علمی و پزشکی

اتصال ماهواره ای در گوشی های هوشمند چگونه کار می کند؟

نگار علی T-Mobile (مشارکت با SpaceX) و Bullitt (که تلفن های مقاوم تولید می کند) با سازنده تراشه MediaTek همکاری می کنند. طبق شایعات، سامسونگ ممکن است سال آینده این فناوری را به دستگاه های گلکسی S23 خود بیاورد. اما ارتباطات ماهواره ای در گوشی های هوشمند چگونه کار می کند؟

آیا اتصال ماهواره ای در تلفن های همراه چیز جدیدی است؟

نه واقعا. تلفن های ماهواره ای دهه هاست که وجود دارند. آنها راهی برای برقراری تماس و ارسال پیام در جایی که پوشش تلفن همراه دشوار است، مانند دریاهای آزاد، کوه های مرتفع و مناطق روستایی پیدا می کنند.

اگرچه این نوع دستگاه‌ها محدود بودند، اما نگهداری از آن‌ها نیز گران بود و نگه‌داشتن همه آن ماهواره‌ها در مدار پرهزینه بود. از طرفی سیگنال این تلفن های همراه نیز خوب نیست، زیرا سیگنال باید دو بار به دور و بر عقب برود که با تاخیر زیاد همراه است.

بیشتر بخوانید:

پهپاد عجیب/عکس ساخته شده برای امنیت فرودگاه

پژو جذاب تر از همیشه وارد میدان شد/ ورود به لمان پس از 11 سال/ عکس

بنابراین، در بیشتر موارد، اتصال ماهواره ای روی تلفن ها چیزی نیست که به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد. Starlink ایلان ماسک تا حدی برخی از مشکلات را حل کرد. سرعت اتصال خوب است، اگرچه تاخیر و قیمت ها هنوز بالاست، اما پوشش در حال حاضر محدود است.

تفاوت بین پوشش ماهواره ای و معمولی چیست؟

تفاوت در واقع بسیار ساده است. در حالی که سرویس تلفن همراه معمولی دستگاه را به یک دکل رادیویی متصل به شبکه های اینترنتی و تلفن موجود متصل می کند، معادل ارتباط ماهواره ای برجی در مدار زمین است.

در هر دو حالت، تلفن سیگنال‌های بی‌سیم را در فرکانس‌های مختلف (بسته به نوع اتصال) ارسال می‌کند که توسط ایستگاه پایه دریافت می‌شود و سپس (با سیم یا بی‌سیم) به مقصد رله می‌شود و زمانی که مقصد پاسخ می‌دهد، سیگنال معاون برعکس در حال حرکت است.

از آنجایی که ماهواره‌ها در فضا هستند، می‌توانند تماس‌های دریافتی را از مکان‌هایی دریافت کنند که دکل‌های تلفن همراه به هر دلیلی قابل دسترسی نیستند. بسته به نوع ماهواره، مزایا و معایب خاصی دارند.

برخی از ماهواره‌ها کوچک‌تر هستند، بنابراین به آنتن‌های کوچک‌تری نیاز دارند، منطقه محدودی را پوشش می‌دهند و تعداد بیشتری از آنها برای برقراری ارتباط خوب با ارائه‌دهنده مورد نیاز است. همچنین، آنها به یک خط دید مستقیم نیاز دارند تا با اطمینان کار کنند و سیگنال فقط در فضای باز خوب است. اگرچه تاخیر در این شبکه ها کمتر است و طرح ها هزینه کمتری دارند.

از سوی دیگر، ماهواره‌های ژئوسنکرون به آنتن‌های بزرگ‌تری برای اتصال نیاز دارند و تجهیزات و هزینه‌های آن بیشتر است. آنها منطقه بسیار بزرگتری را پوشش می دهند و برای برقراری تماس و پیام نیازی به دید مستقیم ندارند. معایب دیگر تاخیر بیشتر به دلیل فاصله بیشتر و کار نکردن آنها در نزدیکی قطب های زمین است.

ماهواره بر روی گوشی های هوشمند چگونه کار می کند؟

اتصال ماهواره ای در آیفون چگونه کار می کند؟

با عرضه سری آیفون 14 اپل، اتصال ماهواره ای به یکی از اصلی ترین گوشی های هوشمند تبدیل شده است.

استفاده از Emergency SOS در آیفون از طریق سرویس های ماهواره ای فقط برای مواقع اضطراری است. آنها چندین پیام از پیش تعریف شده دارند که به همراه مختصات GPS به خدمات نجات ارسال می شوند. اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی یک طرفه است، و می‌توانید ببینید که یک تماس برای کمک دریافت شده است، اما نمی‌دانید که اولین پاسخ‌دهندگان چقدر نزدیک هستند.

این ویژگی های اپل در ابتدا فقط در ایالات متحده و کانادا در دسترس بودند. در دسامبر 2022 وارد بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایرلند شد. استفاده از مودم کوالکام که برای آیفون‌ها جدید است و برخی سخت‌افزارهای خاص که برای داشتن یک اتصال قوی کار می‌کنند. این ماهواره از ماهواره های گلوبال استار استفاده می کند که محدوده پوشش نسبتاً محدودی دارند.

به جز اپل، شرکت های دیگری در زمینه ماهواره چه می کنند؟

چند هفته قبل از عرضه آیفون 14، اپراتور آمریکایی T-Mobile و شرکت موشکی SpaceX همکاری خود را اعلام کردند. به گفته مدیرعامل T-Mo، هدف “پایان دادن به مناطق مرده تلفن همراه” با استفاده از اینترنت ماهواره ای Starlink است. آزمایش بتا باید در سال 2023 آغاز شود.

با این حال، شرکت ها چیز دیگری برای خدمات خود برنامه ریزی کرده اند. اول، آنها می خواهند SMS، MMS و برخی از برنامه های پیام رسانی دو طرفه را از روز اول فعال کنند، تماس های بعدی و اتصال گسترده تر به اینترنت را فعال کنند.

بیشتر بخوانید:

پاهای خود را در فویل آلومینیومی بپیچید و پس از چند ساعت نتیجه فوق العاده خواهد بود.

رفتار بسیار عجیب حیوانی که بشر ندیده است. / تصویر:

همچنین، این سرویس برای اکثر نمونه کارها طرح فعلی T-Mobile رایگان خواهد بود. اپراتورهای سطح پایین تر باید هزینه آن را جداگانه بپردازند، اگرچه این شرکت متعهد می شود هزینه های بسیار کمتری نسبت به اتصالات ماهواره ای سنتی داشته باشد. از طرف دیگر، پیشنهاد اپل «برای دو سال اول رایگان است» و هیچ کس نمی داند که این شرکت پس از راه اندازی چقدر هزینه خواهد کرد.

Bullitt یک تولید کننده گوشی های هوشمند بریتانیایی است که به دلیل دستگاه های مقاوم خود مانند تلفن های Cat و نسخه 2021 Motorola Defy شناخته شده است. ماه گذشته، این شرکت از همکاری با سازنده تراشه MediaTek برای راه‌اندازی یک «پیام‌رسان ماهواره‌ای ارتباطات سیار هوشمند» خبر داد.

حرکت بولیت اصلا غیرمنتظره نیست. بیشتر مشتریان آن متشکل از مشاغل و حرفه‌ای هستند که در موقعیت‌هایی کار می‌کنند که احتمالاً پوشش تلفن همراه را کم یا اصلاً پوشش نمی‌دهد.

گفته می‌شود که دستگاه Bullitt و MediaTek در کمتر از 10 ثانیه به شبکه ماهواره‌ای متصل می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا با افراد در شبکه‌های تلفن همراه معمولی تبادل پیام کنند. قیمت دقیق آن مشخص نشده است، اما باید در سه ماهه اول سال 2023 وارد بازار شود و برای یک سال پیام های رایگان داشته باشد.

سامسونگ در کجای این رقابت ایستاده است؟

در حال حاضر این فقط یک شایعه است، بنابراین ما زیاد روی این مورد نمی پردازیم. گفته می‌شود که سامسونگ در حال همکاری با شرکت ماهواره‌ای Iridium است تا اتصال خود را به خط Galaxy S23 بیاورد.

تفاوت اصلی با آیفون ها در اندازه صورت فلکی خواهد بود: اپل با Globalstar که تنها 24 ماهواره دارد همکاری می کند. Iridium دارای 66 است که به معنای پوشش قوی تر و گسترده تر است.

طبق گزارش‌ها، برنامه سامسونگ شامل پیام‌های متنی دو طرفه و تصاویر کوچک است، اما هنوز درباره قیمت آن صحبتی نشده است. پیش بینی می شود که نسل بعدی گوشی های گلکسی سامسونگ در فوریه سال آینده عرضه شود.

گوشی های هوشمند ماهواره ای برای همه مناسب نیستند

واضح است که اتصال ماهواره ای برای گوشی های هوشمند در چند سال آینده رایج تر خواهد شد. اپل در هر نسل ده‌ها میلیون آیفون به فروش می‌رساند و نسخه 2022 این فناوری را در خود جای داده است. سامسونگ، T-Mobile و دیگر بازیگران بزرگ در حال پیوستن به این حزب هستند، که به این معنی است که این تازه شروع است.

اگرچه این نوع اتصال برای همه مناسب نیست. موارد استفاده بسیار خاص هستند و اکثر مردم با دستگاه های LTE و 5G فعلی خود خوب خواهند بود.

از سوی دیگر، اگر مخاطبان هدف مناسبی دارید، دلیلی برای جشن گرفتن وجود دارد. ملوانان، کوهنوردان، دانشمندان از راه دور، کشاورزان و ارتش برخی از افرادی هستند که از ماهواره تلفن هوشمند بهره مند خواهند شد.

227227