بین الملل

چرا دیدار بنت با پوتین درباره ایران مهم است؟

در پشت صحنه ، مسکو در هفته های اخیر بر تهران فشار آورده است تا اطمینان حاصل کند که کنترل بین المللی بر تاسیسات هسته ای ایران که قبلاً تضعیف شده است ، بیشتر محدود می شود. این خبر خوبی برای اسرائیل در بحبوحه مذاکرات آشفته بر سر احیای برجام است.

به گفته منابع دیپلماتیک در وین ، در نتیجه تلاش های روسیه ، ایران از خاموش کردن دوربین های نصب شده توسط بازرسان بین المللی در تاسیسات هسته ای خودداری کرد و کار آژانس بین المللی انرژی اتمی را مختل کرد. منابع اسرائیلی تایید کردند که روسیه در واقع تلاش می کند ایران را کنترل کند و برآورد کردند که چین نیز از این موضع حمایت می کند.

موضع ایران در مورد برنامه هسته ای ایران پیچیده است و تفسیر اقدامات آن اغلب دشوار است. تصور کنونی این است که کرملین ممکن است نسبت به موضوع غنی سازی توسط ایران بی تفاوت باشد ، اما برخلاف تصور قدرت های غربی ، کنترل برنامه هسته ای خود برای روسیه مهم بوده است.

منابع دیپلماتیک در وین در ادامه توضیح دادند که در حالی که اسرائیل، غرب، بیم آن دارد که ایران به کشوری در آستانه هسته ای شدن تبدیل شود، تمام تلاش خود را انجام می دهد تا ایران را از این کار بازدارد، هدف روسیه اطمینان از این است که ایران این کار را نکند. در غیر این صورت انجام دهید کنترل ها را شل کنید روسیه می خواهد بداند که آیا ایران تصمیم دارد برنامه تسلیحات هسته ای خود را دنبال کند یا آن را از کشوری در آستانه هسته ای شدن به کشوری آزمایش شده و دارای سلاح هسته ای تبدیل کند یا خیر. و اگر ایران قصد انجام چنین کاری را داشته باشد ، چه زمانی اقدام خواهد کرد؟

پیش از این ، بنت تلفنی با پوتین در مورد تلاش های ایران برای تبدیل شدن به کشوری در آستانه هسته ای صحبت کرده بود. آنها اکنون اولین ملاقات خصوصی خود را خواهند داشت. اسرائیل نگران سرعت غنی‌سازی اورانیوم، درصد غنی‌سازی و سایر اقدامات ایران است. با این حال ، همانطور که گفته شد ، این لزوماً روسیه را اذیت نمی کند.

رییس شورای امنیت ملی اسرائیل ایال هولتا ، معاون نخست وزیر اسرائیل ، ایوی گیل ، نخست وزیر شمریت مایر ، مشاور سیاسی نخست وزیر در این سفر کوتاه به سوچی شرکت خواهند کرد. هنوز مشخص نیست که آیا این سه نفر با همتایان خود در کرملین دیدار خواهند کرد یا خیر. زف آلکین [اصالتا اوکراینی] او اکنون وزیر مسکن و ساختمان است و پیش از این مترجم بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر سابق اسرائیل بود. در طول پرواز هیچ روزنامه نگاری وجود نخواهد داشت.

بنت و پوتین عمدتاً روی دو موضوع تمرکز خواهند کرد. اول حضور ایران در سوریه، تلاش تهران برای ایجاد جبهه دوم علیه اسرائیل در آنجا، در کنار حزب الله لبنان، و دوم، البته ایران هسته ای.

روسیه که به بشار اسد در کنترل این کشور کمک می کند ، در دو هفته گذشته از دو مورد ناراضی بوده است. اولین موردی که رسانه ها نیز به آن پرداختند ، ترور مدحت صالح بود. او به اتهامات امنیتی به ۱۲ سال زندان در اسرائیل محکوم شد. پس از آزادی ، مهات عازم سوریه شد ، معاون شد و از نزدیکان اسد محسوب می شود. به نظر می رسد ترور او ربطی به گذشته اش ندارد ، بلکه به دلیل ایجاد زیرساخت های تروریستی با کمک ایران است.

حادثه دیگری که تقریباً مورد توجه قرار نگرفت ، حمله به منطقه التنف در جنوب شرقی سوریه بود که به نیروی هوایی اسرائیل نسبت داده شد. منطقه تحت کنترل آمریکا در نزدیکی مرز سوریه-عراق و اردن است. هدف یک کارخانه فسفات بود. لازم به ذکر است که از سنگ های فسفاته نیز می توان اورانیوم استخراج کرد، اما مشخص نیست که این حمله به این دلیل بوده است یا خیر.

به گزارش یک وب سایت خبری نزدیک به کرملین ، وادیم کولیت ، معاون مرکز آشتی روسیه ، گفت که سیستم های دفاع هوایی سوریه (تحت کنترل روسیه) از شلیک به جنگنده های F-16 اسرائیل به دلیل نشان دادن آنها توسط رادار خودداری کردند. یک هواپیمای غیرنظامی در کنار آنها هویت این هواپیمای غیرنظامی گزارش نشده است. کولیتس گفت سیستم های ضدهوایی سوریه نیز ممکن است هواپیماهای غیرنظامی را هدف قرار دهند.

حادثه مشابهی حدود سه سال پیش رخ داد ، هنگامی که هواپیمای جاسوسی روسیه در جریان حمله اسرائیل به طور تصادفی مورد اصابت موشک سوریه قرار گرفت. پس از آن حادثه ، در سپتامبر 2018 ، میکام نورکین ، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل ، فوراً عازم مسکو شد تا روس ها را آرام کند و روابط خود را بهبود بخشد.

به دنبال این حادثه ، پروتکل های هماهنگی جدیدی تصویب شد که آزادی عمل اسرائیل در سوریه را محدود می کرد.

در مورد موضوع هسته ای رافائل گروس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (IAEA) در تهران دیدار کرد.

در این دیدار، تروئیکا موافقت کرد که ایران به بازرسان اجازه دهد دوربین ها را نگه دارند و به جمع آوری اطلاعات ادامه دهند. با این حال ، در هفته های پس از این نشست ، مشخص شد که ایران به طور کامل به این وعده عمل نمی کند. خواه ایران نگران قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد، به کار خود برای به دست آوردن زمان برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

در حالی که گروسی در گزارشات منظم خود تنش ها را تشدید کرده است ، اختیارات وی محدود است ، “هرگونه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد” نیاز به اجماع با روسیه و چین دارد.

بنابراین ، برای اسرائیل ، کلید حل این مسئله در واشنگتن بوده است. اسرائیل معتقد است که ایران قصد ندارد به آژانس بین المللی انرژی اتمی بازگردد ، در بهترین حالت تهران با توافق نرم تری موافقت می کند ، که تاکنون در زمینه غنی سازی اورانیوم ، نوسازی سانتریفیوژها ، متالورژی و توسعه موشک پیشرفت هایی داشته است. عقب نیندازید.

در چنین شرایطی ، درست است که ایران هنوز با ایجاد بمب فاصله دارد ، اما همچنان در حال کسب دانش ، تجربه و قابلیت های مرتبط است. اگر نشست بنت و پوتین نشان دهد که فشار روسیه بر ایران تأثیر چندانی ندارد یا تنها به یک موضوع محدود می شود ، اسرائیل سه گزینه دارد.

اولین و مطلوب ترین گزینه این است که آمریکا پایان مذاکرات با ایران را برای احیای برجام اعلام کند. بر اساس این سناریو ، ایالات متحده به همراه انگلیس ، فرانسه ، آلمان و اتحادیه اروپا تحریم های سختی را وضع خواهند کرد که قبلاً تصویب شده اند اما در حال حاضر در حال اجرا نیستند. این پیش از هر چیز مستلزم تحریم هایی علیه هر دو شرکت باز و مخفی سپاه پاسداران است که با کشورهای دیگر تجارت می کنند. چنین تحریم هایی می تواند منجر به فروپاشی اقتصاد ایران شود و دولت ایران را مجبور به بازگشت به توافق هسته ای کند.

گزینه دوم که کمترین احتمال را دارد این است که اسرائیل به تنهایی به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند. و در نهایت ، گزینه سوم این است که اسرائیل بپذیرد که ایران در حال تبدیل شدن به کشوری در آستانه هسته ای شدن است.

311311:

311311: