رونمایی از دوچرخه‌های جایگزین «بیدود» در تهران/ ماجرا چیست؟

دوچرخه

به گزارش سرگرمی برای همه،صبح امروز –جمعه- تعدادی دوچرخه قرمزرنگ با یک برند حامل «پیام از طرف شهرداری»، به تیرهای چراغ راهنمایی و رانندگی در معابر منطقه ۶ تهران، قفل شدند.

دنیای اقتصاد در خبری نوشت: پارک این دوچرخه‌ها کنار خیابان‌های پرترددترین منطقه مرکزی پایتخت آن هم در روز جمعه، از «رونمایی خاموش طرح جدید شهرداری» برای تردد و حرکت در سطح شهر حکایت دارد.

مرداد سال ۱۴۰۱، دوچرخه‌های «بیدود» از سطح معابر پایتخت جمع‌آوری شد.

آن دوچرخه‌ها، طرح پیروز حناچی شهردار قبلی تهران بود که بنا داشت، فرهنگ و سبک‌ «سفر سبز» یا همان «سفر در شهر بدون تولید آلایندگی» را بین شهروندان و سیاست‌گذاران، ایجاد کند.

حناچی برای «تبدیل کردن تهران سراسر آلوده به پایتخت‌های مدرن و کم‌آلوده جهان»، از عرضه دوچرخه‌های معمولی –غیربرقی- توسط بخش‌خصوصی و البته تحت حمایت شهرداری، شروع کرد و تعدادی خیابان اصلی در مرکز تهران از جمله حدفاصل میدان هفت‌تیر تا ولیعصر را به شکل «عرض محدود معبر» مخصوص حرکت دوچرخه‌سواران، طراحی کرد.

هرچند در همان دوره هم، «دوچرخه‌سواران» با آزار و مزاحمت فراوان از طرف ماشین‌سواران به دلیل «عدم حمایت مناسب شهرداری در تخصیص خیابان به این گروه از مسافران درون‌شهری» روبرو بودند اما «شروع همین اقدام سبز شهرداری» امیدوارکننده بود.

سال ۱۴۰۱ اما «هم دوچرخه‌ها از شهر اخراج شدند» و هم «حرکت سبز در شهر ممنوع شد»؛ همه چیز بار دیگر در خدمت «خودرو و خودروسواران» قرار گرفت.

امروز، جمعه اما «تهرانی‌ها شاهد بازگشت دوباره دوچرخه‌های مخصوص سفر کاری یا تفریحی» در خیابان‌های مرکزی پایتخت هستند.

احتمالا منظور از بکارگیری اسم «زیرو»، تولید صفر آلودگی است که تقریباً به لحاظ محتوایی شبیه همان اسم «بیدود» است.

شهرداری چند روز پیش اعلام کرد،‌ شهرداری تهران درحال حاضر هیچ قراردادی با هیچ شرکتی در خصوص استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی و یا موتور برقی اشتراکی منعقد نکرده است و فعالیت هرگونه دوچرخه اشتراکی در سطح شهر بدون اخذ مجوز و طی ضوابط و مقررات شهرداری تهران خلاف مقررات و غیرقانونی است.

۲۳۳۲۱۷