اقتصادی

کاربرد دوربین مداربسته در دستگاه های خودپرداز بانکی

علی رغم گسترش استفاده از تلفن های هوشمند برای نقل و انتقالات مالی، همچنان حجم بیشتر نقدینگی توسط دستگاه های خودپرداز و شعب بانکی صورت می‌گیرد. بنابراین همچنان ایمنی بالای این دستگاه ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

همین حجم پول در گردش در خودپردازها خطرات و تهدیداتی به همراه دارد که نه تنها متوجه پول بلکه متوجه خود مشتریان هم می‌شود.

افزایش روزافزون حملات و سرقت از خودپردازها چه در کشورهای اروپایی و چه کشورهای کمتر توسعه یافته نشان می‌دهد که خودپردازها به انتخاب اصلی مجرمین مبدل گشته است. اما راه‌کار محافظت در برابر این حملات چیست؟

دوربین مداربسته خودپرداز

محصولات حفاظتی و امنیتی بسیاری در بازار وجود دارد که می‌توان در تأمین امنیت دستگاه های مالی نیز به خوبی به کار روند. شرکت های تولید کننده ای مثل هایک ویژن(نمایندگی رسمی هایک ویژن) و داهوا که از پرفروش ترین برند های بازار دنیا محسوب می‌شوند برای بانکداری الکترونیکی راهکارهای جامعی تدارک دیده اند و پروژه های موفقیت آمیز بسیاری را در شهرهای مختلف جهان در جهت امن سازی بانک ها انجام داده اند.

حملات و سرقت ها به روش های مختلفی انجام می‌شود که در دو دسته کلی قرار می‌گیرند:

۱- حملات فیزیکی

در این نوع حملات سارقین مستقیما به خودپرداز حمله می‌کنند و پول ها را به سرقت می‌برند

۲- حملات نرم افزاری

در این حملات با عملیات فیشینگ و سرقت اطلاعات کاربری مشتریان اقدام به سرقت اموال آنها می‌شود

۳- داخل محدوده

که در مجاورت و نزدیکی شعب بانکی عملیات سرقت انجام می‌شود

۴- خارج از محدوده

در این موارد خودپردازها در مراکز تجاری و فرودگاه ها و … مستقر هستند و هدف سرقت قرار می‌گیرند.

 نظارت ویدئویی تحت شبکه راهکاری امن

انجمن صنعت خودپرداز در سال 2014 اعلام کرد که مدیران مسؤل امنیت بانکداری بیشترین اهمیت را به راهکارهای مبتنی بر دوربین مداربسته و نظارت ویدئویی می‌دهند و با نظارت شبکه ای می‌توانند از بروز جرائم جلوگیری کنند.

مناسب ترین دوربین ها برای نظارت بر عملیات بانکی و مالی، دوربین های مداربسته IP هستند که کنترل پیرامونی و زاویه دید ۱۸۰ درچه با کیفیت تصویر مناسب را ارائه می‌دهد. این نوع دوربین ها با کیفیت HD یا FHD ارائه می‌شوند و درعین حال اندازه های کوچکی دارند تا به راحتی در نزدیکی یا داخل خودپرداز نصب شوند. همانند دوربین های فشرده پین هول هایک ویژن.

اگر دوربین مداربسته HD با لنز پین هول در درون دستگاه خودپرداز یا ATM به درستی نصب شود، می‌تواند تصاویری با کیفیت و جزئیات بالا را حتی در شرایط نوری کم ارائه دهد.

چنانچه یک دوربین مداربسته محیط پیرامونی خودپرداز را پوشش دهد و دوربین دوم هم جزئیات را ثبت کند بهترین راه حل تأمین امنیت تراکنش های مالی محسوب می گردد.