اجتماعی

کودکان خجالتی را دریابیم – سرگرمی برای همه

سرگرمی برای همه/ لرستان یکی از روانشناسان گفت: خجالتی بودن یا خجالتی بودن رفتاری است که در صورت عدم کنترل آن می تواند به آینده کودک آسیب جدی وارد کند.

رضا منصوری در گفت وگو با سرگرمی برای همه، اظهار کرد: خجالتی بودن کودکان رفتاری است که اگر به آن دقت نشود می تواند به آینده کودک آسیب جدی وارد کند.

او ادامه داد. خجالتی یک احساس خجالت است که توسط غریبه ها ایجاد می شود، به خصوص در موقعیت های جدید، و توانایی کودک را برای انجام یا گفتن آنچه می خواهد، محدود می کند، چگونه در برقراری ارتباط با همکلاسی ها یا همسالان خود اختلال ایجاد می کند.

منصور افزود. کمرویی اغلب با عزت نفس پایین همراه است، همچنین می تواند نشانه ای از اضطراب اجتماعی یا سایر اختلالات روانی باشد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: احساس ناخوشایند کمرویی در سنین مختلف به دلایل مختلف بروز می کند. کودکان تا هفت سالگی از شرم انجام کار خود احساس خجالت می کنند؛ کودکان هفت تا 12 ساله به دلیل اعتقاداتی که مثلاً کوتاه یا چاق به نظر می رسند، خجالت می کشند و در پایان دبستان احساس می کنند. خجالت کشیدن در تعامل با دیگران، پیش بینی موقعیت های طرد یا تنها ماندن در جامعه.

او می‌گوید: «کروی نیز می‌تواند با خجالتی بودن متفاوت باشد. اما کودکان خجالتی در مقابل غریبه ها شرمنده می شوند، نگران هستند، گاهی آنقدر می ترسند که می تواند کودک را منزوی کند.

منصور گفت. وی افزود: حدود 15 درصد از نوزادان با تمایل به کمرویی به دنیا می آیند؛ تحقیقات نشان داده است که عوامل ژنتیکی در این امر نقش دارند، اما تمایل به خجالتی بودن تا حد زیادی تحت تأثیر سبک ارتباط با مادر یا مراقب اصلی است.

روانشناس ادامه داد. «اولین نشانه‌ها، وقتی کودک سعی می‌کند خود را موجودی جدا از مادر بشناسد، در چهار ماهگی، اگر مادر بی‌قرار باشد، از این فاصله بسیار کوتاه جلوگیری می‌کند، حتی تا حدی که کودک را زیر و رو کند. . پایین”:

او اضافه کرد. «این واکنش مادر باعث می شود کودک احساس عدم کفایت اولیه کند. همینطور وقتی بزرگ شد می خواهد آن جدایی را بیشتر احساس کند، به دلیل اضطراب یا عدم تمایل مادر به طلاق، کودک رفتار چسبنده ای نسبت به مادر دارد، کم کم اعتماد به نفس او را از دست می دهد. صورت. تجربه های جدید ..

منصوری گفت. “والدین کمال گرا که تحمل دیدن رفتار نادرست فرزندشان را ندارند و دائماً اصلاح می کنند و به او یادآوری می کنند. باعث شرمساری و بی اعتمادی فرزندشان می شوند.

وی گفت: بازی درمانی بهترین درمان برای کودکان خجالتی زیر هفت سال است. این می تواند به کودکان کمک کند در موقعیت های ناآشنا و در برقراری ارتباط با دیگران اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند.

او ادامه داد . »: ،

انتهای پیام: