکتر انجم شعاع مدیرعامل صندوق ملی طرح توسعه محیط زیست در این جلسه گفت: این صندوق با هدف حفاظت از محیط زیست با کمک به بخش‌های خصوصی در صورت ارائه برنامه‌های پیشنهادی آمادگی پرداخت تسهیلات کم بهره به بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران را دارد.

در پایان شهرداران شهرهای خرم‌آباد، بروجرد و ازنا به تشریح مسائل و مشکلات موجود در مسیر مدیریت پسماند و همچنین بررسی نقاط ضعف شهرداری‌ها برای برون رفت از چالش‌های مدیریت پسماندهای شهری پرداختند و از ورود وزارت دفاع و حمایت صندوق ملی محیط زیست برای فائق آمدن بر این چالش استقبال و ابراز خرسندی کردند.

انتهای پیام