فرهنگ و هنر

خرمشهر، شهری با ظرفیت تبدیل به “شهر موزه”

سرگرمی برای همه / خوزستان با توجه به رویکرد بین المللی بسیاری از کشورها برای حفظ بقایای جنگهایشان ، بقایای جنگ در شهر خرمشهر پیدا شده است که برخی از آنها در جمهوری ثبت شده اند ، در حالی که برخی دیگر در آستانه ثبت هستند.

جنگ همیشه خون دودی بوده است ، و تصویر آن همیشه با گریه های مردان ، زنان و کودکان بی گناه تاریک بوده است. در جنگ ها ، نه تنها مکان ها و بدن شهرها و کشورها ، بلکه آن مکان ها همراه با مردم و قهرمانان آنها تخریب شده است. مثل جهان آهن آرا و صدها هزار شهید قهرمان.

خرمشهر ، اگرچه پس از آن جنگ ویرانگر در سال 59 هنوز نتوانست بهبود یابد ، هنوز آثار جنگ بر چهره خسته این شهر باقی مانده است ، اما این شهر که پس از 578 روز توانست از خود دفاع کند – ایثار و از خودگذشتگی.

در روز سوم خرداد ، روز خرمشهر ، سرگرمی برای همه بهانه ای شد تا سرگرمی برای همه با رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر درباره توانایی خود برای تبدیل شدن به یک شهر موزه در این شهر گفتگو کند.

ثبت ملی اماکن درگیر در حماسه جنگ عمیق

سجاد گوهرپاک در مصاحبه با سرگرمی برای همه اظهار داشت. “طی 10 ماه گذشته ، ما توانسته ایم 14 پرونده حماسه وحشت جنگ را برای ثبت در امور ملی به وزارت میراث فرهنگی ارسال کنیم. پیش از این رویداد مهم ، در 15 سال گذشته 11 اثر از خرمشهر به ثبت رسیده است. خرمشهر از قدرت بالایی برخوردار است ، و ما می توانیم وقایع و حماسه های رخ داده در این شهر را کشف و ضبط کنیم. به عنوان مثال ، یکی از پرونده های ثبت نام ما ، میدان مقاومت خرمشهر بود. بسیاری نمی دانند چرا به این میدان مقاومت گفته می شود. باید بگویم که این میدان اولین جایی بود که رژیم بعثی وارد خرمشهر شد و وارد جنگ رو در رو با مردم خرمشهر شد. با بیل چوب ، هرچه در دست دارند ، آنها دست در دست با رژیم بعث می جنگند. این واقعاً حماسه ای است که اتفاق افتاده است ، این میدان باید در سطح ملی ثبت می شد.

وی با اشاره به چندین مکان دیگر درگیر در جنگ که باید ثبت شوند ، گفت: “اولین بلوک دفاع مقدس نیز یکی از این بناهای با ارزش است ، در حالی که ممکن است بسیاری از تاریخچه این سد اطلاع نداشته باشند ، اما ما به دنبال نوشتن این مطلب هستیم. “ما رویدادهایی هستیم و داستانهایی برای مردم. با روند در حال انجام ، فکر می کنم سال آینده ، سالها پس از آن ، بتوانیم آثار زیادی را از آثار به ثبت ملی برسانیم.

ثبت 2 اثر باقی مانده از جنگ را دنبال کنید

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر همچنین از ثبت نام این مدرسه به عنوان مکانی از آثار ملی به عنوان محلی برای شلیک توپخانه توسط دشمنان بعثی یاد کرد و بسیاری از دانش آموزان کشته یا زخمی شدند. داستان این مدرسه از این قرار است که از جهت گیری مکان رزمندگان در این مدرسه ، حمله مدرسه توسط دشمن به مدرسه ، آن شب شهید هان تابوت را با چراغ جمع می کند ، پیکرهای شهدا را شناسایی می کند. روز بعد ، شهید هان آهنران آهسته به مدرسه ولیعصر (عج) خرمشهر می رود ، تماس می گیرد و همه را جمع می کند ، به رزمندگان می گوید. “این راه ماست ، این پایان شهادت ما است ، ممکن است آنها به زودی به ما کمک نکنند.” “و من دین خود را از تو گرفتم.” این مدرسه هنوز وجود دارد و من فکر می کنم چنین مکان هایی باید در سطح ملی ثبت شوند. البته ما پرونده این مدرسه را برای ثبت در آثار ملی به وزارتخانه فرستادیم.

تاریخ پادگان برد

او ادامه داد. “مکان دیگری که پرونده آن برای ثبت ملی به وزارتخانه ارسال شد ، پادگان قلعه است.” هشت ماه پیش ، وقتی در پادگان ها کاوش می کردیم ، هر چه حماسه های بیشتری از پادگان دریافت می کردیم ، به همان اندازه پاک می شدیم. به عنوان مثال ، این پادگان درگیر در جنگ به دلیل شهادت آن فرماندهان ، در یک روز سه فرمانده و در یک هفته پنج فرمانده تغییر می کند. سرانجام کار به جایی می رسد که یکی از کادر پزشکی پادگان به عنوان فرمانده انتخاب می شود. وقتی داستان های پادگان قلعه را خواندم واقعاً تحت تأثیر قرار گرفتم.

تخریب آثار جنگ برای شکوه آینده اسطوره های ایرانی

وی افزود: وقتی اروپایی ها افسانه های تخیلی برای خود می آفرینند و سپس شخصیت هایی مانند بتمن را روی لباس بچه های خود می دوزند ، ما در كشور خود افسانه های زیادی داشته ایم كه یكی از اهداف آن ثبت حماسه های آثار خرمشهر است. ، به طوری که این حماسه ها در دهه های آینده یک افسانه و حماسه بی بدیل برای فرزندان ما خواهد بود ، و بدون شک ، فرزندان ما افتخار می کنند که چنین افسانه ها و قهرمانانی داشته ایم.

تاج فرصتی برای مطالعه و ثبت نمونه های جنگ ملی است

وی گفت: در طول سال گذشته ما آمار خوبی از کارهای حماسی در خرمشهر داشتیم تا در امور ملی ثبت شود. “دوران کرونا فرصتی برای ثبت آثار خرمشهر بود ، و کرونا این فرصت را به ما داد تا بیشتر مطالعه کنیم و ثبت نام کنیم. بیایید به یادگارهای ملی جنگ توجه کنیم. ما در طول برنامه طراحی عروسی بیکار ننشستیم ، بسیاری از جمله فارغ التحصیلان ترمیم به ما در یافتن این موارد در خرمشهر کمک کردند. با همان ثبت ملی که صورت می گیرد ، می توانیم خرمشهر را به عنوان یک شهر موزه ای معرفی کنیم ، اگرچه اکنون به همین ترتیب است.

خورامشاهر؛ شهر موزه

در پایان رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر تأکید کرد. مقامات گردشگری به ویژه سازمان منطقه آزاد اروند باید اقدامات ارزشمندتری را برای توسعه ظرفیت های لازم و سرمایه گذاری در این مکان ها انجام دهند. 25 مکان و یادمان دفاع مقدس که در خرمشهر داریم آمار بسیار خوبی است ، این یک محور ویژه گردشگری است.

انتهای پیام: