فرهنگ و هنر

گفته‌های نادر مشایخی از یک فیلم و پدر و مادری که دیگر نیستند

به گزارش شفاف به نقل از مشاور رسانه ای فیلم، مراسم بزرگداشت جمشید مشایخی و همسرش گیتی رئوفی که به تازگی درگذشت، همزمان با «بریکولاژ; زندگی نادر مشایخی 24 آذر در جشنواره سینما حقیقت در پردیس سینمایی چارسو رقم خورد.

در این مراسم عباس یاری منتقد گفت. «نمایش این فیلم و قدم های قاطع نادر مشایخ عزیز در این اجرا را نشانه خوبی می دانم و می بینم به احترام او سالن سینما مملو از تماشاگر است. و خانواده بزرگ او احترام به کارهای ارزشمند او هستند. هنگام خداحافظی با خانواده بزرگ آقای مشایخی باید یادی کنم و برای روح بزرگ نادر عزیز که همین چند روز پیش به رحمت ایزدی پیوسته آرزوی آرامش کنم. آنها باید آرام می شدند زیرا باعث آرامش خانواده او شد.

این منتقد سینما اعلام کرد. نادر مشایخی را در خارج از ایران بیشتر می شناسند. زمانی که نادر در آنجا رهبر ارکستر بود در وین با او آشنا شدم، دیدم خیلی ها از نادر مشایخی خیلی بیشتر از ایران با عشق و احترام یاد می کنند. تصنیف ها و آهنگ های او در بسیاری از نقاط جهان اجرا شده است.

او ادامه داد. ما در مورد خانواده های واقعاً هنردوست صحبت می کنیم. فردی مثل جمشید مشایخی را اختراع کرد که واقعاً باید برایش کتاب نوشت، در چند کلمه نمی توان آن را توصیف کرد. جمشید مشایخی با هر آنچه در اکران می دیدیم مردی بود که همیشه پیشگام کارهای خیر بود، مردم بدون کوچکترین مکثی برای یک کار خیر میلیون ها درام به او پرداختند. شاید خیلی کمی این را بدانند اما وقتی جمشید آمد همه مطمئن بودند که اتفاقی می افتد.

یارین گفت. یاد خانم گیتی رئوفی، همسر عزیز جمشید مشایخی افتادم که الان باید در این اتاق باشد. اینجاست جمشید، زنده یاد گرشا رئوفی که از بزرگان این خانواده بود. باید تعداد زیادی از هنرمندانی باشند که از خاندان مشایخ بودند، در دل این خانواده رشد کردند و به هنرنمایی پرداختند، بیشتر گنجینه های تاریخی، هنری و فرهنگی این مجموعه مشروط به حضور ارزشمند آنهاست. دوستان.

او اضافه کرد. «گفتم که نادر را در خانه یکی دیگر از چهره های مشهور به نام بهروز حشمت ملاقات کردم که همان مردی است که در خیابان های وین در حال قدم زدن می بینید. مجسمه های آنجا را بهروز حشمت امضا کرده بود.» ما چنین ایرانی هایی داریم. استاد بزرگی مثل سعید منافی در وین داریم.

در زیر ویدیوی کوتاهی از همسرش جمشید مشایخی را مشاهده می کنید.

سپس نادر مشایخی روی صحنه آمد و گفت: «از حرفه های زیبایی که آقای یاری به آنها اشاره کرد، با این ویدیوی زیبا که در دو روز گرفته شده بسیار خوشحالم. اگر بخواهم در مورد پدر و مادرم صحبت کنم، باید بگویم مهم ترین چیزهایی که از آنها در مورد رفتار ما ایرانی ها یاد گرفتم، دو چیز بود. از پدرم یاد گرفتم که شعر چیست و چه تاثیری بر رفتار ما دارد. از مادرم هم یاد گرفتم که موسیقی چه تأثیری روی ما دارد، موسیقی و شعر با هم روی رفتار ما، سازوکارهای ذهنی ما ایرانی ها تأثیر می گذارند و همین سازوکار است که شعر می آفریند.

مشایخی گفت: معتقدم موسیقی و شعر در سبک زندگی ما جدایی ناپذیرند. در ایران بارها از من پرسیده اند که منظورت از این موسیقی چیست؟ من معتقد بودم که در مورد موسیقی چیزی نگفتم. من فقط با صدا کار می کنم من زیبایی صدا را دوست دارم، اما جالب است که تاثیر احساسی موسیقی همیشه همان است که ما داریم. موسیقی و شعر را نمی توان از زندگی ما ایرانی ها جدا کرد، جایشان ایران است، جای دیگری نباید بروند.

او گفت: این اولین بار است که فیلمی درباره من ساخته می شود اما نمی دانم چیست. خیلی جالب است، من دارم حرف می زنم، مسئولیت حرفی که می زنم بر عهده من است، اما علاقه مندم که ببینم امروز چگونه تفسیر می شود. آقای توسلیان و حاصلی پر فکر هستند، درست قبل از ورود به سالن درباره برخی از ایده های سینما صحبت می کردند. آنها دانشی را دارند که اکنون در این شرایط لازم است. من خیلی خوشحالم که نتیجه چه شد.

پس از آن به رحمان حاصلی: «بریکولاژ; او گفت: زندگی نادر مشایخ. «این فیلم دو نعمت برای من داشت. یکی ملاقات با آقای مشایخی و خانواده ایشان و ساخت این فیلم که افتخار بزرگی است. ثانیاً در این فیلم دوستانی پیدا کردم که الان برای من واقعاً مثل یک برادر هستند که جان خود را برای این فیلم دادند. ساخت این فیلم سه سال به طول انجامید که با هزینه شخصی و مستقل برای ترویج موسیقی کشورمان ساخته شد.