عمومی

رازهایی که احتمالا درباره «کم‌شنوایی» نمی‌دانید

“مشکل شنوایی مانند اثر انگشت است و مختص هر فرد است. “اگر فردی دچار کم شنوایی باشد ، خود او است ، درست مانند اثر انگشت ، با سایر افراد مبتلا به کم شنوایی متفاوت است ، فرکانس خود را دارد.”

وقتی مردم متوجه می شوند که شنوایی آنها مانند اثر انگشت است ، برای خرید سمعک به داروخانه های دیگر مراجعه نمی کنند ، زیرا داروخانه دارای یک مدل سمعک است که آن را در اختیار همه قرار می دهد ، در حالی که وقتی ما به هر فرد سمعک تجویز می کنیم ، لازم است 45 دقیقه برای تنظیم سمعک. “شما”: اینها سخنان متخصص علوم شنوایی ، سمعک ، تعادل است که تأکید می کند در روز جهانی شنوایی شناسی ، مردم باید در این مورد مطلع شوند.

سید ریحانه امینی به سرگرمی برای همه می گوید: همچنین استفاده از هدفون های بی سیم و باعث کاهش شنوایی زیادی در بین جوانان شده است و من تقریباً هر روز این مشکل را دارم و فکر می کنم بهترین راه برای این کار استفاده از تلفن همراه به جای تلفن همراه به عنوان تلفن همراه است. موج ایجاد می کند برای مغز مضر است ، بنابراین توصیه می شود از هندزفری برای کاهش سر و صدا تا حد ممکن استفاده کنید. “صدا باید ملایم ، آهسته باشد ، مردم باید وقت آزاد خود را کاهش دهند.”

او بیشتر ارجاعات را به شنوایی شناسان برای کار در محیط پر سر و صدا و کارخانه ها نسبت می دهد. دفتر Must باید گزارش دهد که این افراد در محیطی پر سر و صدا با کاهش ساعات کار کار می کنند ، در غیر این صورت غیرقانونی است. ارزیابی ، که هر ساله در کارخانه ها انجام می شود ، بر اساس آن است. کار دیگری که می توان در این ناحیه انجام داد ایجاد سوت در برابر سوت است که باعث کاهش صدای گوش می شود. بسیاری از افرادی که در محیط های پر سر و صدا کار می کنند یا خانه هایشان در خیابان ها یا بزرگراه ها است این قالب ها را سفارش می دهند. بسیاری از کارخانه ها چنین تیغ ​​هایی را به دلیل گران بودن خود ارائه نمی دهند ، زیرا هزینه هر قالب بین 600 تا 800 هزار AMD برای دو گوش کارگر است ، بنابراین بسیاری از کارخانه ها ترجیح می دهند از الگوهای ارزان داروسازی آماده استفاده کنند. “این نیز خوب کار نمی کند.”

بسیاری از شنوایی شناسی را شنوایی سنجی می نامند. این رشته سالها پیش در سطح کاردانی تدریس می شد ، اما اکنون در دانشگاهها تا مقطع دکترا نیز تدریس می شود و خدمات گسترده ای دارد. به گفته متخصص شنوایی شناسی ، وظیفه مخاطبان فقط گوش دادن به نوار یا تجویز سمعک نیست ، بلکه افرادی که دچار عدم تعادل یا سرگیجه هستند باید ابتدا به ممیز مراجعه کنند. شنوایی شناسی به سه بخش تشخیصی ، صنعتی و توانبخشی تقسیم می شود. شنوایی تشخیصی به انجام آزمایشهای عصبی شنوایی و هرگونه کار تشخیصی اشاره دارد. سمع صنعتی به افرادی نشان می دهد که در کارخانه های پر سر و صدا قارچ گوش تولید می کنند. شنوایی توانبخشی همچنین کم شنوایی کودکان را تشخیص می دهد ، بنابراین سمعک را تجویز می کند و به بهبود آنها کمک می کند. ”

امین به جهل و بدبینی مردم در مورد سمعک اشاره می کند. برخی تصور می کنند که وقتی به سمعک احتیاج دارند ، می توانند آن را از داروخانه یا یکی از مغازه های خیابان عمور تهیه کنند ، در حالی که سمعک باید با دقت تنظیم شود تا مزاحم گوش نشود ، این کار توسط شنوایی شناس انجام شد. تنظیم شنوایی شناسی و سمعک یک علم است و مردم باید از آن آگاه باشند. سمعک یک بلندگو یا بلندگو نیست. سمعک باید متناسب با شنوایی هر فرد تنظیم شود. متأسفانه تعدادی از سمعک ها به صورت ارزان قاچاق وارد کشور می شوند ، زیرا بسیاری از مردم آنها را ارزان می خرند ، مشکلاتی دارند و وقتی به ما مراجعه می کنند متوجه می شوند که این نوع سمعک ها اصلا برای گوش آنها مناسب نیست. من یک بیمار داشتم که یک سمعک به ارزش 15 میلیون درام داشت ، اما گوش او به دلیل اینکه به خوبی تنظیم نشده بود ، تحریک شد. از سوی دیگر ، بسیاری از افراد پس از احساس سرگیجه ، به جای متخصص شنوایی شناسی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می کنند و پس از ماه ها و سالها درمان بی معنی به ما ، مشکل آنها حل می شود. تعداد کمی از مردم متوجه می شوند که سرگیجه می تواند مربوط به شنوایی باشد. همه اینها به نادانی مردم برمی گردد ».

وی توصیه می کند: “مشکلات شنوایی را می توان در بدو تولد تشخیص داد ، بنابراین مادران باید بدانند که چگونه نوزاد خود را به محض تولد نزد متخصص شنوایی شناسی ببرند.” گاهی مادران فرزندان خود را در دو سالگی نزد ما می آورند ، آنها می گویند فرزندشان صحبت نمی کند ، ما بعد از تحقیقات لازم متوجه می شویم که کودک مشکل شنوایی مادرزادی دارد ، وقتی دیر شده است به ما می آید. کودکان برای شنوایی شناسی زمان طلایی دارند ، و کودک برای انجام آزمایش نیازی به همکاری ندارد و معاینه را می توان قبل از خواب انجام داد. نتیجه منفی تست شنوایی لزوماً به کاهش شنوایی کودک مربوط نمی شود ؛ ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد ؛ نیاز به آزمایش های خاصی دارد. برخی از نوزادان ناشنوا نیز نیاز به کاشت حلزون دارند. کودکی که خوب می شنود می تواند خوب صحبت کند. اخیراً ، مردم به دلیل نیاز به آزمایش شنوایی در بیمارستان ها پس از تولد نوزاد ، از کاهش شنوایی آگاه شده اند ، اما برخی از والدین نتایج آزمایش را نادیده می گیرند و هنگامی که به آنها می گویند فرزندشان را بیاورید توجهی نمی کنند. یک سال بعد. برخی از والدین می گویند که کودک به صدا یا لمس درب ما واکنش نشان داد ، بنابراین ما فکر نمی کردیم اگر همه اینها به دلیل ارتعاش صدا باشد ، مشکلی ایجاد نمی کند. همه کودکان باید قبل از یک ماهگی از نظر شنوایی معاینه شوند. »

متخصص شنوایی و تعادل در مورد شنوایی شناسی سالمندان به سرگرمی برای همه توضیح می دهد. “شنوایی شناسی باید از 60 سالگی شروع شود. برای افرادی که سابقه کم شنوایی خانوادگی دارند ، بهتر است با متخصص شنوایی سنین بالای 50 سال مشورت کنند. آلزایمر اولین عارضه کم شنوایی در افراد مسن است ، زیرا مغز غیر فعال می شود و مجرای شنوایی به حافظه نزدیک می شود. وقتی به فردی گفته می شود که او دچار کم شنوایی است ، نباید بعد از 10 سال به سمعک مراجعه کند ، زیرا شنوایی او رو به وخامت است ، هیچ کس دیگری نمی تواند به او کمک کند. یکی از وظایف کار ما در ایران جلب سمعک برای افراد است ، در حالی که سمعک های امروزی قابل مشاهده نیستند ، کوچک هستند ، هیچ مشکلی از گذشته مانند سوت زدن ندارند ».

به گفته امینی ، بهترین سمعک های دنیا در ایران نیز موجود است ، بنابراین نیازی به سفارش سمعک از کشورهای دیگر نیست. سمعک از ایالات متحده ، سوئیس ، دانمارک ، آلمان و کانادا می آید. اگرچه مدتی بود که تحریم ها بر واردات سمعک تأثیر می گذاشت ، اما واردات آنها رو به کاهش بود ، اما اکنون این موضوع کاهش یافته است ، اکثر سمعک های ایران دانمارکی-آلمانی هستند. برخی از افراد مسنی که می آیند و می گویند فرزندشان در خارج از ایران زندگی می کند ، می توانند برای آنها سمعک ارسال کنند ، در حالی که اصلاً ضروری نیست ، اما از ضمانت سمعک های وارداتی نمی توان استفاده کرد و همین سمعک ها در کشور ما با ارز دولتی در دسترس هستند فقط امیدوارم قیمت این سمعک ها در ارز دولتی ثابت بماند. قیمت هر سمعک به ارز دولتی از 5 میلیون درام شروع می شود و اگر بیمار مجبور باشد آن را با 30 هزار درام بخرد ، قدرت خرید وی کاهش می یابد. اگر تحریم ها را در نظر نگیریم ، حتی بهترین سمعک ها را می توان در ایران تهیه کرد ».

یکی از افراد دارای 15 سال سابقه در زمینه علم شنوایی می گوید: “شیوع ناشنوایی و کم شنوایی در همه گروه های سنی در ایران 5.3 درصد است.” در سال های اخیر ، کاهش شنوایی و ناشنوایی رو به افزایش است ، زیرا روز به روز عوامل خطر کم شنوایی و ناشنوایی افزایش می یابد و یکی از مهمترین عوامل افزایش سن است. از آنجا که کشور ما نیز یکی از کشورهایی است که رشد جمعیت سالمندان در آن بسیار زیاد است ، کاهش شنوایی و ناشنوایی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در ایران شیوع کم شنوایی دوطرفه در نوزادان 7/2 درصد است که به اصطلاح کم شنوایی ناشنوا است. “از آنجا که ناشنوایی و کم شنوایی بار سنگینی را بر دوش مردم می گذارد ، عوارض جانبی زیادی نیز دارد.”

انتهای پیام: