گذر دهه شصتی‌ها از جوانی به میانسالی و دردسرهایشان

اگر 35 سال جوانی در کشور را در نظر بگیریم ؛ برخی از افراد متولد دهه شصت هنوز جوان محسوب می شوند. جوانانی که گاه با وجود چهل سالگی همچنان با مشکلاتی از جمله اشتغال ، مسکن و ازدواج روبرو هستند.

دهه شصتی | مهاجرت | میانسالی

به گزارش سرگرمی برای همه ، طبق آمار ، تا سال 1998 جمعیت جوان این کشور حدود 26.5 میلیون نفر بود. بیشترین تعداد جوانان در گروه سنی 30 تا 34 سال – 8.5 میلیون نفر که بیشتر آنها در دهه 60 متولد می شوند ، بنابراین گروه سنی 25 تا 29 سال – 6.8 میلیون نفر ، 20 تا 24 سال 5.5 میلیون و گروه سنی 15 تا 19 ساله نیز 5.5 میلیون نفر جمعیت دارد.

42٪ جوانان ایران دانشجو هستند

در همین زمان ، حدود 42٪ از جمعیت جوان کشور در حال تحصیل هستند و بقیه احتمالاً شاغل ، خانه دار یا جویندگان کار بیکار هستند که 3 میلیون و 100 هزار نفر از آنها فارغ التحصیل شده اند و بقیه در حال حاضر تحصیلات عالی را دنبال می کنند. به گفته وی ، میزان باسوادی در این گروه سنی به 97.3 درصد می رسد ، بنابراین 2.7 درصد جوانان در سراسر کشور بی سواد هستند.

93٪ زنان قبل از 30 سالگی ازدواج می کنند

همچنین 93٪ ازدواج ها زیر 30 سال است. برای مردان 12 درصد بالای 30 سال و 88 درصد زیر 30 سال دارند.

جوانی دوره مهمی از زندگی است ، در صورتی که افراد نتوانند زمینه بسیاری از نیازهای زندگی را فراهم کنند ، در آینده دچار مشکل می شوند. این شرایط شامل ورود به بازار کار ، اشتغال ، در واقع مسکن ، تشکیل خانواده و ازدواج است.

طبق آمار ، نرخ بیکاری جوانان 18 تا 35 سال است

طبق آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است ، در پاییز سال 1999 نرخ بیکاری در جمعیت 18 تا 35 سال 16.5 درصد بود که اگر بخواهیم جداگانه بیان کنیم ، نرخ بیکاری زنان 7/28 درصد برای مردان و 13 درصد برای مردان ، 6 درصد.

علاوه بر این ، در پاییز سال 1999 ، تعداد کل بیکاران در کشور 2436 نفر بود که از این تعداد 1736 نفر مرد و 700 نفر زن بودند.

دهه شصتی | مهاجرت | میانسالی

نادیده گرفتن فرصت ها و مشکلات آنها در دهه شصت که به میانسالی می رسد

هنوز هم ممکن است مشکلات دهه شصت ، به عنوان بخشی از جوانان کشور ، کم و بیش حل شده باشد. مشکلاتی که در صورت عدم رسیدگی می توانست به نسل های آینده منتقل شود ، بنابراین در آستانه روز جوان ، سرگرمی برای همه با معاون امور جوانان وزارت ورزش و همكاری گفت وگو كرد تا علل مشكلات دهه شصت را بررسی كند.

محمدمهدی تندگویان در مصاحبه با سرگرمی برای همه در آستانه روز جوان او گفت. “برخی از مشکلات جوانان دهه شصت که شاهد آن هستیم ، به سیاست غلط ما در استفاده از منابع نادرست کشور ، تنظیم درست و منصفانه منابع برای جامعه هدف برمی گردد.”

تندگویان گفت. “اگر در سال های گذشته برنامه ریزی مناسبی برای اشتغال ، تحصیل و آموزش جوانان انجام شده بود ، شاید میزان خسارتی كه اکنون شاهد آن هستیم به شصت نفر نمی رسید.” در حقیقت ، نسلی قربانی غفلت ما از سیاستگذاری ، تخصیص منابع و مسائل جامعه شناسی شده است.

او اضافه کرد. “ما به جای پرداخت مستقیم منابع به رشد جامعه هدف و انتظار آنها برای رشد و اشتغال ، ما این منابع را در اختیار سازمانهای دولتی قرار داده ایم كه مسئول تنظیم مسائل مربوط به سیاست ها هستند ، یا این منابع متأسفانه به صورت اجاره. یا روشهای دیگر. ” بدون در نظر گرفتن درآمد ، در دسترس افراد ، اشخاص حقوقی یا بخش خصوصی قرار گرفته است.

او ادامه داد. “از طرف دیگر ، آن قسمت از منابع متعلق به جامعه هدف نیز به دلیل عدم کنترل صحیح توزیع ، دریافت کنندگان و گزارش گیری صحیح ، سهم خود را از محرومیت داشتند.” اکنون شاهد موارد زیادی از فساد اقتصادی ، اختلاس ، اختلاس در منابع خصوصی و بانک ها و وجوه ویژه هستیم که بلافاصله به اوج دهه شصت بازمی گردند.

تندگویان گفت: “دورانی كه كشور می توانست از این منابع برای تقویت اشتغال و مشكلات دهه 1960 استفاده كند ، با یك دوره فساد اقتصادی روبرو است كه امروز ابراز می شود اما به 15 سال قبل برمی گردد.”

مهاجرت اقتصادی کنترل نشده ای که پایدار نبود

وی با اشاره به مهاجرت از شهرها به پایتخت در دهه شصت گفت: “متأسفانه ، این مهاجرت ها نظارت نشده است ، منابع اختصاص یافته به آنها فقط منجر به بازگشت مهاجرت شده است. در جوامع شهری ، روستایی ، اقتصاد پایدار ایجاد نشده است.”

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان معتقد است که در طول رشد و شکوفایی دهه شصت ، شاهد اتلاف منابع توزیع شده ، مهاجرت معکوس ، ایجاد مشاغل جعلی و حاشیه نشینی هستیم. در نتیجه ، اکنون شاهد جوانان بیکار در شصت سالگی هستیم.

حداقل معاش و اشتغال و نیاز به حمایت از آنها

به گفته تندگویان ، برخی از جوانان دهه شصت ساله ، با وجود همه مشکلات ، اکنون حداقل امکانات معیشتی ، اشتغال ، مسکن را دارند که فقط به حمایت نیاز دارند ، حمایت از آنها کار دشواری نیست ، اما قسمت دیگری از دهه شصت ممکن است وارد نشده باشد بازار کار ، این یک مشکل بسیار دشوار است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد. “با توجه به بازار کار فعلی ، برنامه ریزی صحیح کار جوانان بیکار در دهه شصت کاری فرابخشی است ، همه ساختارهای مربوطه باید اقدام کنند. مشکل عدم کنترل یکنواخت است. “تخصیص منابع اجرای یک سیاست جامع برای این نسل است.

وی گفت: معاون وزیر جوانان ، اگرچه مسئول ساماندهی امور جوانان است اما قادر به كنترل یا مداخله در تخصیص منابع به سایر دستگاه ها نیست ، اما فقط بر اساس مشكلات شناسایی شده می تواند پیشنهادهایی ارائه دهد ، اما تا این ادغام بین بخشی اگر بودجه ها و وام ها به درستی متحد نشوند و کنترل نشوند ، شکل نمی گیرند.

آسیب هایی را که مورد توجه قرار نمی گیرند ، گزارش کنید

در پایان معاون امور جوانان با تبریک روز جوان ، اشاره نمود. “همانطور که نسل و جمعیت کشور به طور مداوم در حال رشد هستند ، بدون توجه به موضوعات فوق الذکر به صورت پویا تکرار می شوند ، شکاف نسل ، پیامدها و آسیب های آن به شدت در حال افزایش است. “این رشد می کند و به نسل های بعدی گسترش می یابد. ما گزارش های خود را در این زمینه ارائه داده ایم ، اما متأسفانه هیچ کس گزارش های ما را جدی نمی گیرد. در نتیجه ، مشکلات برخی از دهه شصت که با نوعی تجرد یا بیکاری و غیره روبرو شده اند ، با این مدل حاکم بر شرایط فعلی حل نخواهد شد.

انتهای پیام: