عمومی

پایان کار عادل فردوسی‌پور در تلویزیون؟

علی فروگی پیش از این از عادل فردوسی پور خبر داده بود و دلیل قطع همکاری با وی را ترک منطقه عنوان کرده بود. جبلی بر خلاف شعارهای اولیه خود، اکنون همان سخنان را با وضوح بیشتری تکرار کرده است.

روزنامه سرگرمی برای همه گزارش می دهد شرق وی نوشت: عادل فردوسی پور مجری محبوب و سابق برنامه 90 از آن دست چهره هایی است که هر حرکتش همچنان مورد توجه و اظهار نظر قرار می گیرد. او با وجود سال ها فعالیت در رسانه ملی، تغییری در رفتارش ایجاد نکرد و همیشه در رویدادهای مهم طرف مردم را می گرفت. با وجود موفقیت های بی شمار در عرصه رسانه، صدا و سیما و البته تلویزیون، چند سالی است که صداوسیما موفق ترین برنامه دو دهه اخیر 90 را با برنامه ای تقریبا نامفهوم جایگزین کرده و عادل فردوسی پور را از هم جدا کرده است. موج سوم. جدای از این موضوع، شایعاتی مبنی بر ممنوعیت ویدیوهای وی نیز شنیده می شود. به طوری که نه تنها شبکه های تلویزیونی، بلکه هیچ یک از شبکه های اینترنتی خانگی نمی توانند برنامه زنده ای را به میزبانی عادل فردوسی پور پخش کنند.

صرف نظر از سابقه رسانه ای عادل فردوسی پور، او مدرس و استاد دانشگاه صنعتی شریف است. جایی که اتفاقاً سال ها در بیان نظرات مهم خود در مورد عدم مهاجرت از ایران نقش اساسی داشت. ادل با وجود اینکه هیچ فعالیتی در فضای مجازی و دسترسی به هیچ صفحه رسمی ندارد، برخلاف چندین استاد که با چرتکه نظر خود را بیان می کنند، ترسی از اظهار نظر ندارد. حداقل در خصوص اتفاقات اخیر دانشگاه شریف، علناً جانب دانشجویان را گرفت. تقریباً دهه اول آنلاین بود که افرادی با لباس شخصی وارد دانشگاه شریف شدند، فضای این دانشگاه بهم ریخته و گاهی صحنه های دلخراشی از تعامل با دانشجویان پخش می شد. در همین حال، عادل فردوسی پور با صدور بیانیه ای محکم از شاگردان شریف حمایت کرد و نوشت: در طول ۲۳ سال تدریسم، دانشجویان را تشویق کردم که در ایران بمانند تا فردایی بهتر بسازند. با چه نگاه و معیاری با فرزندان شریفی که مایه رشد و بالندگی و سربلندی ایران عزیزمان هستند رفتار می کنید و دیگر چگونه می توان انتظار ماندن و ساختن دوباره آنها را داشت؟ بدون شک تشکیل کلاس بدون حضور همه دانش آموزان در شرایط فعلی بیهوده است. امیدوارم دانشجویان بازداشت شده هر چه زودتر آزاد شوند و شرایط کلاس ها با رعایت حق آزادی بیان و اندیشه در فضایی امن و آزاد و به دور از خشونت تامین شود.

صحبت کردن تنها کاری نبود که ادل برای دانشجویان این دانشگاه انجام داد. درست یک روز دیگر، او در کف دانشگاه در کنار دانشجویان دیگر نشست و با آنها ناهار خورد. این حادثه یکی از حوادثی است که اخیرا رخ داده و سر و صدای زیادی به پا کرده است. این حادثه مربوط به بعدازظهر یکم آبان و درگیری بین دانشجویان بسیجی و تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف بود که خواستار حضور مختلط در سفره خانه البرز دانشگاه بودند. خبر این درگیری چنان مورد توجه قرار گرفت که روز بعد شورای دانشگاه شریف با صدور بیانیه ای تعطیلی سلف دانشگاه را اعلام کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: با توجه به خسارت وارده به سفره خانه البرز، تا اتمام تعمیرات و تامین فضای آرام، امکان صرف غذا در داخل سالن وجود ندارد. دانشجویان به صورت بسته بندی شده در قسمت جنوبی سالن تحویل داده می شوند. خواهد بود. اما دانشجویان از اقدام اولیه خود کوتاه نیامدند و میز را در حیاط دانشگاه انداختند و با هم غذا خوردند. انتشار تصاویر ادل فردوسی پور با آنها تاثیر زیادی گذاشت و بار دیگر چهره خاص ادل را به نمایش گذاشت.

شکی نیست که ادل همیشه سعی کرده در کنار مردم باشد، اما مشکل اینجاست که او علاقه خاصی به برنامه 90 دارد و با اینکه این برنامه به دلیل بد سلیقه ای مسئولان شبکه لغو شد؛ اما مشکل اینجاست که او علاقه خاصی به برنامه 90 دارد. 3 او همچنان امیدوار است که فضایی در اختیار او قرار گیرد تا بتواند بار دیگر برنامه ای را اجرا کند که می گوید مثل بچه بزرگش کن و از آب و گل بساز و اجرا کند. در این میان نقل قول هایی از ادل منتشر شد که خود را فرزند رسانه ملی می دانست و علاقه اش را نشان می داد. با وجود چنین بحث هایی، به نظر می رسد با توجه به اتفاقات و اظهارنظرهای اخیر، مسیر ادل برای بازگشت به تلویزیون که مشخصاً به معنای برنامه های شبکه 3 و 90 است، از همیشه دورتر شده است. فردوسی پور این روزها به عنوان تهیه کننده فوتبال 120 به همکاری با شبکه ورزش ادامه می دهد اما تا به امروز هیچ تصویر و گزارش فوتبالی از این چهره خاطره انگیز منتشر نشده است. در گذشته دلیل عدم همکاری علی فروغ مدیر شبکه سه سیما با عادل فردوسی پور، «زنجیر نماندن» این مجری بود تا مشخص شود عادل برخلاف دیگر مجریان تلویزیون، آمادگی پذیرش را نخواهد داشت. هر گونه دستور و دستوری، اما این رویه معرفی می شود که پیمان جبلی به عنوان سرپرست جدید صداوسیما در آستانه تغییر قرار گرفت. او به صراحت از احتمال بازگشت عادل فردوسی پور به تلویزیون صحبت کرد و از علاقه خود به بازگشت ادل به تلویزیون ابراز علاقه کرد. اما به مرور همین حرف ها به عنوان شعار باقی ماند تا اینکه مشخص شد امکان بازگشت عادل فردوسی پور به تلویزیون وجود ندارد.

رهبر صداوسیما چندی پیش به بهانه فیلم منتشر شده توسط مهران مدیری و همکاری و امکان پخش برنامه «دورهمی» گفت: «کار در رسانه ملی در خدمت جامعه است». هرکسی که می تواند در قالب خدمت رسانی به رسانه ملی این کار را انجام دهد باید افتخار کند. از آنجایی که کار در رسانه ملی برای من و همکارانم افتخار است، هرکسی که بخواهد از این فرصت و فرصت استفاده کند، استقبال می‌کند، نمی‌خواهد از این فرصت استفاده کند یا قدر آن را نمی‌داند، استعداد زیادی وجود دارد. جامعه و ماهیت رسانه ایجاب می کند که دائماً استعدادها کشف شود و به نیروهای تازه وارد میدان شود تا محدود به یک مرحله نباشیم».

این قسمتی است که قبلاً در مورد آن صحبت شد. عادل فردوسی پور تا آمدن علی فروغی با تلویزیون مشکلی نداشت و همانطور که گفته شد خود را فرزند رسانه ملی می دانست. اما قسمت دوم صحبت های جبلی است که بازگشت ادل به صفحه تلویزیون را بیش از هر زمان دیگری مبهم می کند. هماهنگی منصفانه و عادلانه با رسانه ملی در صورت عدم رعایت آن قاعده، سازمان نیز وظیفه خود می داند که رفتار مناسبی داشته باشد. افراد مشهوری نیز در جهان هستند که چنین مناصبی را اشغال می کنند که با سیاست مطابقت ندارد. آن رسانه ها نداشتند. همچنین به اطلاع کلیه طرف های قراردادی خود می رسانیم که در صورت معروف شدن باید به یاد داشته باشید که نماینده رسانه ملی هستید و موظف به اطاعت از نظرات صداوسیما در خصوص سمت ها هستید. وگرنه از صدا و سیما جدا میشی».

این صحبت ها به وضوح یادآور اظهارات قبلی علی فروفی درباره عادل فردوسی پور است و دلیل قطع همکاری با او را ترک منطقه عنوان کردند. جبلی بر خلاف شعارهای اولیه خود، اکنون همان سخنان را با وضوح بیشتری تکرار کرده است. حالا از آنجایی که عادل فردوسی پور نشان داده برای خود قاعده و ساختار خاصی دارد، از یک سو در میان مردم نیز از محبوبیت خاصی برخوردار است، تناقض آشکاری در حال شکل گیری است. درگیری که به نظر می‌رسد یک معضل واضح دارد: ادل یا باید روی پیوند رادیویی کار کند یا باید بدون هشدار دوباره وصل شود. رفتار این روزهای عادل فردوسی پور تا حدودی به این ابهام پاسخ داده است.

انتهای پیام