آغاز شنوایی پنجاه و هشتمین کودک ناشنوا در استان سیستان و بلوچستان

در بیمارستان فوق تخصصی الزهرا(س) زاهدان انجام شد،

پنجاه و هشتمین عمل کاشت حلزون شنوایی در بیمارستان فوق تخصصی الزهرا(س) زاهدان انجام و یک کودک ناشنوای دیگر از نعمت شنوایی برخوردار شد.

آغاز شنوایی پنجاه و هشتمین کودک ناشنوا در استان سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان،  رئیس بیمارستان فوق تخصصی الزهرا(س) زاهدان در این باره گفت: پنجاه و هشتمین عمل کاشت حلزون شنوایی در استان سیستان و بلوچستان بر روی یک کودک 5 ساله انجام شد و از این پس جلسات تربیت شنیداری و گفتار درمانی این کودک به مدت یکسال به صورت کاملا رایگان در این بیمارستان برگزار خواهد شد.

دکتر علیرضا مالکی ادامه داد: کودک پس از کاشت حلزون به تدریج با آواها و صداها آشنا شده و سخن گفتن را می آموزد.

وی افزود: از سال 1398 تا کنون که این بخش راه اندازی شده است بیش از 800 کودک و بزرگسال کم شنوا و ناشنوا غربالگری شده و برای 400 بیمار پرونده تکیل شده است و پرونده این افراد پس از انجام ارزیابی های مختلف و بررسی امکان بهبود شنوایی از طریق تمرینات گفتار درمانی و تربیت شنوایی، در کمیسیون کاشت حلزون بررسی می شود.

دکتر مالکی گفت: از آنجا که هزینه تامین این پروتز بالاست بخش زیادی از هزینه توسط هیئت امنای ارزی و مبلغ باقیمانده توسط خانواده بیمار پرداخت می شود و به همین دلیل پروسه تامین پروتز مقداری به طول می انجامد.

وی با بیان اینکه برای 9بیمار دیگر نیز پروتز شنوایی تامین شده که به زودی تحت عمل جراحی قرار می گیرند تصریح کرد: هم اکنون تعدادی پرونده نیز به تایید کمیسیون زاهدان رسیده و در انتظار دریافت پروتز کاشت حلزون هستند.

وی همچنین در خصوص شرایط افرادی که کاندید دریافت کاشت حلزون می شوند گفت: کودکانی که کم شنوایی حسی-عصبی شدید تا عمیق 2 طرفه دارند، در زمان کاشت سن بسیار کمی دارند مثلا چند ماهه تا حداکثر 4 سال، بزرگسالانی که دارای کم شنوایی حسی-عصبی عمیق هستند،افرادی که از ابزارهای کمک شنوایی نظیر سمعک بهره نمی برند، کودکانی که حداقل 3 ماه کلاس توانبخشی شرکت کرده و نتیجه مطلوبی را کسب نکرده باشند و افرادی که به برنامه¬های آموزشی و توانبخشی دسترسی دارند می توانند از این امکان بهره مند شوند.