آزادسازی خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی سرگرمی برای همه از قزوین؛ مراسم صبحگاه مشترک نیروهای مسلح صبح روز چهارشنبه با حضور سردار عبدالله عراقی از فرماندهان دفاع مقدس ورئیس پژوهشکده دفاع مقدس،  اعلایی استاندار، آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، عباس کاظمی معاون سیاسی امنیتی و فرماندهان نظامی و انتظامی در محل پادگان تیپ ۸۲ صاحب الامر استان قزوین برگزار شد. 

آزادسازی | ایران اسلامی | تاریخ ایران

سردار عبدالله عراقی در این مراسم گفت: سوم خرداد یک نقطه عطف در تاریخ کشورمان است که زنده نگهداشتن یاد این حماسه درس بزرگی برای همیشه تاریخ است. 

وی افزود: برگزاری مراسم یادبود در مناسبت ها علل مختلفی دارد و با این کار می توانیم تجربیات و آموزه های جنگ و دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کنیم و از شور به شعور برسیم. 

این فرمانده دفاع مقدس تصریح کرد: خرمشهر در چهار مرحله تاریخی اشغال و آزاد شده که ۱۲۰ سال پیش در زمان محمدشاه که ایران محدوده هرات را در تصرف داشت که انگلیسی ها وارد بصره شدند و به زندگی و مال مردم تجاوز کردند و حکومت مرکزی مجبور شد دست از هرات بکشد و ده سال بعد دوباره این حادثه رخ داد و سلیمانیه جزو ایران بود و خرمشهر تصرف شد  و در جنگ جهانی دوم بار دیگر  در سال ۱۳۳۹ میلادی انگلیسی ها وارد ایران شدند و خرمشهر را اشغال کردند که در هر سه دوره بخش هایی را از دست دادیم. 

e24f4192-9b1c-4fda-9fa2-ecbb04691345

وی گفت: بار چهارم در شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعث عراق جنگی را علیه ایران آغاز کرد که در آن زمان ساختار سیاسی منسجمی نداشتیم و در تحریم بین المللی بودیم و اولین نقطه که بمباران کردند همین خرمشهر و خوزستان بود و پیش بینی می کردند در ۲۴ ساعت خرمشهر را اشغال کنند. 

وی افزود: بعثی ها از نظر نظامی شاید درست فکر می کردند اما به امدادهای غیبی و شجاعت رزمندگان فکر نکرده بودند و چون دنیا از آنها حمایت می کرد و امکانات مالی و نظامی هم داشتند هرگز نگران هزینه جنگ نبودند. 

سردار عراقی تصریح کرد: ایران اسلامی در آن زمان آرامش نداشت و وضعیت مالی ما مناسب نبود و قاطبه ارتش در خدمت نظام و امام بود ولی ساختار ارتش بهم ریخته بود و سپاه آمادگی رزمی نداشت و دوره تخصصی لازم را ندیده بودیم. 

وی گفت: تجهیزات نظامی و هوایی ما در زمان حمله بعثی هازمین گیر شده بود و آمادگی جنگ را نداشتیم. اما ۳۴ روز در خرمشهر مقاومت کردیم و شهر سقوط کرد. 

fe458e20-4046-4f25-a3be-f2c8ea4e938d

سردار عراقی افزود: وقتی در چهارم آبان خرمشهر سقوط کرد بعثی ها جشن گرفتند و یک پاره ای از تن ملت جدا شد و بعنوان یک غده ملی در اذهان باقیماند اما خدا خواست تا با شجاعت بی نظیر رزمندگان بار دیگر این شهر با عزت آزاد شود. 

وی بیان کرد: کارشناسان روس می گفتند خرمشهر تصرف شده دژ تسخیرناپذیر است و صدام با غرور گفت اگر خرمشهر را بگیرند کلید بصره را تقدیم می کنم.

سردار عراقی در ادامه گفت: آزادسازی خرمشهر یک نقطه عطف تاریخی است البته ما شهدای بزرگوار و والامقامی را از دست دادیم و امروز با افتخار از این بزرگواران یاد می کنیم.

5e8507e3-51dd-4b92-b57a-55e97f2f3d54

در ادامه از خانواده های شهدا تجلیل شد.

انتهای پیام

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف