فرهنگ و هنر

از دهلاویه تا فکه – سرگرمی برای همه

در سال‌های اخیر یادمان‌هایی برای شهادت رزمندگان کشور، میدان نبرد با دشمن و یادمان‌هایی برای این اثر برپا شده است که بی‌تردید معروف‌ترین و خاطره‌انگیزترین این یادمان‌ها مانند دهلاوی، هویزن فکه است.

به گزارش سرگرمی برای همه، این روزها که روزهای بهاری مسیر نور است، پس از دو سال وقفه به دلیل گسترش تاج، در زمان جنگ اجباری می توان با خودرو یا کاروان به مناطق عملیاتی رفت. خاطراتی از هشت سال پاسداری مقدس راهیان نور داریم.

دهلا آی ه:

روستای غرب سوسنگرد که در جریان تهاجم دشمن پس از 10 روز دفاع پیگیر تصرف شد، 1359/10/15. در این عملیات ستاد جنگ های نامنظم به فرماندهی شهید مصطفی چمران برای آزادسازی مناطق اشغالی تلاش کرد و سرانجام در 24 شهریور 1360 دهلوی در عملیاتی به نام آیت الله مدن (شهید محراب اول تبریز) آزاد شد. . .

در حوالی این روستا یادگاری وجود دارد که محل شهادت دکتر چمران (وزیر دفاع – معاون) به همراه چند تن از دوستانش و یا زیارت قبور خواهران بی گناه مدفون در این دیار است. بدون محاسن نیست

احساسات:

شهر هویزه در 10 کیلومتری جنوب غربی سوسنگرد مرکز یکی از بخشهای دره آزادگان است. در آغاز جنگ، دشمن عملا هویز را محاصره کرد و شمال شرق را تصرف کرد.

در 15 دی ماه 1359 در عملیات هویزه، رزمندگان با نفوذ به پایگاه دشمن در جنوب کرخه، 800 سرباز عراقی را اسیر کردند که تا روز جنگ بی سابقه بود.

اما با شروع پاتک دشمن، نیروهای خط مقدم عملیات که متشکل از گروهی از دانش‌آموزان هویزه، گروهی از پاسداران حمیدیه و اهواز و پشت خط امام بودند، به محاصره درآمدند و تعدادی نیز در محاصره قرار گرفتند. کشته شده. از جمله سید حسین علم الهدی فرمانده سپاه هویزه.

در جریان محاصره بیت المقدس در اردیبهشت 1361، منطقه هویزه با رمز «یا علی بن ابی طالب علیه السلام» آزاد شد.

جعلی:

این منطقه در شمال غربی استان خوزستان قرار دارد. فکه از شمال به منطقه چنانه، از غرب به خط مرزی و از جنوب به تنگه چزابه – بستان محدود می شود.

شهرستان فکه راملین کشور سرزمینی از شن های زنده است. پس از اشغال منطقه، دشمن 16 دسته مانع در برابر رزمندگان اسلام ایجاد کرد. در عملیات اولیه «والفجر» رزمندگان پس از نبردی سنگین در محاصره دشمن قرار گرفتند و بخشی از نیروها مجبور به عقب نشینی شدند.

این منطقه به خون جان باختگان عملیات والفجر مقدماتی، سرداران شهید والفجر اول همچون حسن باقری، مجید بقای، سید مرتضی آوینی و همچنین شهدای تفحص مزین است.

انتهای پیام: