فصل جدید کسب وکارهای دانش‌بنیانی با تعامل دولت و بخش خصوصی

بخش خصوصی | فصل جدید

مدیرعامل انجمن بلاک‌چین ایران گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید از ظرفیت تشکل‌ها و واحد‌های علمی بخش خصوصی به خوبی استفاده کند تا بازارسازی و بازارشناسی بهتری برای محصولات دانش‌بنیان ایجاد شود.

عباس آشتیانی مدیرعامل انجمن بلاک‌چین ایران در گفت‌وگو با خبرنگارگروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مورد ظرفیت بلاک‌چین و رمز ارز‌ها برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: رمز ارز‌ها و دارایی‌هایی رمزگذاری شده به عنوان یک کلاس جدید دارایی در اقتصاد جهان به رسمیت شناخته شده و در حقیقت به عنوان بخشی از اقتصاد اکثر کشور‌ها از جمله ایران نقش بازی می‌کنند.

وی ادامه داد: در ایران نیز شاهد سرمایه‌گذاری خوبی از سوی مردم در حوزه رمزارز‌ها هستیم و پلت‌فرم‌های تبادل دارایی رمزنگاری شده نیز وجود دارند، اما نکته قابل توجه این است که امکان نوآوری از این شرکت‌ها به خاطر فضای اشتباه رگولاتوری و تنظیم گری گرفته شده است.

وی ادامه داد: این امیدواری وجود دارد که با توجه به مکانیسم‌های جدید تنظیم‌گری که در بیانیه سازمان توسعه تجارت الکترونیک در بحث رگولاتوری به چشم می‌خورد به سمت نوآوری در این حوزه ورود کنیم.

نوآوری در لبه دانش و فناوری است

آشتیانی با تاکید براینکه نوآوری در لبه دانش و فناوری است، عنوان کرد: مردم نباید تنها با دید سرمایه‌گذاری و کسب سود وارد خرید و فروش رمزارز‌ها و ارز‌های دیجیتالی شوند.

خلاء واحد تحقیق و توسعه و واحد اقتصاد در معاونت علمی و فناوری

مدیرعامل انجمن بلاک‌چین ایران در پاسخ به این پرسش که ساماندهی شرکت‌های دانش‌بنیان به متولی واحد در کشور نیاز دارد یا خیر، اظهار کرد: شاید بتوان گفت متولی واحد برای شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری است، اما خلاء واحد تحقیق و توسعه و واحد اقتصاد در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد.

برای جهانی‌شدن کسب و کار‌ها و تسهیل قوانین نظارتی اقدامات مناسب‌تری انجام شود

دانش‌بنیان

آشتیانی تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید بتواند برای جهانی شدن کسب و کار‌ها و تسهیل قوانین ناظر اقدامات مناسب‌تری انجام دهد، اما متاسفانه دانش‌بنیان‌ها نتوانسته‌اند ثروت واقعی ایجاد کنند. البته نمونه‌های موفقی نیز وجود داشته که شرکت‌های دانش‌بینان از نظر اقتصادی موفق عمل کرده‌اند، اما خلاء‌های ناشی از نبود واحد تحقیق و توسعه موجب شده تا مشخص نباشد که چه حمایت‌هایی برای چه رسته‌هایی از کسب و کار‌ها مورد نیاز است و چگونه می‌توان بازار مناسب را برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرد وجود داشته است.

فلسفه حمایت از دانش‌بنیان‌ها پاگیری آن‌ها است

آشتیانی در مورد بخش بازاریابی محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز، عنوان کرد: فلسفه حمایت از شرکت‌های نوپا این است که این شرکت‌ها پابگیرند و دست آن‌ها گرفته شود تا برای تولید آن‌ها بازار و محصول ایجاد شود. البته با ایجاد شرایط انحصاری یا منع واردات مخالف هستم، اما طبیعتا این شرکت‌ها ضعف سرمایه‌گذاری و تجربه برای کسب بازار دارند و باید در این بخش‌ها از آن‌ها حمایت کرد.

وی افزود: باید بازار کشور مقصد را به درستی رصد کرده و با حضور در نمایشگا‌ههای خارجی و استفاده از ظرفیت سفارت‌ها تولیدات هدفمندتری را در بخش دانش‌بنیان به تولید انبوه رساند. ممکن است یک شرکت دانش‌بنیان در لبه فناوری قرار داشته باشد، اما نتواند از پتانسیل‌های کشور برای ارایه محصول در بازار داخلی و یا صادرات به خارج استفاده کند.

وی با بیان اینکه البته اقداماتی برای کسب بازار مناسب‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان از گذشته انجام شده است، اظهار کرد:‌به طور مثال صدا و سیما تلاش کرد تا تعرفه تبلیغات کالای دانش‌بنیان را کاهش دهد، اما مجموعه این اقدامات ابتر ماند و هدفگذاری به سمت کمی‌شدن و تعداد به جای کیفی‌شدن حرکت کرد.