عمومی

ارزیابی رئیس کل بانک مرکزی از وضع بازار ارز

صالح آبادی در جریان برنامه اصلی روز گذشته درباره آخرین وضعیت ارز کشور گفت. وی ادامه داد: از ابتدای سال بازار ارز وضعیت خوبی دارد، پیشنهادات خوبی در حوزه نقل و انتقالات و اسکناس ارزی انجام شده است.

وی گفت: امسال 48.6 میلیارد دلار ارز ارائه کرده ایم که نسبت به سال گذشته که 37 میلیارد دلار بوده است 31 درصد افزایش داشته است.

جزئیات عرضه ارز در بازار متشکل ارز
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد. عرضه ارز در بازار متشکل ارز امسال نسبت به سال قبل تقریبا 4 برابر شده است. حجم مبادلات ارزی در ده ماهه امسال به 1.6 میلیارد دلار رسید که این رقم در سال گذشته 423 میلیون دلار بود.

او ادامه داد. «با توجه به پیشنهادات ارائه شده طبیعی بود که بازار ارز نوسان چندانی نداشت، شرایط متعادل بود.

به گفته صالح آبادی، مشکلی برای تامین ارز نداریم و چشم انداز قیمت جهانی نفت وضعیت بسیار خوبی است که باعث افزایش عرضه ارز شده است.

از ابتدای سال تاکنون 25 میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است، با احتساب اینکه عرضه در سال گذشته 17.6 میلیارد دلار بوده که 43 درصد افزایش را نشان می دهد.

روند تورم در حال کاهش است
صالح آبادی بعدها گرایش تورم را کاهشی دانست. در نتیجه انتظارات تورمی کاهش یافته است». تورم ماهانه در مهرماه 3.1 درصد، در نوامبر 2.4 درصد، در دسامبر 1.8 درصد و در ژانویه 1.3 درصد بود.

او اضافه کرد. از نظر تامین ارز مشکلی نداریم، اما ارز ترجیحی در چارچوب مصوبات ارائه می شود، مشکلی برای تامین ارز ترجیحی نداریم.

صالح آبادی تاکید کرد. برای اصلاح نظام بانکی باید روابط سه گانه شفاف و صحیح باشد. روابط دولت و بانک مرکزی باید منظم باشد، دولت نباید از بانک مرکزی استقراض کند که منوط به نداشتن کسری در بودجه است. گرفتن وام از بانک مرکزی خط قرمز دولت سیزدهم است.

از مجلس می‌خواهیم که تعداد وجوه تکلیفی را واقعی بداند تا شاهد اضافه برداشت و نارضایتی مردم نباشیم. بدهی های معادل منابع بانکی و همچنین منابع صندوق ملی مسکن در نظر گرفته شود.

به گفته وی یکی دیگر از روابطی که باید اصلاح شود، ارتباط بانک مرکزی با بانک ها است تا عدم تعادل بانک ها به اضافه برداشت از بانک مرکزی تبدیل نشود. رابطه سوم، رابطه بانک ها با مشتریان اعم از سپرده گذاران و وام گیرندگان است.

جذب سرمایه به بخش واقعی اقتصاد
صالح آباد عنوان کرد. می‌توان سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت بخش واقعی اقتصاد که یکی از آخرین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب بود، هدایت کرد.» برای این منظور، بانک ها و بانک مرکزی باید بر استفاده صحیح از وجوه نظارت داشته باشند.

ارتباط بین سیستم بانکی و مالیاتی نیز در اعطای وام بسیار موثر است. بدون سیستم های هوشمند، نظارت بر مصرف اشیاء سیستم عملی نیست.

او ادامه داد. وی ادامه داد: تامین مالی زنجیره های تولید نیز برای نظارت بر استفاده صحیح از امکانات موثر است که قبلا انجام شده است. ارتباط بین سیستم بانکی و مالیاتی نیز در اعطای وام بسیار موثر است. شفافیت و نظارت بر صندوق بسیار مهم است و باید عملیاتی شود.

اشاره کرد. وی افزود: با توجه به اینکه ما در دولت لایحه بودجه 1401 را بررسی و جمع بندی کرده ایم تا کسری نداشته باشیم، بنابراین این روزها انتظار داریم مجلس لایحه بودجه را تصویب کند تا تنظیم شود. بدون کسری بسته می شود.”

سال آینده سال بهتری خواهد بود
وی در ادامه سال آینده رشد اقتصادی، تورم و وضعیت بازار ارز را بهتر از امسال پیش بینی کرد. با فرض شرایط فعلی (تداوم تحریم ها) وضعیت فعلی صادرات و تورم انشالله در سال آینده خواهد بود. یک سال بهتر

«صالح آبادی سپس گفت. تعیین تکلیف دستگاه های کارت خوان بانکی به شفافیت فعالیت اقتصادی کمک شایانی می کند. طی 3 ماه گذشته 80 درصد کارتخوان ها با ارتباط بسیار خوب بانک مرکزی و سازمان مالیاتی ساماندهی شده است.

20 درصد باقی مانده نیز تا پایان سال ساماندهی می شود و دارای پرونده مالیاتی خواهد بود.