بین الملل

آخرین خبرها از وضعیت امدادرسانی در ترکیه/ ۲۰۶هزار چادر برای زلزله‌زدگان بر پا شد

به گزارش سرگرمی برای همه به نقل از حریت، تعداد کل پرسنل جستجو و نجات شاغل در منطقه ۳۵۴۹۵ نفر است، در حالی که تعداد پرسنل خارجی که از خارج برای حمایت از تلاش های جستجو و نجات آمده اند به ۹۷۹۳ نفر رسیده است.

فواد اوکتای معاون رئیس جمهور گفت: تعداد پرسنل شاغل در ۱۰ استان زلزله زده شامل تیم های جستجو و نجات و کارکنان بهداشتی به ۲۳۸۴۵۹ نفر رسیده است.

با کاهش دما به منفی درجه در شب، سرپناه و گرمایش به موضوعی جدی برای زلزله زدگانی تبدیل شده است که با کمبود مایحتاج اولیه دست و پنجه نرم می کنند.

بر این اساس، ۲۰۶ هزار و ۳۵۷ چادر و بیش از ۲ میلیون تخته پتو توسط ریاست مدیریت حوادث و فوریت های ترکیه (AFAD)، وزارت خانواده و خدمات اجتماعی، وزارت دفاع، وزارت ورزش و جوانان، هلال احمر ترکیه و سازمان های بین المللی به ۱۰ استان ارسال شد. 

همچنین در مجموع ۳۳۴ آشپزخانه سیار، ۸۶ دستگاه پذیرایی، ۳۳ دستگاه تنور سیار و ۲۵۲ دستگاه خودرو خدماتی نیز برای زلزله زدگان بسیج شده است.

داوطلبان در همبستگی ایستاده اند

به غیر از تجهیزات امدادی و سرپناهی، داوطلبان زیادی از سراسر کشور در منطقه زلزله زده مشغول به کار هستند. یکی از آنها، مهندس یاسین مرکان، برای زلزله زدگان هاتای کار می کند، جایی که شدیدترین ویرانی های زمین لرزه به مرکزیت قهرمان مرجان در آنجا رخ داده است.

مرکان گفت: بعد از زلزله نمی توانستم در خانه بنشینم. من و چهار نفر دیگر به اینجا آمدیم. کمرمان درد می کند که تقریباً بی وقفه در حال درست کردن پتک هستیم. مرکان توضیح داد که یک درمانگاه نزدیک ما است، آمپول می زنیم تا بتوانیم بایستیم.

یک تاجر از استان ریزه دریای سیاه نیز سه روز پس از زلزله های مرگبار، شش خانه پیش ساخته ۱۲ متر مربعی را به این منطقه فرستاد. اونور یلدیز که به نمایندگی از تاجر خانه ها را به منطقه آنتاکیا آورده است، گفت: «ما بلافاصله پس از زلزله شروع به آماده سازی خانه ها کردیم و در روز سوم با زلزله زدگان آنها را راه اندازی کردیم. خانه های بیشتر در راه است. ما می توانیم این زخم ها را با همبستگی التیام بخشیم.»

دانشگاه مهمت آکیف نیز با تیم ۲۰ نفره خود در منطقه فاجعه از روز دوم زلزله روزانه سه وعده غذایی برای ۲۵۰۰ نفر ارائه می دهد. یکی از آنها بلال کاراساکال است، یک سخنران که در منطقه سوپ سرو می کند. وی می گوید: «امروز روز وحدت است. این تمام کاری است که در حال حاضر می توانیم انجام دهیم. همبستگی بسیار مهم است.»

در حالی که گروهبان بلکیس شاهینر برای ایجاد انگیزه در شهر چادری در مالاتیا با کودکان بازی می کند، اومر کوناکچی، بازیگر تئاتر، با لباس ناصرالدین هوکا سعی در تقویت روحیه کودکان در منطقه زلزله دارد و به اجرای نمایش می پردازد.

311311