اقتصادی

امکان تولید ۴۵۰۰ تن ماهی خاویاری در سد کارون ۳

سرگرمی برای همه/خوزستان معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت. امکان تولید 4500 تن ماهیان خاویاری در قفس در سد کارون 3 ظرفیت بسیار بالایی است و مطالعات برای پرورش این گونه در حال انجام است.

سید حسین حسینی در سفر به خوزستان در نشست بررسی ظرفیت های صیادی شهرستان های ایذه و باغملک که امروز 8 مهرماه در فرمانداری ایذه برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های صیادی در شهرستان های ایذه و باغملک، در سال 1380 در استان های خوزستان و شهرستان های ایذه و باغملک برگزار شد. پیش بینی می شود ماهیان خاویاری با ظرفیت بسیار زیاد در قفس سد کارون 3 نگهداری شوند و مطالعات برای پرورش این گونه در حال انجام است.

وی به ذخایر و ثروت عظیم منابع طبیعی که در گوشه و کنار این کشور وجود دارد اشاره کرد و افزود: استفاده بهینه از منابع آب باید محور سیاست گذاری و عدم بهره برداری برای تولید، اشتغال و امنیت غذایی سازمان های تصمیم گیرنده باشد. آب و منابع در کشاورزی و مدیریت آب مصداق بارز هدر دادن منابع خدادادی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در حوزه پرورش ماهی، بخش صیادی از حوزه آبزی پروری ساحلی و دریایی مغفول مانده است، با اشاره به امکانات شهرستان های ایذه و باغملک گفت: با اجرا، ظرفیت و توانمندی های آبزی پروری در این حوزه فرصت ارزشمندی را برای بخش شیلات از زنجیره تولید، پیش تولید و بازار فراهم می کند.

حسینی توانایی تولید 4500 تن ماهیان خاویاری در قفس در سد کارو 3 را ظرفیت بسیار بالایی عنوان کرد و ادامه داد. در حال حاضر ماهی خاویاری یکی از با ارزش ترین انواع گوشت و خاویار محسوب می شود و حشر پرچم آن است. در زمینه پرورش ماهی در ایران در ۲۲ استان کشت می شود و مطالعات برای پرورش این گونه در ۳ سد کارون در حال انجام است.

رئیس سازمان شیلات ایران یادآور شد. 7500 تن ماهی قزل آلا تنها در سد کارو 3، 1500 تن در چشمه ها و 22000 تن در رودخانه ها یافت شد.

وی به حمایت ویژه استاندار خوزستان از پرورش ماهی اشاره کرد و گفت: طی 2 هفته آینده با تشکیل شورای عالی راهبردی شیلات با حضور استاندار خوزستان، دستگاه های اجرایی ذیربط، کارشناسان و متخصصان، روند راه اندازی این برنامه ها آغاز می شود. و قابلیت ها تسریع خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی توزیع پرورش ماهی را موضوعی بسیار مهم از نظر تولید، اشتغال و ارزش افزوده دانست و تصریح کرد: ایران در زمینه انتقال فناوری و دوره های آموزشی و ترویجی و جذب سرمایه گذار حرفی برای گفتن دارد. .

حسینی گفت: همانطور که در بحث مسائل زیست محیطی در خشکی، تلاش برای حفاظت و صیانت از جانوران و گونه های بومی صورت می گیرد، در حالی که در آبزی پروری و تنوع بخشی و حفظ گونه های بومی مقاومت بسیاری از سوی برخی سازمان ها وجود دارد. امروز دولت، مجلس، سرمایه گذاران پای کار آمده اند و چنین تحریم های داخلی باید بی اثر باشد.

در قسمت پایانی گفت: بازدیدهای میدانی از شهرهای مختلف خوزستان نقطه شروع است و تمامی فعالیت ها و برنامه های عملیاتی باید توسط مدیران منطقه ای و شهرستانی در قالب تیم ها و گروه ها تا حصول نتیجه پیگیری شود.

انتهای پیام