عمومیکسب و کار ایرانیان

نحوه انتخاب کلمه مناسب برای سئو

پیش تر در به طرح و چگونگی کسب رتبه های برتر در گوگل پرداختیم، اصول و الفبای کلی بهینه سازی که رعایت هر کدام از آنها می تواند تاثیر بسیار مهمی در بهبود شما بگذارد. یکی از مهم ترین این اصول، انتخاب کلمات کلیدی است. این کلمات در واقع همان عبارت هایی هستند که منجر به جذب بازدید کننده از گوگل و دیده شدن در نتایج جست و جو خواهند شد. هر چقدر در انتخاب صحیح این کلمات و عبارت های کلیدی دقت بیشتری به خرج دهید، احتمال موفقیت تان نیز بیشتر خواهد شد.

تیم ما در خدمات سئو در کرج و شهرهای دیگر، به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا سایت خود را در مواردی مثل گرفتن بک لینک برای سایت، بررسی تگ عناوین و عنوان صفحات سایت، افزایش سرعت سایت با استفاده از فشرده سازی اطلاعات، کدهای سایت، بهینه‌سازی آدرس‌های URL سایت و… ارتقا دهید.

نحوه انتخاب کلمات کلیدی

نیازی به گفتن نیست که انتخاب کلمه کلیدی اهمیت زیادی در به ثمر رسیدن سئوی سایت دارد. اساسا این کلمات کلیدی هستند که باید در نتایج جستجو برای سایت شما رتبه بیاورند. هرچقدر در انتخاب کلمات کلیدی سایت خود دقت و بررسی بیشتری داشته و انتخاب درست‌تری انجام دهید، شانس رتبه‌گرفتن سایتتان در نتایج جستجو بیشتر می‌شود. علاوه بر این انتخاب کلمات کلیدی درست، باعث می‌شود بتوانید در زمان کمی ترافیک بیشتری به سایت خود جذب کنید. در ادامه روش انتخاب کلمات کلیدی را بررسی می‌کنیم:

مقاله را بررسی کنید

قبل از اینکه به سراغ تحقیق کلمات کلیدی و استفاده از ابزارهای مختلف بروید، بهتر است درمورد مقالات سایت و هدف از انتشار آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. مشخص کنید هر بخش از محتوای سایت قرار است به چه نیازی از مخاطبان پاسخ دهد و کدام دسته از مخاطبین را هدف گرفته است. این کار باعث می‌شود محتواهایی هدفمند داشته باشید که مخاطبین مختلف را به سایت شما هدایت کنند.

درمورد کلمات کلیدی خود فکر کنید

شما باید در مورد کلمات یا عبارت‌هایی که مشتریان احتمالی شما ممکن است جستجو کنند، فکر کرده و آن‌ها را تشخیص دهید. این کلمات و عبارت‌ها تنها به محصولات یا خدمات شما محدود نمی‌شوند، بلکه باید به کلیه مسائل و مشکلاتی که کسب‌وکار شما می‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد یا حتی موضوعاتی که نزدیک به حوزه کاری شما هستند، فکر کنید. مثلا فرض کنید شما در زمینه اجرای مراسم جشن عروسی فعالیت دارید. شما برای انتخاب کلمات کلیدی باید در نظر داشته باشید افرادی که به دنبال برگزاری جشن عروسی هستند، قطعا به دنبال لباس عروس و مدل‌های مختلف آن می‌گردند. بنابراین لباس عروس می‌تواند یک کلمه کلیدی هدف برای سایت شما باشد.

میزان رقابت‌پذیری کلمات را مدنظر قرار دهید

یکی از مهم‌ترین مراحل انتخاب کلمات کلیدی، اولویت‌بندی آن‌ها برای شروع به کار است. اینکه ابتدا کدام کلمات کلیدی را هدف بگیرید و بعد به سراغ کدام بروید، در جذب ترافیک سایت شما تاثیر زیادی دارد. به طور کلی کلماتی که رقابت بالایی دارند، معمولا ترافیک بالایی جذب می‌کنند. در مقابل کلماتی که رقابت کمتری دارند، ترافیک کمی هم جذب خواهند کرد، اما رتبه گرفتن در آن‌ها برای سایت تازه کار بسیار ساده‌تر است. بنابراین توصیه می‌شود در ابتدای کار سایت به سراغ کلمات کلیدی کم رقابت بروید. سپس کلماتی با رقابت سنگین‌تر و ترافیک بیشتر را هدف بگیرید. زیرا هرچقدر رتبه سایت شما در کلمات کم رقابت بیشتر شود، کسب رتبه در کلمات پررقابت هم ساده‌تر خواهد بود.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را به کار گیرید

استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی یکی از کارهای ضروری برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. به هرحال بدون استفاده از این ابزارها نمی‌توانید تحقیق کاملی داشته باشید.

پرکاربردترین ابزار موجود برای تحقیق کلمات کلیدی، کیوردپلنر گوگل است. این ابزار در اصل برای پیداکردن کلمات کلیدی در کمپین‌های گوگل ادز ایجاد شده اما کاربران زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی سئو از آن استفاده می‌کنند.

پیشنهادات گوگل را جدی بگیرید

هنگامی که شما یک عبارت را در گوگل جستجو کنید، گوگل لیستی از عبارت‌های مشابه و مرتبط را در پایین نتایج جستجو به شما نشان می‌دهد. این عبارت‌ها بیشترین جستجو را توسط کاربران داشته‌اند و بسیار نزدیک به عبارت موردجستجوی شما هستند. در نتیجه می‌توانید آن‌ها را هم به عنوان کلمه کلیدی سایت خود هدف بگیرید.

کلمات کلیدی طولانی را هدف بگیرید

بیشتر بخوانید:  (Seed Keyword) چیست؟

عنوان مقاله را با کلمه کلیدی منطبق کنید

عنوان هر مقاله نقش مهمی در رتبه آن دارد. درواقع عنوان یکی از مواردی است که گوگل از طریق آن موضوع مقاله را تشخیص داده و آن را رتبه‌بندی می‌کند. به همین دلیل لازم است کلمه کلیدی هدف را حتما در عنوان مقاله جای دهید.

منظور کاربران را مدنظر قرار دهید

امروزه یکی از نکات مهم انتخاب کلمه کلیدی در سئو توجه به منظور کاربران از جستجو است. در این مرحله شما باید به هدف کاربر و اطلاعاتی که نیاز دارد توجه داشته باشید. کاربری که در مرحله آگاهی قیف فروش قرار دارد نیاز به اطلاعاتی کلی درباره یک محصول دارد. اما کاربری که در مرحله خرید قرار دارد، به دنبال یافتن بهترین پیشنهاد ممکن برای خرید محصول موردنظر خود است.

قطعا عبارتی که هرکدام از این کاربران جستجو می‌کنند، با دیگری متفاوت است و هرکدام نیاز به محتوایی جداگانه دارند. به همین دلیل باید کلمات کلیدی خود را بر اساس قیف فروش دسته‌بندی کرده و بر این اساس برای آن‌ها محتوا تولید کنید.

اهمیت و تاثیر انتخاب کلمه کلیدی مناسب در سئو

برای شروع هر پروژه سئو یکی از اولین قدم‌ها، انتخاب کلمه کلیدی مناسب است. این قدم اهمیت زیادی برای پروژه دارد زیرا قرار است مسیر کلی آن را تعیین کند. اگر کلمات کلیدی سایت خود را به درستی انتخاب کنید، می‌توانید سریع به اهداف سئویی خود دست پیدا کنید، در غیر این صورت همه تلاش‌ها و اقدامات شما بی‌ثمر خواهد بود.

می‌توان گفت سئو چیزی نیست جز بهینه‌سازی سایت برای کلمات کلیدی مختلف. درواقع شما باید ابتدا تعدادی کلمه کلیدی را انتخاب کرده و آن‌ها را برای رتبه گرفتن در نتایج جستجو هدف بگیرید. به همین دلیل است که نحوه انتخاب کلمات کلیدی در واقع مسیر پروژه و موفقیت آن را تعیین می‌کند.

با انتخاب کلمه کلیدی شما باید یک صفحه را به آن اختصاص داده و برای آن محتوا تهیه کنید. هنگامی که خزنده‌های گوگل به سایت شما سر بزنند و صفحه موردنظر را پیدا کنند، کلمه کلیدی هدف آن را تشخیص داده و صفحه را ایندکس می‌کنند. این فرایند باعث می‌شود صفحه موردنظر شما به لیست نتایج جستجو وارد شود. بسته به موفقیت‌آمیز بودن فعالیت‌های شما، این صفحه می‌تواند رتبه‌های بالاتری را در نتایج جستجو بدست آورد.

هرچقدر در کسب رتبه‌های بالاتر موفق باشید، میزان ترافیک ورودی به سایت شما بیشتر شده و درنتیجه فروش آن افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که انتخاب کلمه کلیدی اهمیت زیادی در سئو دارد. از یک سو کلمات کلیدی باید حجم جستجوی زیادی داشته باشند تا بتوانند کاربر بیشتری را به سایت شما هدایت کنند. از سوی دیگر هم نباید رقابت بر سر آن‌ها خیلی زیاد باشد و رتبه گرفتن در آن‌ها کاری سخت و ناممکن باشد. درواقع شما باید بتوانید بین این دو موضوع تعادل برقرار کرده و بهترین انتخاب‌ها را انجام دهید.

عوامل موثر در انتخاب کلمات کلیدی

برای آنکه استراتژی انتخاب کلمات کلیدی سایت شما در مسیر درستی پیش برود، لازم است موضوعاتی را در زمان انتخاب مدنظر داشته باشید. در این قسمت به بررسی عوامل موثر در انتخاب کلمه کلیدی پرداخته‌ایم.

مرتبط بودن

مهم‌ترین نکته در انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو این است که آن‌ها باید به زمینه کاری شما مرتبط باشند. زیرا هدف شما جذب مشتریان احتمالی به سایت است. ممکن است شما بتوانید در برخی کلمات به راحتی رتبه‌های خوبی بدست آورید اما اگر این کلمات با زمینه کاری شما ارتباطی نداشته باشند، درواقع ترافیک جذب شده هیچ سودی برای سایت شما نخواهد داشت. بلکه به جایگاه سایتتان آسیب هم می‌زند. زیرا کاربران واردشده سریع سایت شما را ترک می‌کنند. گوگل هم روی این اتفاق حساس بوده و به عنوان یک امتیاز منفی برای سایت در نظر می‌گیرد.

اعتبار

گوگل این روزها اهمیت زیادی برای اعتبار یک سایت قائل است. درواقع اگر سایت شما به یک منبع معتبر در حوزه کاری خودتان تبدیل شود، امکان کسب رتبه‌های بالا را دارد. به همین دلیل در انتخاب کلمات کلیدی باید به این نکته توجه داشته باشید و کلماتی را هدف بگیرید که امکان تولید محتوای مفید و کاربردی را برای آن‌ها داشته باشید.

مرحله خرید

قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم که شما باید بدانید کلمه کلیدی انتخاب‌شده برای چه مرحله‌ای از قیف فروش به کار می‌رود. اما علاوه بر این توصیه می‌شود تمرکز خود را بیشتر روی کلماتی بگذارید که به مرحله خرید نهایی نزدیک‌تر هستند. زیرا افرادی که چنین عبارت‌هایی را جستجو می‌کنند، پتانسیل بالاتری برای خرید دارند.

درواقع کاربرانی که در مراحل ابتدایی قیف فروش هستند، صرفا به دنبال کسب اطلاعات درمورد محصولات موردنظر خود هستند. البته سرمایه‌گذاری روی این کاربران هم مهم است اما فرایند تبدیل آن‌ها به مشتری نهایی کمی زمان می‌برد. در همین حال کاربرانی که در مراحل پایانی قیف فروش قرار دارند، در آستانه تصمیم به خرید هستند. اگر روی جذب چنین کاربرانی سرمایه گذاری کنید، زودتر می‌توانید به فروش دست پیدا کنید.

حجم جستجو

یکی از اصول انتخاب کلمه کلیدی مناسب این است که کلمه موردنظر باید حجم جستجوی بالایی داشته تا سرمایه‌گذاری روی آن قابل توجیه باشد. در صورتی که حجم جستجوی یک عبارت پایین باشد، قرار نیست ترافیک بالایی برای سایت شما فراهم کند. در نتیجه سرمایه‌گذاری روی آن‌ها قابل‌توجیه نیست. البته باید توجه داشته باشید معمولا هرچقدر حجم جستجوی یک عبارت بیشتر شود، رقابت هم در آن بیشتر شده و رتبه گرفتن سخت‌تر می‌شود.

میزان رقابت

بالا بودن رقابت بر سر یک کلمه کلیدی، رتبه گرفتن در آن را سخت کرده و هزینه و انرژی زیادتری را طلب می‌کند. به همین دلیل باید کلماتی را هدف بگیرید که راحت‌تر بتوان در آن‌ها رتبه کسب کرد. به خصوص اگر سایت شما تازه‌کار است، رتبه گرفتن در کلمات کلیدی پررقابت تقریبا ناممکن است، زیرا رقبای شما سابقه‌ای طولانی‌تر داشته و فعالیت‌های زیادی برای کسب رتبه انجام داده‌اند.

کلمات کلیدی خاص و طولانی

کلمات کلیدی عمومی و تک کلمه‌ای در مقابل کلمات کلیدی خاص و طولانی قرار دارند. اساسا رتبه گرفتن در کلمات عمومی بسیار سخت است زیرا رقابت سنگینی بر سر آن‌ها وجود دارد اما عبارت‌های چند کلمه‌ای معمولا رقابت کمتری داشته و کسب رتبه در آن‌ها بسیار ساده‌تر است.

جمع‌بندی

انتخاب کلمه کلیدی اگر مهم‌ترین قسمت فرایند سئوی یک سایت نباشد، بی‌شک یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. این مرحله که جزو قدم‌های ابتدایی یک پروژه سئو به حساب می‌آید، درواقع مسیر هر پروژه را مشخص می‌کند. انتخاب صحیح کلمات کلیدی به طور مستقیم روی موفقیت با عدم موفقیت هر پروژه تاثیر دارد. به همین دلیل باید وقت و انرژی لازم را برای آن صرف کنید.

شکی نیست که کلمات کلیدی باعث افزایش ترافیک وبسایت شما می‌شوند. با انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای وبسایت خود، می‌توانید باعث جذابتر شدن نتیجه و جستجوهای وبسایت شوید. همچنین با انتخاب مناسب کلمه کلیدی، مخاطبان بهتر می‌توانند وبسایت شما را پیدا کنند و به نتیجه مورد نظر خود برسند. در نتیجه رتبه‌بندی و نیز ترافیک وبسایت افزایش می‌یابد.