عمومی

آشنایی با انواع مدل های سقف شیروانی

اجرای سقف شیروانی و آشنایی با تاریخچه سقف شیروانی

شیروانی که در انگلیس Gablet Roof و در آمریکای شمالی و اقیانوسیه Dutch Gable نام دارد، به گونه‌ای از سقف گفته میشود که دارای شیب می‌باشد و شکلی‌ سه‌ گوش به سقف خانه میدهدو یکی از راههای ایمنی ساختمان سبک سازی ساختمان است و مهم‌ترین روش های سبک سازی استفاده از سقف های شیروانی می‌باشد .

مزایای استفاده از سقف شیبدار شیروانی

نمیتوان مزایای استفاده از این گونه سقف را نادیده گرفت. در مناطق سردسیر و مرطوب که بارش باران و برف بسیار زیاد می‌باشد، استفاده از این گونه سقف‌های شیبدار کمک می‌کند تا آب باران و برف به راحتی‌ بتواند از ناودانی یا آبرو سرازیر شده و به به پایین بریزند. در چنین حالتی نیز احتیاجی  به برف روبی نمی‌باشد و همچنین استحکام مصالح ساختمانی بیشتر خواهد بود.

از دیگر مواردی که میتوان به عنوان مزیت برای این سقف‌ها اشاره کرد آن است که هزینه ساخت و اجرایی این دسته از سقف‌ها بسیار کمتر می‌باشد و مصالح به کار گرفته شده در آن مقرون به صرفه تر خواهد بود.

تنوع سقف های شیروانی

سقف های شیروانی انواع بسیار متنوعی دارند و با زاویه شیب مختلفی طراحی و اجرا می گردند.برخی از سقف های شیروانی به صورت (تک شیب،۲شیب و چند شیب )طراحی و اجرا می گردند.باید در نظر گرفته شود شیب سقف های شیبدار معمولا ۲۵٪ در نظر گرفته می‌شود.

همواره این نکته را به یاد داشته باشید که در انتخاب مصالح شیروانی مهمترین نکته ویژگی های محیطی و اقلیمی است زیرا بنای مورد نظر باید زیبایی لازم را داشته باشد. اما در عین حال متریال نیز مد نظر است. سقف های شیروانی با توجه به نمایی که دارند موجب زیبایی و چشم انداز خاص بنا می شوند. پس حتما در انتخاب مصالح موجود متناسب با سبک معماری مد نظر توجه لازم را داشته باشید.

آشنایی با انواع مدل های سقف شیروانی

سقف های شیروانی دارای مدل های مختلفی می باشند که هر کدام از این مدل ها ویژگی های خاص خود را دارند و در ادامه مطلب به انواع مدل ها و خصوصیات آن ها می پردازیم.

منبع مقاله
https://persianposhesh.ir/اجرا-و-نصاب-سقف-شیروانی-شیبدار/