۴۰ هنرستان جوار کارخانه در کشور ایجاد شده است

سرگرمی برای همه/خراسان رضوی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ما در سال گذشته به همت استان‌های مختلف توانستیم بیش از ۴۰ هنرستان جوار کارخانه ایجاد کنیم.

مهدی کاظمی، امروز ۲ مرداد، در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه آموزشی مهارتی و ایجاد ۱۲هنرستان جوارکارخانه که در اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری ما با بیماری دانشگاه‌گرایی مواجه بوده‌ایم. در گام اول موضوعاتی که می‌تواند زمینه حل این مسئله را به دنبال داشته باشد، هدایت تحصیلی مناسب و مطلوب است تا بتوانیم در دوره متوسطه طی یک فرایند با شناسایی استعدادها از پایان دوره ابتدایی و دوره متوسطه، بافراهم کردن زمینه‌های آن دانش‌آموزان را به سمت استعداد، علایق و همچنین نیازهای کشور سوق بدهیم. ماحصل این اتفاقات نهایتا منجر به توسعه متوازن آموزش دوره متوسطه خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در کشور مسئله پیشرفت اقتصادی، صنعتی، تولید و اشتغال است که مقام معظم رهبری در چند سال اخیر این مضمون را در نام‌گذاری سال‌ها نیز داشته‌اند. معتقدیم که پیشرفت همه‌جانبه کشور برگرفته از فرمایشات حضرت آقا با نقش آفرینی آموزش و پرورش محقق خواهد شد. قطعا راه حل اصلی پیشرفت در تمامی عرصه‌ها توجه به آموزش و پرورش است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه همه دستگاه‌ها، نهادها و بخش‌های غیردولتی باید در این موضوع نقش‌آفرین باشند، تاکید کرد: باید با مشارکت این بخش‌ها تاکید بر نقش مدرسه اتفاق بیفتد. حل مسئله اشتغال و تولید در کشور از طریق تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر محقق خواهد شد.

کاظمی با تاکید بر اینکه امروز نیاز کشور ما مهارت آموزی است، گفت: این نتیجه دیدار ما با صاحبان مشاغل و کارخانه‌ها است که امروز ضعف نیروی ماهر و متخصص را شاهد هستیم. قطعا زمینه‌ساز حل این موضوع از طریق توجه به مهارت‌آموزی در نظام تعلیم و تربیت رسمی محقق خواهد شد. این توجه لزوما به معنای آموزش از طریق آموزش‌های فنی حرفه‌ای نیست، بلکه آموزش یک مهارت به همه دانش‌آموزان در دوره متوسطه اول و دوم و به صورت تخصصی، در حوزه آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کارودانش است.

وی با یادآوری اینکه اگر به دنبال نیروهای متخصص در بازار کار هستیم، توجه به چند مسئله بسیار اهمیت دارد، توضیح داد: قطعا باید مشارکت ذی‌نفعان اصلی بازار را در نظر بگیریم. با تعریف آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی بدون در نظر گرفتن‌نیازهای بازار کار، قاعدتا با مشکل روبه‌رو خواهیم شد. توجه و برنامه‌ریزی ما باید در ارتباط با بازارکار و براساس نیازهای آن باشد. لذا بر آن هستیم که توسعه این آموزش‌ها را با مشارکت همه این بخش‌ها و ذی ‌نفعان بازار کار انجام بشود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با مشارکت این بخش‌ها و همچنین خیرین، در یک سال گذشته سعی بر این بوده تا بتوانیم با ایجاد هنرستان‌های جوار کارخانه و مراکز صنعتی، خدماتی و کشاورزی، علاوه بر فراهم کردن زمینه توسعه و تقویت آموزش‌های مهارتی به ارتقای کیفیت آموزش‌های مهارتی و نیروی انسانی متخصص را تامین کنیم. اگر دانش آموز ما پس از اتمام دوره تحصیلی خود بتواند صاحب حرفه و مهارتی شود، می‌توانیم چرخه فقر و زمینه بیکاری را در کشور قطع کنیم و زمینه اشتغال برای جوانان را فراهم آوریم.

کاظمی افزود: ما بحث توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌ای را به عنوان یک سیاست دنبال نمی‌کنیم بلکه به عنوان یک ضرورت با یک نگاه تمدنی برای حل مسائل مختلف، از جمله مسئله جوانی جمعیت، بیکاری، اشتغال، کارآفرینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی دنبال خواهیم کرد. قطعا در سنین پایین‌تر اگر مشکلات جوانان در خصوص کار حل شود طبیعتا مشکل ازدواج او نیز رفع خواهد شد.

وی با تاکید بر فعالیت استان خراسان رضوی در حوزه کشاورزی و عرصه‌های خدماتی، بیان کرد: در استان خراسان رضوی ظرفیت‌های بی‌نظیری وجود دارد. استان خراسان رضوی در عرصه‌های مختلف بسیار فعال است و همه این موارد لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت‌های استان در خصوص هنرستان‌های مجاور کارخانه را تاکید خواهد کرد. ما در سال گذشته به همت استان‌های مختلف توانستیم بیش از ۴۰ هنرستان جوار کارخانه ایجاد کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص فرصت‌هایی که هنرستان جوار می‌تواند فراهم آورد، تصریح کرد: این هنرستان‌ها می‌توانند ۱۰درصد برنامه درسی و تخصصی رشته را متناسب با نیاز خود تغیر دهند که این یک فرصت محسوب می‌شود.

کاظمی در رابطه با اینکه اینگونه آموزش‌ها باکیفیت‌تر خواهد بود، اظهار کرد: نیروی انسانی که در این آموزشگاه‌ها آموزش‌ می‌دهد، متخصص، تکنسین و مهندسین کارخانه‌ای است. در هنرستان‌های جوار باید به سمتی برویم که آموزش مهارت و تخصصی صرفا توسط صاحبان سرمایه و کارخانه‌ها و آموزش عمومی و پایه  توسط آموزش و پرورش انجام شود. این موضوع قطعا بر کیفیت خروجی کار این مدارس تاثیر می‌گذارد و می‌تواند زمینه اشتغال‌پذیری افراد را برطرف کند.

وی با اشاره به اینکه دولت باید از این موضوع حمایت کند، گفت: در قانون برنامه هفتم پیشنهاداتی داشتیم که برخی در لایحه پیشنهادی دولت آمده و در صحن مجلس مطرح شده و مورد تایید کمیسیون قرار گرفته است تا بتوانیم حمایت‌هایی را برای کارخانه‌هایی که هنرستان‌های جوار را ایجاد می‌کنند داشته باشیم. از سوی دیگر به دنبال این هستیم بتوانیم موضوع سربازی این دانش‌آموزان را حل کنیم تا زمینه جذب این دانش‌آموزان رفع و فراهم شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص امنیت شغلی، توضیح داد: آنچه مدنظر است این است که رشته‌هایی که در این مدارس وجود دارد متناسب با نیاز دستگاه و کارخانه‌ مربوط است. عمدتا ضریب جذب‌پذیری بالا است. در برخی پژوهش‌ها بالای ۸۰تا ۹۰درصد ضریب اشتغال در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مطرح شده است. بر اساس آماری از شورای عالی اشتغال از مجموع بیشتر از ۹۰۰هزار شغلی که در سال گذشته ایجاد شده بیش از ۵۴۰هزار شغل از سطح دیپلم بوده است. عمده مشاغل ما مشاغل تکنسین و کمک تکنسینی است.

وی ادامه داد: اعلام آمادگی در رشته‌های دریایی برای جذب صورت گرفته است. یکی از اهداف آموزش هنرستان جوار این است فارغ التحصیلان درصورت نیاز جذب آن کارخانه شوند و با توجه به توانمندی این افراد می‌توان گفت زمینه شغلی آن‌ها در جاهای دیگر فراهم می‌شود.

انتهای پیام