فرهنگ و هنر

کاهش فیلم‌های تلویزیون در آخر هفته انتخاباتی

تلویزیون در این آخر هفته برای اولین بار فیلم «ستاره‌های دنباله‌دار» را که درباره دوران نوجوانی لبرون جیمز ساخته شده است، روی آنتن می‌برد. همچنین به دلیل تراکم بالای برنامه‌های انتخاباتی با کاهش فبلم‌های پایان هفته سیما مواجهیم و برخی از آثار هم مرتبط با همین موضوع انتخاب شده‌اند.

به گزارش سرگرمی برای همه، در دومین آخر هفته تیرماه، ۲۴ فیلم را برای پخش از شبکه‌های سیما در نظر گرفته شده است که در میان آن‌ها فیلم‌های شاخصی مثل «مسیح دوست من است»، «معاون» و «گربه چکمه پوش ۲: آخرین فرصت» و همچنین آثاری از فیلمسازهای شاخص ایرانی و خارجی مثل یدالله صمدی، مصطفی عقاد و جی‌جی آبرامز به چشم می‌خورد.

در این آخر هفته که مقارن با زمان برگزاری دومین دور انتخابات ریاست جمهوری است، به علت آنکه اغلب شبکه‌های اصلی تلویزیون ویژه‌برنامه‌های پوشش شرکت مردم در انتخابات را در برنامه دارند، حدود ۱۰ فیلم کمتر از هفته‌های گذشته روی آنتن می‌رود و البته در میان آن‌ها سه فیلم «سرزمین بارانی»، «نیوتن» و «معاون» مرتبط با انتخابات دیده می‌شود.

نکته قابل توجه آن که در میان ۲۴ فیلم این آخر هفته، فقط سه فیلم ایرانی وجود دارد، ولی چهار فیلم از سینمای هند روی آنتن خواهد رفت.

در حالی که طی ماه‌های اخیر، جدول پخش فیلم‌های آخر هفته رسانه ملی با حضور آثار متعددی از سینمای تامیل زبان و تلوگو زبان هند بسته می‌شد، در این هفته سه فیلم از سینمای هندی زبان این کشور موسوم به بالیوود در جدول پخش قرار گرفته که در دو عنوان آن، شاهرخ‌خان و عامرخان سوپراستارهای بالیوود بازی می‌کنند.

با وجود محبوبیت فوق‌العاده شاهرخ‌خان در هند، فیلم «طرفدار» با بازی او که پنج‌شنبه ساعت ۱۳ از شبکه نمایش پخش می‌شود، در گیشه شکست سختی خورده و با وجود نظرات مثبت منتقدان، عملکرد ضعیفی در اکران عمومی داشته است. این ستاره سینمای هند دو نقش اصلی فیلم «طرفدار» را بازی می‌کند که یکی از آن‌ها یک بازیگر محبوب سینماست!

در مقابل فیلم شکست‌خورده شاهرخ‌خان، فیلم «باج» با بازی عامرخان، اثری بسیار پرهزینه و پرفروش محسوب می‌شود. این فیلم که در زمان خود رکورد پرهزینه‌ترین فیلم هندی تاریخ را شکست، پرفروش‌ترین فیلم سینمای این کشور در سال ۲۰۰۱ نیز لقب گرفت. این فیلم در ژانر اکشن حماسی و تاریخی، آخرین فیلم سینمای هند است که توانسته در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان اسکار نامزد شود، هرچند مانند ۲ تلاش قبلی سینمای این کشور، نتوانست مجسمه طلایی را ببرد.

فیلم «باج» که پنج‌شنبه ساعت ۲۰ از شبکه نمایش پخش خواهد شد، اثری بسیار طولانی است و نسخه اصلی آن، ۳ ساعت و ۴۴ دقیقه زمان دارد! این فیلم در پخش‌های قبلی از صداوسیما، با زمان حدودا ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه‌ای روی آنتن رفت.

سومین فیلم هندی این آخر هفته، «نیوتن» است که جمعه ساعت ۱۳ روی آنتن شبکه نمایش خواهد رفت. این فیلم که به خلاف «باج»، اثری بسیار کم‌هزینه است، نماینده سینمای هند در اسکار شد، هرچند نامزدی این جایزه را به دست نیاورد. نکته جالب آن که در زمان ارسال «نیوتن» به اسکار، جنجالی مبنی بر کپی‌کاری سازندگان آن از یک فیلم مهجور ایرانی به نام «رأی مخفی» شکل گرفت، اگرچه مدتی بعد غائله خاتمه یافت و طرفین اعلام کردند این فیلم هندی، کپی فیلم ایرانی نیست.

تنها فیلم جدید این آخر هفته شبکه‌های سیما، اثری با عنوان «ستاره‌های دنباله‌دار» است که برای پخش در پنج‌شنبه ساعت ۲۳ از شبکه نمایش برنامه‌ریزی شده است. این فیلم زندگی لبرون جیمز ابرستاره بسکتبال آمریکا را روایت می‌کند و بر اساس کتابی به همین نام، اثر خود این ورزشکار ساخته شده است. جیمز تهیه‌کنندگی فیلم را نیز بر عهده داشته، هرچند در آن بازی نکرده است.

«ستاره‌های دنباله‌دار» که خاطرات لبرون جیمز را از نوجوانی روایت می‌کند، نام خود را از تیم دوران نوجوانی این بسکتبالیست گرفته است و از نظر قصه، شباهت‌هایی به فیلم تحسین‌شده «برخیز» دارد که در سال ۲۰۲۲ درباره برادران آنتتوکمپو ستاره‌های کنونی ان‌بی‌ای ساخته شد.

انتهای پیام