موارد مصرف سنگ ساختمانی تزئینی و نما

کاربرد سنگ های تزئینی در ساختمان سازی

سنگ ها دارای کاربرد های متعددی برای ساختمان ها هستند. کاربرد سنگ های تزیینی برای ساختمان یکی از این کاربرد ها محسوب می شود. استفاده از سنگ به عنوان یک مصالح ساختمانی مقاوم در راه پله ها ، دیوار ها ، پی ساختمان ، سقف ، سرویس بهداشتی و کانتر آشپزخانه ها کاربرد دارد. همچنین استفاده از سنگ به عنوان کفپوش از دیگر مصارف مهم سنگ های ساختمانی محسوب می شود. شما با وارد شدن به بازار سنگ، با طیف گسترده ای از سنگ ها رو به رو خواهید شد که با ویژگی های منحصر به فرد و مختلفی که دارند برای هر یک از کاربرد های ذکر شده مناسب هستند. پس این موضوع را باید حتما مد نظر قرار دهید که مصارف مربوط به هر سنگ را بدانید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید و انتخاب معقولانه ای داشته باشید.

ما در این مطلب قصد داریم موارد مربوط به سنگ های تزیینی برای ساختمان را بررسی کنیم و نکاتی که در این خصوص مهم هستند را بازگو نماییم. در واقع کاربرد سنگ های تزیینی برای ساختمان شامل دو حوزه کلی می شود:

الف)استفاده از سنگ برای نما بیرونی ساختمان

ب)استفاده از سنگ برای نمای داخلی ساختمان

انواع سنگ های تزیینی برای ساختمان

سنگ های تزیینی برای ساختمان شامل آن دسته از سنگ هایی می شوند که جلوه و زیبایی خاصی به ساختمان شما می بخشند. به این گونه سنگ ها، سنگ آنتیک نیز می گویند. سنگ های آنتیک سنگ هایی هستند که از فرآوری سنگ های دیگری مثل: سنگ تراورتن ، سنگ گرانیت و سنگ مرمریت به دست می آیند. در واقع در فرآیند فرآوری سنگ ها و تبدیل شان به سنگ های آنتیک، جلوه ها و نمایی که مدنظر است، به سنگ داده می شود مانند: فرآوری قلوه‌ای، بادبر، چرمی و غیره. علاوه بر سنگ های ذکر شده، سنگ مرمر و سنگ چینی نیز جزو گزینه های پرطرفدار به عنوان سنگ های تزیینی برای ساختمان هستند. در ادامه این مطلب ابتدا شما را با سنگ های مناسب برای تزیین نمای بیرونی ساختمان آشنا می کنیم و سپس به سنگ های تزئینی جهت نمای داخلی ساختمان می پردازیم.

انواع سنگ تزئینی انگشتر | انواع سنگ تزئینی ساختمان | سنگ تزئینی برای دیوار پذیرایی

 سنگ های تزئینی با خاستگاه چشمه ای


سنگ های تزئینی با خاستگاه چشمه ای شامل 
تراورتن و اونیکس (مرمر) می باشد.
بعضی از تراورتن های ایران یا در دنیا کم نظیر  یا می توان گفت بی نظیر هستند. همانند تراورتن قرمز که از چندین دهه پیش در بازار های جهانی شهرت بسزایی یافته است. معادن این سنگ در آذر شهر آذربایجان شرقی واقع شده اند. 
تراورتن سفید استخوانی آتش کوه که معدن آن در منطقه محلات قرار گرفته ، نیز از انواع تراورتن های سفید مرغوب می باشد که متقاضیان فراوانی دارد و از خواص فیزیکی بسیار مناسبی برخوردار است. هر چند در بعضی از کشورها مثل بلغارستان و ترکیه نیز تراورتن لیموئی وجود دارد، ولی هیچ یک از آنها کیفیت تراورتن لیموئی ایران را که همانند تراورتن قرمز در آذر شهر آذربایجان شرقی قرار گرفته ، ندارد. در مورد تراورتن گردوئی نیز که در مجاورت دو نوع تراورتن الوان فوق الذکر واقع شده است، موارد مذکور مصداق دارند.

سنگ لایم استون (Limestone) یا سنگ آهک نوعی از سنگ رسوبی است که عمدتاً از کربنات کلسیم تشکیل شده است. علاوه بر این کانی هایی مانند آرگونیت، دولومیت، کوارتز، فلدسپار، هماتیت و لیمونیت نیز در ترکیبات این سنگ یافت و همچنین قطعات میکروسکوپی از فسیل در آن دیده می شود.