خط بوی عطر چیست و چگونه می توان آن را افزایش داد؟

درواقع عطر تام فورد خیلی خالص؛ با غلظت روغن بیشتر و الکل کمتر، ماندگاری خیلی زیادی روی پوست بدن دارند و درمقابل خط بوی آن‌ها کمتر است. اما عطرهایی با غلظت کم‌تر مثل ادوفرش یا ادوتویلت؛ با داشتن درصد بیشتری از الکل، خیلی ملموس‌تر در هوا پخش شده و رد عطر را در فضا باقی می‌گذارند. همچنین از دیگر موارد مهم در میزان اثر عطر، ماهیت عناصر به‌کار رفته در آن است. مثلا نت‌های مرکباتی و گلی خیلی زیاد قدرت پراکندگی با خطر بوی بالا دارنداما در مقابل؛ نت‌های چوبی و مشک بیشتر روی پوست می‌نشینند و درواقع ماندگاری آن‌ها زیاد است، نه خط بو!

عطر
بهتر است بدانید که هیچ رازی پشت افزایش خط بوی عطر نیست و شما با چند ترفند ساده می‌توانید بوی ادکلن خود را بیشتر کنید. همچنین ترفندهایی که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم، به افزایش ماندگاری بوی عطر نیز کمک می‌‌کند.

۱.       از کرم مرطوب کننده استفاده کنید
برای افزایش بوی ادکلن به این مثال توجه کنید. میزان بوی تعریق بدن در فصل زمستان بیشتر است یا تابستان؟ هنگامی که پوست خشک است، بوی چندانی حس نمی‌شود. اما هنگامی که بدن مرطوب باشد، بو بیشتر حس می‌شود. بنابراین بوی ادکلن روی پوست خشک نیز چندان باقی نمی‌ماند.

در این صورت بهتر است از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. توصیه می‌کنیم از کرم مرطوب کننده یا لوسیون بدن بدون بو استفاده کنید تا بوی پرفیوم خالص باشد. در فصل تابستان می‌توانید پس از حمام که پوست آبرسانی و مرطوب شده است، از ادکلن استفاده کنید. اما در فصل زمستان می‌توانید پس از استفاده از لوسیون، ادکلن را به پوست اسپری کنید.

۲.       روی نبض عطر بزنید
احتمالا بارها شنیده‌اید که برای افزایش ، آن را روی نبض اسپری کنید. نقاطی از بدن همچون مچ دست، گردن و بخش داخلی آرنج، گرم‌تر از بخش‌های دیگر بدن هستند. بنابراین بوی ادکلن در این نقاط بدن ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

۳.       در مکان خنک عطر بزنید
در صورتی که زیر نور خورشید یا در مکان گرم عَطر بزنید، برخی از ترکیبات عَطر به سرعت بخار می‌شوند و چیزی به غیر از بوی الکل و آب باقی نخواهد ماند. بنابراین بهتر است در مکان خنک عطر بزنید. هر چه مکانی که در آن قرار دارید تاریک‌تر و خنک‌تر باشد، میزان ماندگاری پرفیوم نیز بیشتر خواهد بود.

۴.       به موهایتان عطر بزنید
شاید برایتان کمی عجیب به نظر برسد، اما موها بوی پرفیوم را به خوبی در خود حفظ می‌کنند. بنابراین برای افزایش بوی ادکلن، به موهایتان عطر بزنید. همچنین شما می‌توانید کمی به شانه یا برس ادکلن بزنید، سپس موهایتان را شانه کنید. در این صورت موها به طور طبیعی خوش بو می‌شوند.

جالب است بدانید که اسپری مو نیز در بازار به فروش می‌رسد که چندین کاربرد دارد. برای

عطرآمواج یک برند عمانی است، که تلاش می‌کند تا عطرهای عربی را با سبک اروپایی ارائه دهد. یکی از خصوصیات عطرهای مردانه آمواج، پخش بوی بالا و انداختن خط بو است. در میان عطرهای این برند اینترلود جزادکلن هایی که خط بو دارند بحساب می آید.

با گذر زمان، رایحه بخور و فلفل آرام گرفته و همزمان عطر حالتی دارچینی، گرم، تلخ و شیرین پیدا می‌کند. این رایحه بسیار جذاب و دوست داشتنی است. عطر مردانه آمواج اینترلود خط بوی ماندگاری دارد و در واقع یک عطر برای هوای سرد است. آمواج اینترلود، یک عطر زمستانی مردانه به شمار می‌رود.

رایحه عودی و اسموکی این عطر مردانه، توجه همه اطرافیان را در یک مهمانی بزرگ و رسمی به‌ سوی شما منحرف خواهد کرد. طراحی و فرمولاسیون اینترلوده توسط عطرساز مشهور و برجسته پیر نگرین (Pierre Negrin) انجام شده است. عطر مردانه Interlude حس بی نظمی خاصی را پس از اولین اسپری در هوا به وجود می آورد. این در حالی است، که همزمان احساس تعادل و آرامش را با خود به ارمغان می آورد.

کریستوفر چونگ درباره این عطر گفته است: «من هر آنچه را که در رایحه‌ها می‌بینم کاملا حس می‌کنم. من همه رایحه‌ها را درک می‌کنم و از ساختارشان لذت می برم. عطر آمواج اینترلوده نیز برای من یکی از همان رایحه‌های لذت‌بخش است.»برای مشاهده قیمت عطر آمواج و مآیا تابحال از عطری استفاده کرده‌اید و دیدید که هیچکس متوجه آن نمی‌شود؟ بله؟! حتما حس ناخوشایندی داشتید. برعکس آن چی؟ تابحال پیش آمده شخصی اتاق را ترک کند اما همچنان خط بوی عطر او در فضا حاکم باشد؟

عطرها، ادکلن‌ها و محصولات دیگر می‌توانند حتی از راه دور توجه ما را به خود جلب کنند. همه ما می‌توانیم به لحظه‌ای فکر کنیم که در آن عطری تداعی کننده ‌چیزی بد یا خوب بوده است. مردم می‌توانند عطر یا ادکلن را بعد چند ثانیه استشمام کنند، حتی اگر در اتاق دیگری باشند! چگونه این اتفاق میفتد؟ بیایید به علم مربوط به پخش بوی عطر نگاهی بیندازیم تا ببینیم چگونه رایحه‌های عطر در فضا پخش می‌شوند.

«سیاژ» یک کلمه فرانسوی است که به معنی «جلد» یا «رد پا» شناخته می‌شود. در عطرسازی نیز جهت توصیف خط بو یا رد پای عطر و ادکلن از کلمه سیاژ استفاده می‌کنند.

آیا تابه حال متوجه خط بوی عطر افراد اطرافتان شده‌اید؟ آیا می دانید خط بوی عطر چیست و چگونه ایجاد می‌گردد؟ خط بو عطر به دلیل فرآیندی به نام انتشار است که به محض اسپری کردن عطر یا ادکلن در هوا اتفاق میفتد. به عنوان یک ترکیب شیمیایی فشرده، هنگامی که عطر یا ادکلن در هوا اسپری می‌شود، به صورت گاز در می‌آید و ذرات آن با سایر ذرات هوا مخلوط می‌شوند. این ذرات در حالی که در محیط پخش می‌شوند، به سرعت بالایی در اتاق به گردش در می‌آیند. تمایل گازها به اشغال سریع هر حجم یا فضا، انتشار نامیده می‌شود.

ذرات عطر که زمانی فشرده می‌شدند، پیوند شلی پیدا می‌کنند و به سرعت در همه جهات حرکت می‌کنند. در نهایت پخش می‌شوند و به اصطلاح روی جریان‌های هوایی شناور خواهند شد. همیشه جریان هوا وجود دارد (به جز در خلاء)، ما مجبور نیستیم از دست خود برای پخش بوی عطر () یا عطر ادکلن استفاده کنیم و این کار توسط طبیعت انجام می‌شود! این دقیقاً همان چیزی است که وقتی عطر در یک اتاق اسپری می‌شود اتفاق میفتد و رایحه‌ها به سرعت پخش می‌شوند.

مایعات نیز تحت انتشار قرار می‌گیرند، اما با سرعت کمتری پخش می‌شوند، زیرا مولکول‌های موجود در مایعات نزدیک‌تر به هم متصل هستند. این ویژگی به مایعات فضای کمتری برای حرکت می‌دهد. بنابراین، هنگام استفاده از عطر مایع، مصرف کننده باید انتظار داشته باشد که عطر به طور قابل توجهی بیشتر از یک عطر اسپری سنتی یا ادکلن ماندگاری داشته باشد. فقط یادتان باشد که افزایش پخش بوی عطر با در تضاد است.

راه‌های افزایش بوی عطر

ما روی عطرهای گران قیمت سرمایه گذاری می‌کنیم، فقط برای اینکه بوی آن به محض اینکه از در بیرون می‌رویم، به سرعت از بین نمی‌روند. شما می‌توانید عطر را روی گردن یا مچ دست خود اسپری کنید؛ اما برای افزایش خط بوی عطر می‌تواند از نکات زیر استفاده کنید:

۱- ایجاد لایه‌های مختلف از انواع رایحه

بسیاری از عطرها دارای نسخه‌های ژل حمام و لوسیون بدن هستند. با استفاده از این مواد متوجه خواهید شد که عطر پخش بوی بیشتری خواهد داشت. به علاوه از عطر کمتری استفاده خواهید کرد تا هزینه کمتری برای خرید عطر جدید پرداخت کنید. ژل و لوسیون رایحه ملایم‌تری دارند، اما با ایجاد لایه‌های مختلف از انواع رایحه و اجازه دادن به پراکندگی ذرات در هوا، به افزایش پخش بوی عطر کمک می‌کنند.

۲- استفاده از عطر بعد از حمام کردن

بهترین زمان برای اسپری کردن عطر، زمانی است که تازه از حمام بیرون آمده‌اید. قطرات آب در ذرات بو قفل شده و آنها را به پوست شما خیس می‌کنند. اگر عجله دارید و زمانی برای دوش گرفتن ندارید، قبل از اسپری کردن با عطر مناسب، لوسیون معطر را روی نقاط نبض خود بمالید، زیرا این کار بوی عطر را حفظ کرده و از ناپدید شدن ذرات در هوا جلوگیری می‌کند و ماندگاری عطر را نیز بیشتر می‌کند.

۳- اسپری کردن عطر در نواحی دارای نبض

اسپری عطر روی نبض دست و گردن توصیه می‌شود؛اما قسمت داخلی آرنج، پشت زانو و مچ پا نیز برای پخش بو ماندگاری موثر هستند. این نواحی گرم هستند، بنابراین عطر را در اطراف بدن پخش می‌کنند. اگر می‌خواهید پخش بوی عطر را طولانی‌تر کنید، یک ایده خوب این است که روی شکم و گردن خود اسپری کنید، سپس به آرامی آن را روی مچ پا و پشت زانوهای خود بپاشید تا عطر در طول روز در اطراف پخش شود. اگر مچ دست خود را اسپری می‌کنید، هر دو مچ دست خود را به هم فشار ندهید تا عطر پخش شود، زیرا بو را مخدوش می‌کند و از پخش بوی آن جلوگیری خواهد کرد.

۴- استفاده از عطر در طول روز

به جای اینکه بطری عطر را با خود همراه داشته باشید، زمانی که می‌خواهید پخش بوی عطر را افزایش دهید، یک ترفند خوب این است که تعدادی پنبه را به عطر آغشته کنید و آنها را در یک کیسه در کیف خود نگه دارید. سپس، هر زمان که می‌خواهید عطر خود را تمدید کنید، کافی است یکی از پنبه‌ها را بیرون بیاورید و روی نقاط نبض خود بزنید.

۵- ذخیره عطر به صورت هوشمندانه

همه چیز با ذخیره سازی مناسب شروع می‌شود. عطرهای خود را روی میز آرایشی که با نور خورشید در تماس هستند قرار ندهید، زیرا با گذشت زمان ضعیف می‌شوند. عطرها را در جعبه اصلی خود و در یک مکان تاریک و خنک نگه دارید تا قدرت آن را حفظ کنید. این امر مستقیماً به معنای حفظ خصوصیات عطر است. حتما مقاله «» را بخوانید.

از دیگر راه‌های افزایش خط بوی عطر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به جای ادو تویلت از ادوپرفیوم استفاده کنید. ادوپرفیوم حاوی غلظت بالاتری از روغن است که نه تنها روی پوست ماندگاری بیشتری دارد، بلکه اغلب پخش بوی بیشتری را تضمین می‌کند.

سوالات رایج در مورد پخش بوی عطر

در ادامه به برخی از مهمترین سوالات در افزایش بوی عطر اشاره می‌کنیم:

چگونه پخش بوی عطر خود را افزایش داده و بالا ببریم؟

  • عطر را به پوست نمالید! عطر سریع‌تر از بین می‌برد. بهترین راه برای استفاده از عطر، اسپری کردن روی پوست در نقاط نبض مانند مچ دست، پشت گوش، آرنج و روی گردن است. اینجاست که عطر بیشترین اثر پخش کنندگی را خواهد داشت.
  • مولکول‌های موجود در عطر هنگام استفاده به روغن‌های موجود در پوست شما می‌چسبند، بنابراین اگر ابتدا از روغن یا لوسیون بدن استفاده کنید، سپس عطر خود را بزنید، منجر به افزایش بوی عطر می‌شود.
  • یکی از ترفندهایی که برخی افراد به آن معتقدند این است که برای افزایش پخش و خط بوی عطر باید از ترفند لباس یا دستبندهای چرم و اسپری عطر روی آن ها استفاده کرد!!

آیا پخش بوی عطر همان ماندگاری عطر است؟

خیر، تفاوت پخش بوی عطر و ماندگاری عطر در این است که ماندگار به مدت زمان اشاره دارد، اما پخش بو به میزان پراکندگی مولکول‌های عطر در یک محیط مربوط می‌شود. عطرها با پخش بوی بالا معمولاً ماندگاری کمتری دارند.

سخن آخر
خط بو یکی از ویژگی‌های مهم عَطر است. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که هنگام راه رفتن، رد بوی عطرشان حس شود. بنابراین میزان خط بوی بالا کمک می‌‌کند تا بیشتر و بهتر در خاطرات باقی بمانید. بنابراین اگر به خط بوی عَطر علاقه دارید، بهتر است به میزان اسانس عَطر و نحوه صحیح استفاده از عَطر، توجه بیشتری داشته باشید.