بین الملل

یک مقام غربی: مخالفت اردوغان با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، همسو با مواضع روسیه است

یک مقام مسئول غربی با اشاره به مخالفت رئیس جمهور ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو اعلام کرد که مخالفت اردوغان، مواضع روسیه جهت چنددستگی میان اعضای ناتو را تقویت می‌کند.

به گزارش سرگرمی برای همه، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام مسئول غربی اعلام کرد که اردوغان موضع خود در مخالفت با الحاق سوئد و فنلاند به ناتو را تا قبل از نشست سران ناتو در ماه ژوئیه تغییر نخواهد داد.

سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام مسئول غربی افزود: مخالفت اردوغان با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، همسو با مواضع روسیه است و مواضع مسکو درباره اختلاف و چنددستگی در ناتو را تقویت می‌کند.

این مقام غربی همچنین گفت که احتمال تغییر مواضع اردوغان در مورد عضویت سوئد در ناتو در آستانه نشست آتی ناتو، اندک است.

وی تأکید کرد که سوئد و فنلاند باید به صورت جداگانه به دنبال عضویت در ناتو باشند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ماه گذشته میلادی گفت، در واکنش به این که سوئد اجازه سوزاندن قرآن در تظاهراتی در مقابل سفارت ترکیه را داد، وی موافقت با پذیرش این کشور در ناتو را رد می‌کند.

هر کشوری که نامزد عضویت در ائتلاف ناتو باشد، باید نامزدی‌اش توسط همه ۳۰ عضو این ائتلاف مورد تصویب قرار بگیرد.

اردوغان پیش از این با اشاره به حمایت سوئد و فنلاند از گروه‌های کُرد که آنکارا آنها را تروریست می‌داند، نسبت به موافقت با پیوستن این دو کشور شمال اروپا به این بلوک ابراز بی میلی کرده بود. ترکیه، سوئد و فنلاند در ژوئن گذشته توافقنامه‌ای امضا کردند تا در ازای رفع این نگرانی‌های آنکارا، راه برای تصویب پذیرش آنها در ناتو هموار شود. با این حال اردوغان گفت که قرآن سوزی این توافق را نقض کرد.

انتهای پیام