عمومیکسب و کار ایرانیان

چگونه خودمان هزینه طراحی بسته بندی را محاسبه کنیم

به آخرین خرید خود فکر کنید. چه محصولی را با چه طراحی بسته بندی خریداری کردید و چه چیز باعث شد تا آن محصول را از آن برند خاص انتخاب کنید؟ آیا چیزی شما را برای خرید محصول مد نظرتان در همان لحظه ترغیب کرد یا از قبل به آن نیاز داشتید؟ حالا که دارید به این موضوع فکر می کنید، احتمالا تا الان متوجه شده‌اید که بی شک طراحی بسته بندی محصول در خرید شما بی تاثیر نبوده. البته درست است که شاید به آن شامپو نیاز داشتید و اینکه قبل از انتخاب خود سعی کردید از رایحه خوب آن مطمئن شوید. اما چرا ناخودآگاه اول به سراغ آن شامپوی جذاب می‌روید؟

پاسخ به قدری ساده‌ست که گاهی به آن اعتنا نمی‌شود. شما ناخودآگاه جذب آن محصول شده‌اید چون طراحی و ساختار آن حتی برای لحظه ای کوتاه به شما احساس خوب و خوشایدی داده است. شاید تا 100 سال پیش کسی بسته بندی را چیزی جز ابزار نگه داری و محافظت از کالا نمی‌دید اما امروزه هدف از پکیجینگ بسیار فراتر از آن است.

مصاحبه زنده ظریف گرافیک با رادیو جوان (صدا و سیما)

میتوانید محتوای متنی  را نیز بخوانید.

در نهایت یک طراحی جذاب و خلاق است که همیشه محصول را به فروش می‌رساند. اما یا همان پکیجینگ فقط گذاشتن لوگو در طرح و یا حتی ایجاد المان های مختلف برای آن نیست. بسته بندی شما چیزی است که جلب توجه می‌کند، پیامی را رسانده و حس و حال خاصی را به مخاطب القا می‌کند.

تمایز طراحی بسته بندی محصولات غذایی

برندینگ در صنعت مواد غذایی دنیای خودش را دارد. رنگ‌ها، المان‌ها، عکس‌ها، متون و حتی جنس استفاده شده در بسته بندی مواد غذایی با هیچ حوزه دیگری قابل قیاس نیست. در محصولات غذایی مانند خیلی از حوزه ها راجب نشان دادن یک ماهیت پر قدرت، رسمی و فوق حرفه‌ای نیست.

یکی از نکات بسیار مهم در بسته بندی مواد غذایی توجه به نوع محصول می باشد، به طوریکه نه تنها باعث محافظت از آن در شرایط مختلف شود بلکه در میزان فروش نیز تاثیر بسزایی داشته باشد. مسلما بسته بندی زعفران و سبزیجات و یا طراحی منو کافی شاپ با منو رستوران تفاوت زیادی با هم داشته و یک طراح گرافیک با هنر و دانش ویژه می تواند بین هر بسته بندی تمایز قائل شود و به نتیجه ی مطلوب دست پیدا کند.

گذشته از بخش طراحی، حفظ فاکتورهای سلامت و بهداشت محصول نیز بسته بندی و جنس متریال آن را مهم می‌کند. چرا که بسته بندی اشتباه یا بی کیفیت در وضعیتی غیر قابل پیشبینی می‌تواند محصول را خراب و غیر قابل مصرف سازد. همچنان با وجود تمام این اصول و نکات، نمیتوان برای هر یک از مواد غذایی یک نسخه پیچید. برای همین می‌توانید در ادامه راجب طراحی بسته بندی محبوب‌ترین محصولات غذایی بیشتر بخوانید:

بسته بندی نوعی برندسازی است و متمایز کردن آن میان موجی از رقبا در قفسه فروشگاه کار آسانی نیست. استایل طراحی محصولتان، هویت بصری برند شماست و تلاش شما برای نشان دادن این هویت به بهترین شکل ممکن، در رشد برندتان نقش بسیار موثری خواهد داشت.

طراحی بسته بندی چیست؟

یک طراحی حرفه‌ای بسته بندی، جذابترین جنبه های محصول را به وضوح نمایش می دهد، کاربرد اصلی محصول را به رخ می‌کشد، روش استفاده از این کارایی را نشان داده و از همه مهم‌تر مخاطب را ترغیب به خرید می‌کند

تفاوت بسته بندی و لیبل

لیبل و بسته بندی، دو عنصر مجزا در طراحی محصولات هستند. بسته بندی، تمام موادی که برای بسته بندی و حمل و نقل محصول به کار می رود را شامل می شود. بسته بندی هدفش اطمینان حاصل از حفاظت محصول در حین حمل و نقل و ارائه آن به مشتری در شرایطی بهینه است.

در مقابل، لیبل داده هایی هستند که بر روی انواع بسته بندی، کارتن یا محصول سفارشی شده قرار می گیرند. این داده ها ممکن است شامل عنوان محصول، محتویات، توضیحات، شناسه محصول، قیمت و هشدارهایی مثل راهنمایی های ایمنی و اطلاعات تغذیه باشند.

پادکست طراحی بسته بندی را از زبان ظریف گرافیک بشونید!

اگر وقت یا حوصله مطالعه کامل این مطلب را ندارید، میتوانید خلاصه ای از آن را در فایل صوتی زیر گوش کنید.

چرا طراحی بسته بندی محصول تا این حد اهمیت دارد؟

می توان گفت که بسته بندی های مختلف، زندگی هر روز ما را احاطه کرده‌اند؛ حتی اگر بخواهیم این به گذری به قرن‌ها پیش داشته باشیم، تاریخچه بسته بندی به قدمت‌های بسیار دور باز می‌گردد، زیرا انسان‌های نخستین همواره به دنبال راه‌هایی برای حفاظت از مواد غذایی، ابزار و لوازم شخصی خود بودند.

بسته بندی خلاقانه یک هنر است که با استفاده از معماری ابداعی و ایده‌های نوآورانه، قوطی‌ها و ظروف را به آثار هنری و بسته بندی مخاطب‌پسند تبدیل می‌کند. این روش بسته بندی، نه تنها در یک چشم به هم زدن توجه جلب می‌کند، بلکه به آنها زیبایی و جذابیتی خاص می‌بخشد که باعث فروش مستقیم محصول میشود .

به طور دقیق‌تر‌ در ادامه به 3 دلیل اصلی برای داشتن یک بسته بندی حرفه‌ ای میپردازیم:

  1. حافظت از محصول شما

اگر یک چیز به قطع یقین شما را به مشتریانتان نزدیک‌تر نکند، آن مورد تجربه دریافت یک کالای آسیب دیده یا منقضی شده از شماست. در چنین سناریویی، خرید دوباره آنها از برند شما بسیار بعید است

  1. متمایز کردن شما از رقبا

امروزه چه در فضای آفلاین و چه آنلاین فروش کالاهایی با بسته بندی های مشابه و یا حتی یکسان به طرز قابل توجهی بخصوص در محصولات صادراتی اشباع شده است. در چنین فضایی تنها یک هویت برند به یاد ماندنی است که مشتریان را به سرعت به محصولات شما جذب می‌کند.

  1. ایجاد یک تجربه به یادماندنی برای مشتری

بسته بندی اولین تماس مشتری با محصول و همچنین اولین برداشت او از آن است و اگر این برداشت به خوبی پیش برود، ذهنیت شروع یک تجربه لذت بخش در مخاطب قوت می‌گیرد. حتی اگر خریدار هنگام خرید به بسته بندی توجه کافی نداشته باشد

انواع روش های بسته بندی کالا چیست؟

با این همه اطلاعات؛ زمانی که حرف از بسته بندی می‌شود، هنوز که هنوزه ابهامات زیادی راجع به آن وجود دارد. شاید منظور برخی از افراد از بسته بندی جعبه‌ای متعلق به محصول باشد و برای برخی دیگر منظور پکیج پستی باشد که آن را درب خانه یا محل کار از مامور پست تحویل می‌گیرند. برای رفع ابهامات در ادامه انواع مختلف بسته بندی را معرفی می‌کنیم و در مورد هر یک بحث می کنیم:

بسته بندی اولیه یا اصلی

این گونه بسته بندی به جعبه، پلاستیک یا هر نوعی از بسته بندی اشاره دارد که محصول داخل آن را لمس کند. بسته بندی مصرف کننده؛ نوعی از بسته بندی است که خریدارِ جزء قبل از مصرف محصول به سراغ آن می‌رود و از آنجایی که عموما برای مصارف کم تولید شده به آن بسته بندی مصرف کننده می‌گویند.

بسته بندی ثانویه

بسته بندی اولیه معمولا داخل این بسته بندی در واحدهای بزرگ‌تر قرار می‌گیرد. وظیفه این بسته بندی نگهداری و محافظت از بسته بندی اولیه (و البته محصول داخل آن) است.

بسته بندی ثالثیه

در آخرین نوع بسته بندی، معمولا طراحی گرافیک اهمیت زیادی نداشته و مسئله مهمتر حفاظت از کالا است. خریداران جزئی عموما رنگی از این بسته بندی نمی‌بینند. مخاطب اصلی پکیج بسته بندی ثالثیه، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واسطه‌ها هستند که از آن برای توزیع گسترده محصول خود استفاده میکنند

مراحل طراحی بسته بندی به چه صورت انجام می‌شود؟

مرحله اول: مفهوم بسته بندی و طراحی آن

بهترین راه شروع طراحی یک جعبه خلاق چیست؟ اولین قدم در طراحی هر بسته بندی درک مفهوم پشت آن است. این مفهوم معمولا با یک یا چند مشکل مطرح شده شروع می‌شود. در این قسمت باید نگاهی عمیق به تمامی جنبه های بسته بندی داشت و تمامی ناحیه هایی که نیاز به بهبود و پیشرفت دارند را شناسایی کرد

مرحله دوم: برنامه ریزی و نقشه کشی مسیر

در این قسمت تیم طراحی محصول باید از خود چنین سوالاتی بپرسند:

  • با توجه به چالش‌های رو به روی تیم آیا می توانیم پروژه را در زمان مقرر شده تحویل دهیم؟
  • آیا بودجه درنظر گرفته شده برای آن کافی است؟
  • آیا این طرح پیشنهادی واقعا مشکلات شناسایی شده را برطرف می‌کند؟

مرحله سوم: تحقیق و بررسی و جمع آوری اطلاعات

با فرا رسیدن مرحله تحقیقاتی پروسه؛ طراح قبل از ورود به جزئیات، شروع به شرح استراتژی طراحی بسته بندی محصول شما می‌کند

مرحله چهارم: رسم طرح کلی بسته بندی

طبق نمونه اولیه طرح بیزینس کارت، تحقیقات انجام شده کسب و کار مشتری و اهداف بسته بندی، طراح شروع به نهایی سازی طرح خود می‌کند. در این مرحله در حالی که طراحان روی تولید، بهبود و تقویت ظاهر بسته بندی کار می‌کنند، تولید کنندگان محتوا و حتی کپی رایتر ها (تبلیغ نویس‌ها) با محتوای متنی بسته بندی سر و کار دارند حتی برای انجام  نیز نیاز به رسم طرح کلی بسته بندی است.

مرحله پنجم: بررسی، نقد و تایید نهایی طرح بسته بندی

این مرحلهِ سرنوشت ساز هنگام پروسه طراحی بسته بندی اتفاق می‌افتد. زمانی که اولین طرح بندی شما به تمام رسید، طراح باید آن را با تمام تیم خود به اشتراک گذاشته و در مقابل از آنها فیدبک بخواهد.

مرحله ششم: پرینت و چاپ بسته بندی طراحی شده

طبیعتا طرح گرافیکی بسته بندی شما قرار نیست همینطور و بدون هیچ پیش نیازی به چاپخانه فرستاده شود. قبل از آن طراح باید این مرحله را تا پایان کار سنجیده و پیشبینی کند.

مرحله هفتم: تست و نظارت بر بسته بندی

روانه کردن محصول به بازار بدون هیچ نوع ملاحظه، دوراندیشی و آزمایش، با اختلاف بهترین و سریع‌ترین شیوه‌ای است که با استفاده از آن می‌توانید تمامی زحمات محصول (و بسته بندی) خود را به نابودی بکشید

طراح حرفه ای بسته بندی چه ویژگی هایی دارد؟

ساخت یک قالب استاندارد بسته بندی

اولین چیزی که قبل از شروع طراحی بسته‌بندی به صورت گرافیکی باید توجه داشت، انتخاب قالب مناسب و استاندارد می باشد. قالب بسته بندی شما باید محصول را به راحتی نگهداری کرده و جلوی هرگونه آسیب فیزیکی محصول را بگیرد. یکی از مهم ترین مسائل در انتخاب و طراحی قالب بسته بندی، در نظر گرفتن فضای مورد نیاز آنها در انبار می باشد

تعیین جنس درست بسته بندی

هر نوع محصول و کالا نیاز به جنس خاصی برای بسته بندی دارد و دانش انتخاب جنس مناسب برای بسته بندی تنها با تجربه بدست خواهد آمد. لازم به ذکر است که جنس مورد استفاده برای بسته بندی بر میزان مقاومت در برابر فشار و آسیب های فیزیکی اثر مستقیم دارد.

استفاده از فونت جذاب و سازگار با محصول

اگر لوگو و تصاویر بسته بندی چهره باشند، فونت شما لحن پیام شما با مشتری است و اگر این پیام با صراحت و جذابیت ارائه نشود، توجه زیادی به آن نخواهد شد.

انتخاب رنگ متناسب

یک طراح گرافیک علاوه بر داشتن دانش و علم استفاده از نرم افزارهای ادیت و طراحی، باید بر روانشناسی رنگ و تاثیر آن بر تبلیغات و ذهن مخاطب نیز آگاهی کامل داشته باشد

کاربردی بودن بسته بندی

یک طراحی بسته بندی موفق علاوه بر داشتن نمای جذاب و محافظت از محصول، مشکلی رایج را برای مخاطب خود برطرف می‌کند. اگر این کار با حفظ انجام شود، نه تنها باعث افزایش چشمگیر فروش محصول شده بلکه حتی هزینه های کلی را کاهش خواهد داد.

صداقت برند برای بقای برند

متاسفانه شرکت‌ها همیشه در ادعاهای خود صادق نیستند. برای همین است که بسیاری از برندها در القای حس اعتماد مشتری نسبت به خود موفق نبوده و این موضوع خواه و ناخواه در فروش محصولات و درنهایت رشد برند تاثیر خیلی زیادی دارد.

قیمت طراحی بسته بندی چگونه محاسبه می‌شود؟

خب حالا پس از این همه توصیف و تعریف طراحی روی بسته بندی چه قیمتی دارد؟ تعرفه واقعی آن چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

اگر میخواهید ایده‌ای از رنج قیمت طراحی بسته بندی خود داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم بصورت آنلاین درخواست سفارش خود برای ما ثبت کنید. پس ارسال درخواست‌تان به طور اتومات و با توجه به اطلاعاتی که به ما می‌دهید، می‌توانید قیمت تقریبی طراحی بسته بندی‌‌ خود را ببینید و پس از آن تا 15 دقیقه از تیم پشتیبانی مشاوره رایگان بگیرید.

عناوین محتوای این مطلب پنهان سازی