عمومی

عاشورا به روایت اهل سنت

مصیبت جنگ عاشورا مشعل جاودانی است که اهل دل را به سوی خود می خواند و آموزه های جاویدان او کتاب درسی بشریت است، همچون کتابی که برای همیشه به روی بشر گشوده است.

به گزارش سرگرمی برای همه، عبدالحسین طالعی استاد دانشگاه قم در مقاله ای در روزنامه. ایران او نوشت: “1. مصیبت جنگ عاشورا مشعل جاودانی است که اهل دل را به سوی خود می خواند و آموزه های جاویدان او کتاب درسی بشریت است، همچون کتابی که برای همیشه به روی بشر گشوده است. بنابراین در میان انبوه علمای قبله، کمتر عالمی را می‌توان یافت که با قلم یا بیان، التزام خود را به این امر بیان نکرده باشد، چه در یک تک نگاری یا چند خطی از کتاب و چه مستقلاً به مجلس یا بخشی از یک مجلس. . . و این همه در مورد علمای شیعه تشدید می شود که هر سال که ماه محرم می شود مرغ جانشان به دشت خونین طف پرواز می کند و تمام اقلیم شیعه رنگ می گیرد; میهن پرستی و دلسوزی برای شهدای جاوید نینوا. در این میان هزاران حماسه انسانی خلق می شود که نمی توان آنها را در صدها جلد گردآوری کرد. آثار مکتوب در این حماسه ها جایگاه ویژه ای دارند. به همین دلیل بخشی از تاریخ می‌مانند تا به همراهی صمیمانه سازندگان این آثار با امام نور و یاران آن حضرت در برابر تاریکی شهادت دهند.

2. یکی از آثار مهم تاریخی در این زمینه، قسمت مربوط به امام سوم از کتاب مبسوط «تاریخ دمشق» است که به طور مفصل توسط مورخ اهل سنت ابن عساکر قرن ششم هجری تألیف شده است. او در این کتاب از هرکسی می گوید که در طول عمر خود کوچکترین ارتباطی با شهر دمشق داشته باشد. مسلماً مطالب او مجموعه‌ای از متن مقاله‌ای تاریخی است که تحلیلی ندارد و صرفاً دارای تقسیم‌بندی موضوعی است، اغلب از گهواره تا گور. اما برای هر روایت تاریخی، تمام سند خود را به راوی اصلی می آورد. بنابراین، دست نسل‌های آینده را برای بازنگری در هر ماده باز می‌گذارد.

متن کامل این کتاب بارها در کشورهای عربی منتشر شده و هر بار بیش از 60 جلد دارد. برخی از علما مانند ابن منظور از آن گزیده هایی کردند که منتشر شد.

بخش امام شهید کتاب ابن عساکر شامل 398 خبر تاریخی و حدیث نبوی است. تقسیم موضوع که شامل عناوین زیر است: اصل، ولادت و نام، کنیه، تشابه امام سوم به آخرین پیامبر، آیات و روایات در خصوص محاسن حضور آن حضرت، صفات اخلاقی امام همام که: تقریبا نیمی از کتاب را پوشش می دهد. در نیمه دوم کتاب مطالبی در رابطه با عاشورا از جمله پیشگویی های پیامبر اکرم (ص) درباره شهادت طایفه سیدالشهدا(ع)، گزارش های سفر ملکوتی پیامبر اکرم(ص) از مدینه تا کربلا، وقایع پیرامون شهادت آن حضرت، پایان یافتن مطالبی را در بر می گیرد. تاریخ جهان و آینده، مکان و تاریخ شهادت، ماجرای مزار آن حضرت و اشعاری در بزرگداشت آن حضرت.

3. یادداشت های علامه شیخ محمدرضا جعفری نجفی (1431-1350) بر این جلد، موضوع این بررسی است.

علامه شیخ محمدرضا جعفری عشقیری در روز جمعه هفتم شوال 1350 در نجف اشرف دیده به جهان گشود. تحصيلات ابتدايي را نزد پدرش كه از شاگردان حضرات آيات سيدالحسن اصفهاني و محقق ميرزاي نائيني بود به پايان رساند. پدرشان حج را از دست دادند. در سال 1364 که هنوز چهارده ساله نشده بودند، اما این فقدان هرگز باعث رکود و عقب افتادن آنها از تحصیل نشد. معظم له پس از ورود به حوزه، ادبیات عرب را نزد مدرس افغانی، منطق را نزد عبدالصمد یزدی، فلسفه را نزد صدرا بادکوبی و نجوم را نزد عبدالجلیل عادلی آموختند.

استاد جعفری علاوه بر گذراندن دروس سطح خود نزد اساتید صاحب نامی چون آیات عظام سید عبدالعلی سبزواری، میرزا محمد اردبیل، شیخ علی کاشی، شیخ مرتضی لاهجی، سید احمد اشکوری و حاج میرزا حسن یزدی، به فراگیری زبان انگلیسی نیز پرداخت. . استفاده از ابیاتی از سید ابوالقاسم خوئه و عبدالحسین امین را نیز می توان در آثار وی مشاهده کرد.

علامه جعفری علاوه بر سفرهای متعدد به اروپا و قاهره، در سال 1382 هجری قمری به اندونزی سفر کرد و بیش از شش ماه را در آن محیط به تبلیغ احکام اسلامی گذراند، سپس به نجف اشرف بازگشت و در آنجا به تدریس پرداخت. او مدتها در دانشگاه فقه نجف به عنوان استاد ممتاز در رشته های تاریخ اسلام، اصول اعتقادی، اصول فقه و تفسیر قرآن تدریس کرد و صدها طلبه از دروس عالی او بهره بردند. استاد در سال 1392 به دلیل فشارهای رژیم بعث عراق به تهران بازگشت و نزدیک به سه دهه به تدریس و تعلیم جوانان مذهبی پرداخت. معظم له آثار زیادی در زمینه های مختلف دارد که برخی از آنها در قالب مقاله در مجله تراتنا و هزاره شیخ مفید به چاپ رسیده است. ترجمه انگلیسی کتاب «کافی» و ترجمه انگلیسی «نهج البلاغه با بزرگانش» با حواشی و حواشی وی نیز منتشر شده است. مرگ او در سال 2009 اتفاق افتاد.

4. در مستدرک خود بر کتاب محقق جعفری بن عساقر، گزارش ها و احادیث تاریخی را که در کتب اهل سنت در مورد شهید کربلا یافت، با تلاش و قوام فراوان زیر مطالب مربوط به متن قرار داده است که حدود سه برابر است. در مجموع. متن کتاب در زیر صفحات جای دارد. به عبارت دیگر، متن 398 روایت تاریخی ابن عساقر و اضافات علامه جعفری به حدود 1200 مورد می رسد. از این اضافات گاه 40 نقل تاریخی مفصل می بینیم (که در زیر شماره 256 ثبت شده است) که خود حدود 40 صفحه را شامل می شود و در نوع خود کتابی به شمار می رود. همچنین 36 استناد زیر شماره 277 برابر با یک کتاب مستقل است. به عبارت دیگر در درون این کتاب چندین کتاب کوچک و بزرگ وجود دارد که محققین می توانند در پژوهش حسینی به آنها مراجعه کنند. البته ارزیابی و قدردانی از این کتاب ارزشمند، حوزه دیگری را می طلبد که در این پاورقی گنجانده نشده است. لازم به ذکر است که عالم متجدد سید محمدرضا حسینی کتاب «الحسین علیه السلام شخصیت و سیره او» را بر اساس کتاب جلالی بن عساکر با استخراج اسناد و تلخیص متن نوشته است که عبارت است از: بارها منتشر شده است و ترجمه فارسی آن توسط استاد جویا نوشته شده است، جهانبخش نیز با عنوان «زندگی و چهره امام حسین علیه السلام» منتشر شده است.

این تلاش های علمی قبل از انتشار شرح علامه جعفری بر کتاب ابن عساکر بود. از این رو شایسته است با انتشار این یافته ها، خلاصه ای علمی مانند مطلب قبلی تهیه و منتشر شود.»

انتهای پیام