فرهنگ و هنر

امام عسکری (ع)، سیاستگذار امید و انتظار

یکی از مهمترین اقداماتی که امام عسکری برای افزایش آگاهی جامعه مهدوی و پذیرش امام مفقودالاثر بعمل آورد ، ایجاد یک شبکه قوی از شبکه ها به نام شبکه وکالت بود. این شبکه از زمان ائمه قبلی تشکیل شد و در دوره های بعد تقویت شد تا به یازدهمین امام (س) رسید.

به گزارش سرگرمی برای همه ، حجت الاسلام عبدالکریم پاکونیا تبریزی مورخ ، نویسنده و محقق در پست روزنامه مربا: او نوشت: یازدهمین رهبر شیعیان ، برای تحقق آرمانهای شریعت در زمان غیبت امام مهدی (در غیبت وی) ، مجبور بود به راههایی بیندیشد که جامعه آینده جهان اسلام را بر همین اساس ترسیم کند. در اولین گام ، امام باید عموم مردم را برای عدم حضور یک خردسال آماده می کرد. فلسفه دوره غیبت کوتاه آمادگی جامعه اسلامی برای ورود به دوره غیبت طولانی است. اقداماتی که امام حسن عسکری در 69 سال غیبت جزئی انجام داد بسیار مهم بود. انتخاب نمایندگان یا نواب اربعه برای ارتباط محرمانه با امام غایب ، مهمترین اقدام امام عسکری (ع) است. عثمان بن سعید عمر ، محمد بن عثمان عمری ، حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد ثمری چهار نواء امام عصر در غیابی کوتاه هستند. وظایفی برای این افراد و برنامه هایی تهیه شد که شامل ارتباط محرمانه با امام غایب و ایجاد راهی برای برقراری ارتباط مردم بین “امام مهدی” و محافظت از امام عصر (ع) در برابر توطئه های دولت وقت بود. ، فعالیت اقتصادی برای حفظ پایه های مالی جامعه. شیعیان در قالب اموال ، فعالیتهای فرهنگی و مذهبی ، از جمله مبارزه با مدعیان دروغین مهدویت.

دومین گام امام عسکری (ع) برای اجتماعی شدن افراد منتظر ، ارائه منابع علمی معتبر و آشنایی جامعه اسلامی با کتب حدیثی است که درباره مهدویت نوشته شده است ، به عنوان مثال ، آثار فضل بن شاذان اهل نیشابور.

سومین اقدام امام یازدهم (س) آماده سازی دانش آموزان برای آینده بود. ارسال نامه به بزرگان شیعه در مناطق مختلف گام بعدی امام در معرفی شیعیان با موضوع مهدویت و زمینه سازی برای عصر غیبت بود. گام دیگر امام در جهت اجتماعی شدن مهدوی ، ورود به انحرافات فکری و اعتقادی ، مانند صوفیان ، غلات دوگانه و همچنین حذف این گروه از بدنه جامعه شیعه بود. حضرت عسکری (ع) برای معرفی جانشین خود سه نشانه ذکر کرد. دعا بر پیکر امام ، اطلاع از نامه های پاسخ پاسخ به نامه مسافران از ایران و از قم به سامرا.

استفاده از دانش پنهان اقدام دیگری بود که امام حسن عسکری (ع) برای اثبات امامت خود و پذیرش امامت حضرت مهدی (عج) برای آماده سازی مردم انجام داد.

یکی از مهمترین اقداماتی که امام عسکری برای شناخت جامعه مهدوی و پذیرش امام مفقودالاثر بعمل آورد ، ایجاد یک شبکه قوی از شبکه ها به نام شبکه وکالت بود. این شبکه از زمان ائمه قبل تشکیل شد و در دوره های بعد تقویت شد تا به یازدهمین امام (س) رسید. امام (ع) در شهرهای مختلف وکیل داشتند. این افراد بر اساس دستورات امام عسکری (ع) برای آماده سازی مردم برای پذیرش عصر غیبت ، مخفیانه با یکدیگر ارتباط برقرار کردند. ابراهیم بن مهزیار اهوازی ، احمد بن اسحق قم و … از اعضای برجسته شبکه حقوقی بودند که علاوه بر فعالیت های فرهنگی ، مسئولیت فعالیت های اقتصادی را نیز بر عهده داشتند. دلیل شکل گیری و تقویت این سازمان را باید در پراکندگی جمعیت شیعه در جغرافیای آن زمان دانست ، زیرا در غیر این صورت این جمعیت پراکنده دچار تحریف می شد ».

انتهای پیام: