پیروزی‌های محیط‌زیستی در سال ۱۳۹۹

سال ۱۳۹۹ | گردشگری

در این زمینه ، من فقط به موضوعات مربوط به “کوهنوردان” (محیط کوه) ، که در آنها انجمن کوهنوردان ایران کم و بیش درگیر است ، توجه خواهم کرد ، زیرا فعالیت های زیست محیطی که امروز مردم انجام می دهند بی شمار است. فرصت های زیادی می خواهید خوشبختانه افرادی مانند محمد درویش حسین حسین آهنی خود در صفحات اینستاگرام خود دستاوردهایی را که نتیجه تلاش سال گذشته در سراسر کشور و غیره بود جشن گرفتند. دیدن این اقدامات م aثر باعث خوشحالی فرد می شود و امیدوار است كه اگر رهبران كشور همانطور كه ​​انتظار می رود مسئولیتهای طبیعی خود را برای محافظت از زندگی خود انجام ندهند ، گروههای جامعه با حفاظت از طبیعت بیگانه هستند ، اما بسیاری از آنها به طور جدی در حال رشد هستند تعداد آنها:

* دماوند؛ اعلام اهدای كلائی از روستای ملار به قله این هرم كوهی موضوع تهیه سند “سازمان اهداكنندگان” برای این قسمت از كوه سر و صدا در میان دوستداران طبیعت در كشور ایجاد كرد. در ماه آگوست. تعداد زیادی پست ، مقاله در مطبوعات ، در فضای مجازی و به دنبال آنها ارسال شده است. دوستداران محیط زیست بر این باور بودند که دماوند مانند دیگر کوههای کشور ، دره ها ، رودخانه ها ، نهرها ، جنگل ها و غیره ، طبق اصل چهل و پنجم قانون اساسی ، دارایی و ثروت عموم مردم ایران است. کشور و باید به سازمان جنگل ها تعلق داشتند و مراتع همچنان باقی مانده اند. این اعتراض مردمی اندکی پس از آنکه اعلام شد سند کوهستان موسوم به سازمان جنگل ها و رشته کوه ها صورت گرفت ، فوران کرد. البته فعالان محیط زیست همچنان موضوع را پیگیری می کنند و در برخی مناطق دیگر دماوند نیز از این سازمان مستعد می خواهند به عنوان شاکی کنار برود.

در دو یا سه سال گذشته “کمیته حفاظت دماوند” در حضور نمایندگان دولت برای حفاظت از دماوند ، ثبت این کوه در فهرست میراث انسانی ، تنظیم کوهنوردی و گردشگری تلاش کرده است. و NGO ها ، شهرداری ها و شوراهای منطقه ای. این کمیسیون که نمونه خوبی از همکاری دولت ها و غیر دولت ها است ، در تاریخ 6 فوریه تصمیمی جامع در مورد کوهنوردی در دماوند داشت که در صورت اجرا می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به کوهنوردی نامنظم را حل کند.

* رفت و آمد مکرر؛ رشته کوه توچال؛ این زیباترین منظره در اکوسیستم غنی و ارزشمند تهران است که قسمت خوبی از آب این پایتخت را تأمین می کند. به دنبال انجمن کوهنوردان ، مستند ارزشهای طبیعی و فرهنگی این رشته کوه ، شورای شهر تهران ثبت ملی این رشته کوه را تصویب کرد. شورا در دویستمین و هجدهمین جلسه رسمی خود که در تاریخ 18 مارس 2016 برگزار شد ، شهرداری تهران را موظف کرد اقدامات لازم را برای ثبت رسمی آسایشگاه در فهرست آثار ملی انجام دهد.

نبی – پیامبر؛ شهر آبیک از غرب ، شرق و جنوب توسط سایر کارخانه ها و تأسیساتی که هوای شهر را آلوده می کنند محاصره شده است. فقط از شمال که به دامنه های کوه پیامبر می پیوندد ، راه هوایی برای این شهر باز است. اما در این طرف نیز ، برداشتن سنگ فضای تنفس شهر را تنگ کرد. اتهامات جامعه کوهنوردی و سایر دوستداران طبیعت در آبیک و شهرهای اطراف آن منجر به بسته شدن چندین معدن توسط جم آمالی پور فرماندار آز ازین در مه 1999 شد و یک مین مجبور به تخلیه مین قبل از ارتکاب آن شد. این پروژه در حال انتشار است.

کوه Ron‌؛ این کوه که در منطقه سرچاهان استان فارس واقع شده و تحت مدیریت یک سازمان محیط زیست “منطقه شکار ممنوع” نامیده می شود. سال گذشته ، یک گروه محلی قوی در منطقه با کمک کوهنوردان و گروهی از فعالان محیط زیست ایجاد شد تا وضعیت حفاظت از کوه را به یک “منطقه حفاظت شده” تبدیل کند ، مانند شکار غیرقانونی ، مراتع جنگی ، آتش سوزی جنگل ها ، و جلوگیری از استخراج معادن و جایگزینی گردشگری با برخی از گاوها: این اقدامات بسیار موثر بوده و با حمایت اداره کل محیط زیست منطقه در حال انجام است.

گلستانک؛ منطقه جنگلی کوهستانی گلستانک “منطقه ای امن” در قلب منطقه حفاظت شده البرز مرکزی است. در فاصله دو کیلومتری این منطقه امن ، یک معدن سرب متروکه قدیمی به نام معدن سرب نصرآباد کجور قرار دارد. چند ماه پیش ، شرکت بهره برداری مجدداً وارد منطقه شد و گفته شد بدون اجازه اداره منابع طبیعی ، جاده دسترسی به معدن را توسعه داده است. اهالی چندین روستای منطقه نسبت به استخراج معادن در این منطقه معترض هستند و می گویند این امر برای باغها و مزارع و همچنین سلامت آب و مناطق جنگلی مضر است. در ماه مارس ، گروهی از مردم محلی برای جلوگیری از پیشرفت مین ، نهال های محلی را در جاده ای كه توسط اپراتور توسعه یافته بود ، كاشتند.

الوند؛ این کوه ارزشمند که قسمتهای بالایی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ، حیات طبیعی و فرهنگی خود را مدیون شهر همدان است ، حدود بیست سال است که هدف توسعه ویرانگر قرار گرفته است. تله کابین گنجنامه با حمایت برخی مقامات به برخی از مناظر ملی معروف منطقه در منطقه (مانند محوطه باستانی الفبای هخامنشی ، باغ های دره عباس آباد و علفزار میدان میشا) آسیب جدی رسانده است. در ژوئن گذشته ، این شرکت توسعه جاده گنج نامه – میدان میشا را از سر گرفت. این بار حضور به موقع کوهنوردان ، اعتراضات و ورود شورای شهر همدان از ویرانی های زیادی جلوگیری کرد. پس از آن ، موضوع جلوگیری از توسعه “گردشگری اتومبیل” الوند آل با جدیت بیشتری توسط کوهنوردان و مدافعان میراث فرهنگی منطقه پیگیری می شود.

* ماسال ؛ تابستان های چلسی و توتونسا و غیره. تعدادی از پلنگ ها در ارتفاعات شهر ماسال در گیلان زندگی می کنند. چند سال پیش ، گروهی از مربیان محلی چند کوهنورد (با حمایت محسن پورگاسم ، قهرمان کوهنوردی و در موسسه خانه بسته Habitat) تصمیم به جبران خسارت ناشی از حمله پلنگ به حیوانات گرفتند ، مخالفت جامعه با پلنگ. این بسیار م effectiveثر بوده و منجر به توسعه یک هسته زیست محیطی در منطقه شده است. در ماه مارس ، هفت کشاورز برای این مراسم ، که با حضور اعضای شورای شهر ماسال ، شورای دهکده چلسی ، یک نماینده دام و دیگران برگزار شد ، غرامت دریافت کردند.

* گنجینه ملی کوهنوردی ؛ سالهاست که انجمن کوهنوردی مجموعه ارزشمندی از کارهای کوهنوردی پیشگام و پیشکسوت ، تجهیزات کوهنوردی ، کتاب ، نقشه و سایر موارد را جمع آوری می کند و این مجموعه همچنان در حال گسترش است. در تماس های ما با شهرداری های مناطق 1 و 11 شورای شهر ، آنها توافق کرده اند که یک ساختمان بزرگ و مناسب برای گنج کوهنوردی (موزه) تهیه کنند. همانطور که آقای مسججامی ، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در آخرین روزهای سال گذشته گفت ، بودجه لازم برای این کار نیز تصویب شده است.

* آتش؛ در بهار سال گذشته ، چندین گروه از مردم (بسیاری از آنها کوهنورد) در سراسر کشور تشکیل شده بودند تا با کمک مقامات دولتی در آتش سوزی جنگل ها و مراتع کمک کنند. به دلیل عدم رعایت مقررات اداری در همسایگی و محلی ، گروههای محلی و بومی غالباً این فرصت را دارند که به محل آتش سوزی بشتابند. اگر اقدامات گروه های محلی که از حمایت های مالی و لجستیکی فعالان محیط زیست نیز برخوردار نیستند ، میزان خسارات ناشی از آتش سوزی بسیار بیشتر بود. جا دارد یاد و خاطره داوطلبان این حوزه را که سال گذشته در حفاظت از میراث طبیعی ملی درگذشتند گرامی بداریم. البرز آری ، مختار خندانی ، بلال امین ، یاسین کریمی ، احسان عزیز ، محمدجواد مختاری ، محمد مهدی حسینی هستند،

* تصمیم گیری؛ سال گذشته ، ماهیت کلی شبکه سازمان های زیست محیطی زمین به گونه ای بود که این شبکه و سازمان های عضو آن و برخی سازمان های دیگر (NGO) در مواردی که با دولت (سازمان های غیردولتی (محیط زیست ، جنگل ها و رشته کوه)) انرژی ، شهرداری ها ، …) یا برنامه های زیست محیطی را اجرا کرده اند، به عبارت دیگر ، سازمانهای اصلی قرار است در تصمیم گیری ها ، در ساختن فضای اجتماعی ، جایگاه شایسته ای پیدا کنند که چیزی جز نتیجه سه یا چهار دهه فعالیت و حضور در صحنه جامعه نیست.

235231: