عمومی

نهاد مدنی «مرجعیت»، میراث آیت الله حکیم و آینده حوزه نجف

پس از مرگ ناگهانی وی ، با توجه به اینکه حوزه نجف عموماً چهار مرجع نامیده می شود ، بحث هایی در مورد تأثیر این ضرر بر حوزه نجف و آینده دولت وی انجام شده است.

حوزویان باید در مورد امور داخلی حوزه صحبت کنند ، اما به عنوان یک ناظر بیرونی که تاریخ ، ساختار ، سنت و فرهنگ حوزه را در سالهای اخیر مطالعه کرده است (برخی نکات در یادداشت مدرسه نجف اشرف نیز ذکر شده است). گفته می شود که این میدان یکی از بنیادی ترین و پایدارترین نهادهای تولید علم در جهان شیعه است و در چند قرن اخیر ، علیرغم تغییرات عظیم تاریخی و عمیق ، توانسته ساختار علمی ، رویه ها و ویژگیهای خاص خود را حفظ کند. امکانات. منشاء یا معلم استوانه های بزرگ و بزرگ ، مانند شیخ توسین و صاحب آواه ، شیخ انصار و آخوند خراسانی ، سید محمد کاظم یزدی ، سید ابوالحسن اصفهان ، شیخ محمد حسین نائین ، شیخ سید ایهالم محمد و این امام خمینی (در تبعید) و آیت الله سیستان بود ، در زمان های مختلف هر کدام در سخت ترین شرایط فشار ، از جمله رژیم بعث ، وجود خود را حفظ کرد و اطمینان داد که این میدان ضعیف و عقیم نیست. خوشبختانه در دوران پس از صدام ، حوزه علمیه نجف اشرف دوران جدیدی از “رشد کمی” و کیفی تلاش های علمی را تجربه کرد. حوزه انتخابیه همچنین با ایجاد احترام به آزادی اندیشه و تنوع در حوزه انتخابیه ، اجتناب از سیاست زدگی ، سکولاریزاسیون ، قدرت طلبی و تحریک رقابت های حزبی ، راه را برای تحولات جدید هموار کرد. زمینه این تحولات می تواند به نوبه خود پیچیدگی ها ، نیازها و شبهات دشوار امروز را از طریق اجتهاد به روز شده برآورده کند. آیت الله سیستان و دیگر نجف اشرف سایر شهرها حوزه انتخابیه نجف و گفتگوی عمیق ، محلی و آن گفتگوی طولانی مدتی خواهد داشت امید وجود دارد که ادامه یابد و گسترش یابد.

در تشیع ، “اقتدار” در درجه اول یک نهاد مراقبت مدنی است و “اقتدار” یک شخصیت مراقبت مدنی است که هویت-نفوذ آن از فرقه گرایی ، “دین” ، اعتقاد به مسئولیت های دینی ، اخلاقی ، انسانی-اجتماعی ناشی می شود. . ، بدنه حوزه انتخابیه به عنوان یک نیروی اجتماعی و جامعه به عنوان یک ستون واقعی. هویت دیگر یک مرجع یا مرجع اولیه نیست ، یک تابع است. چه قدر فقدان مرجعیت دینی در خلا ایجاد می کند ، به اندازه وزن ذهنی ، روحی ، اخلاقی او ، به اندازه شاگردان ، نوشته ها ، فتواها ، خلاقیت های فکری ، سبک زندگی سیاسی ، اجتماعی و حتی شخصی ، او میراثی به جا می گذارد که گاهی اوقات ده ها صدها سال مورد بحث قرار می گیرد: ستون حوزه اقتدار است ، بسیاری از تحولات در حوزه منشأ یا حول محور قدرت است و عمدتاً حوزه و آینده آن توسط اقتدار تعیین می شود. در عین حال ، باید توجه داشت که م institutionsسسات حوزوی با ریشه های عمیق ، مانند نجف اشرف یا یک حوزه علمیه بزرگ مانند قم را نمی توان با حوزه های علمیه کوچکی مقایسه کرد که زمانی با مهاجرت یا مرگ درخشیدند و سپس افول کردند. شخصیت و به مرز انقراض رفت. اهداف تعیین شده برای آن ، ظرفیت علمی و باروری فکری ، حلقه م believersمنان ، مکتب این تفکر ، کارآمدی ، استقلال اقتصادی ، سنتها و سبکها و تفاوتها ، و همچنین توانایی رهبران و بدن او برای تنظیم روابط با جامعه دیگر را نهادهای اجتماعی دیگر هدف قرار دهید. ، و همچنین دیدگاه و نگرش او نسبت به مردم-نهادهای قدرت.

در این راستا ، روند رشد و ارتقاء و ارتقاء مرجعیت در حوزه های علمیه اصلی شیعه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. این امر در مورد ادیان دیگر نیز صدق می کند ، البته سنت های خود را دارد و گاهی اوقات خارج از قدرت آن نهاد مذهبی است و در واقع توسط یک نهاد سیاسی دیکته می شود.

سنت های هر نهاد دینی باید مورد مطالعه ، تجزیه و تحلیل در زمینه تاریخی ، اجتماعی و سیاسی آن قرار گیرد. حوزه علمیه کوم مقدسا و حوزه علمیه نجف اشرف ، به عنوان دو شاخه از علم و فقه شیعه ، دارای شباهت ها و در عین حال تفاوت های زیادی است که از سنت های تاریخی ، سیاسی و داخلی آنها نشأت می گیرد. یکی سنت اعلام قدرت است که در هر یک از این زمینه ها تفاوت هایی دارد و البته می توان آن را مورد انتقاد قرار داد. به عنوان مثال ، اعلام اقتدار طلاب در زندگی اعضای هیئت علمی حوزه علمیه سنت ، روشی “بیهوده” است. حتی مجتهدین جوان پس از حکومت تا حدی. برای عموم روشن است که در عین حال جامعه معلمان و دولت نقشی در شناخت برخی از مراجع یا تحقیر برخی دیگر دارند. با این حال ، روند اعلام قدرت در حوزه نجف اشرف به این شکل نیست ، آنها معمولاً در زندگی یک معلم ، دانش آموزان ، حتی اگر بسیار برجسته باشند ، از انتشار رساله عملی و اعلام قدرت خودداری می کنند. اگر اکنون بیشتر نامهای این سه مقام در نجف اشرف ذکر شده است ، به این دلیل است که به معنای عدم حضور علمای برجسته در سطح مرجعیت نیست ، بلکه به معنای رعایت سنتهای چند صد سنت است. سالها در این زمینه که علم از تمرکزگرایی و تقوا جلوگیری کرده و از رقابت جهانی جلوگیری کرده یا از مداخله خارجی در تهیه نقل قول جلوگیری کرده است. در حال حاضر ، چهره های برجسته در حوزه نجف با در نظر گرفتن جدیت و وزن درس ها ، عمق مباحث ، توجه دانشجویان ، تقوای مدرسین ، در درس های بسیار سنگین ، بحث و گفتگو مشغولند ، همیشه موارد غیرمستقیم وجود دارد. دانش در زمینه شخصیت های بعدی چگونه خواهد بود. افرادی وجود خواهند داشت و بنابراین ، اگر پیوند فانی خداحافظی کند ، معرفی افراد بعدی توسط طیف وسیعی از اساتید ، اساتید ، دانشجویان ، دانشجویان انجام می شود. حوزه نجف ، با حفظ سنت ها و دقت. البته نهادهای دولتی یا سازمان های رسمی در روند اعلام قدرت در نجف اشرف دخالتی ندارند و حتی اگر این کار را انجام دهند ، به هیچ وجه به جایی نمی رسند. سنت شکستن آنلاین ، به ارث بردن قدرت و اقتدار ، انتقال قدرت متوفی به سایر اجسام ، و همچنین خاتمه فعالیت یا واگذاری مدیریت مراکز و نهادهای بدن مرده به قدرت زنده. سنتهای دیگر که در نجف اشرف جدی است. و این روزها شاهد مرگ آیت الله حکیم ، شکستن آنلاین وی بودیم.

در این مقدمه ذکر می شود که غیبت آیت الله حکیم ، که یکی از مراجع بزرگ و استاد سبک حوزه علمیه نجف اشرف بود و یکی از اسرار و نمادهای این حوزه ، آل الرانسانگ حکیم ناباوری ، تلخی و ضررهای او بود. علیرغم همه ناراحتی های عمیق. احساس تفرقه که در وضعیت بزرگان نجف و در شهرک ها مشهود است به معنای وقفه یا ابهام در مسیر این زمینه نیست ، با وجود خالی اما کتابخوان و ده ها سال تلاش برای آموزش دانش آموزان و تعلق ویژه نجف اشرف به حوزه ، منطقاً میراث روشنگری او ، این حوزه را در شکل گیری آینده ، به ویژه در رأس حوزه ، مصمم تر می کند. یک وکیل عالی رتبه ، یک فرد صبور ، معتدل ، دوراندیش ، مصمم و خردمند وجود دارد ، مانند حضرت آیت الله سیستان ، که در ارتقاء حوزه نجف در دوران پس از جنگ ، یکی از ارکان اصلی ، نقش بی نظیری داشت. از جهان شیعه ما به یاد داریم که حضرت آیت الله سید محسن حکیم و حضرت آیت الله سید ابوالقاسم خوئی جهان فانی را از آن عظمت شخصیت و علم پر کردند و نه تنها حوزه علمیه نجف اشرف متزلزل و متوقف نشد ، بلکه میراث آنها نیز حوزه را پربارتر کرد. در قلب آن حوزه ، امروز مقامات بسیار بزرگی در نجف و کوم ظاهر شدند. در حال حاضر ، علاوه بر سطوح فعلی ، حوزه علمیه نجف از حضور بسیاری از استادان برجسته بهره مند می شود ، و شواهد نشان می دهد که سایر مدرسین سطح اول که در سطح اقتدار هستند ، برای مجتهدین و دانشجویان شناخته شده است. حوزه ، اما به دلیل حفظ سنت ها. آنها هیچ قدمی برنمی دارند ، به تدریج برمی گردند ، نام آنها ذکر می شود ، همه در جای خود می ایستند.

البته ، موضوع برتری شیعیان تابع مولفه های بیشتری است ، مانند وزن دولت بعدی ، شبکه دانشجویی و اجماع تعداد زیادی از بزرگان و قدرت مردم و…. از همه مهمتر ، انشاء الله ، در قرن گذشته ، گاهی در قم ، گاهی در نجف ، گاهی در هر دو کشور ، عوامل و سنتهای مثر بر انتخاب آنها نکته دیگری در مورد “باید پرداخت شود” است.

اگر سخنان بزرگان و مدرسین حوزه علمیه نجف اشرف را دنبال کنید ، به سخنان ، رفتار و سیره این روزهای آنها نگاه کنید ، دو نکته ویژه وجود دارد. یکی اینکه این حوزه متعلق به حضرت ولی عصر (عج) است و آنها به لطف خدا و به لطف حضرت امیرالم Muمنین علی (ع) به این حوزه معتقدند ، و دیگری این است که آنها معتقد باشید که این حوزه نه تنها راز بقا است ، بلکه او راه اعلیحضرت را می داند. درود بر شما و رحمت خدا و برکات.

* منتشر شده در وب سایت شفقنا