بین الملل

نارضایتی تهران از سئول/ کره جنوبی کماکان مشغول بهانه‌تراشی

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین سرگرمی برای همه ، ایران و کره جنوبی مدتی است که در مورد استفاده ایران از دارایی های بلوکه شده خود در کره رایزنی کرده اند ، برخی آن را 7 میلیارد دلار و برخی بیشتر از این مبلغ می دانند. مبلغی در ازای خرید میعانات گازی از ایران که از سپتامبر 2018 در حساب های دو بانک کره باقی مانده است. به بهانه تحریم های آمریکا. Re نشان می دهد که با وجود پیشرفت های جزئی در این زمینه ، کره ای ها هنوز اقدامی انجام نداده اند که بتواند رضایت ایران را جلب کند. ،

* آنچه با جزئیات اتفاق افتاده اصلاً راضی کننده نیست

مانند آخرین وضعیت “سعید Khatibzade” سخنگوی هیئت دیپلماتیک در یک نشست خبری هفتگی در تاریخ 2 دسامبر به خبرنگاران گفت که گفتگوها در جریان است و پیشرفت هایی نیز حاصل شده است ، اما هنوز مسائل به طور کامل حل نشده است.

دیپلمات ارشد ایرانی برخی سنگسارها و ناآگاهی از تعهدات دولت کره را به عنوان موانع عنوان کرد ، اما گفت که بانک مرکزی ، وزارت بهداشت ، نهادهای مسئول و وزارتخانه ها در حال پیشروی هستند.

خطیب زاده بار دیگر از دولت کره خواست که روند کار را تسریع کند و گفت که آنچه تا حدی اتفاق افتاد مطلوب نیست.

پیش از این (4 اکتبر) سخنگوی وزارت امور خارجه به رایزنی های در حال انجام با کره جنوبی اشاره کرده بود. “رایزنی ها به همان سرعتی که انتظار داریم پیش نمی رود. ما با کره قرارداد خرید دارویی بسته ایم.” طی دو هفته گذشته با تأخیر در تأمین واکسن آنفلوانزا از ایران به کره در قالب کنسرسیوم سازمان تجارت جهانی روبرو بوده ایم و امیدواریم طرف کره ای حساسیت را درک کرده و موضوع را تسریع کند.

لازم به ذکر است که به گفته خطیب زاده ، به گفته منابع آگاه ، در زمینه پیش پرداخت خرید واکسن “کرونا” پیشرفت هایی حاصل شده است ، اگرچه چندین جلسات تبادل تخصصی بین دو طرف برگزار شده است ، اما این روند برای ایران کافی نیست.

به علی ربیع سخنگوی دولت در تاریخ 6 اکتبر در بیانیه ای گفت. بانک مرکزی و امور خارجه بازگشت ارزهای ما از جمله کره جنوبی را انجام می دهند. متأسفانه ، کره جنوبی هنوز در دستور کار تحت تأثیر ایالات متحده تحریم هاست.

در این باره خطیب زاده گفت: “منابع ما در کره جنوبی میلیاردی است. مذاکرات ما برای تأمین مواد مورد نیاز ایران ، از جمله دارو ، کند است. بسیار ناامید کننده است.” وزارت بهداشت به طور منظم رایزنی روزانه با طرف کره ای، حتی یک بار در هفته. دولت کره هرچه زودتر به تعهدات خود عمل کند ، برای روابط دو کشور ، برای تاریخ روابط بهتر است. البته ، دستاوردهای مثبتی نیز حاصل شده است ، اما بسیار ناچیز است ، به هیچ وجه قابل قبول نیست ، امیدواریم که از منابع خود در شرایط سخت دارو و غذا استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این زمینه در تاریخ 3 نوامبر گفت. “ما در حال پیگیری هستیم.” جزئیات را باید بانک مرکزی اعلام کند. این مشاوره ها کند است ، ما هنوز راضی نیستیم ، باید سرعت آن را افزایش دهیم.

بدین ترتیب، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به س questionالی درباره برنامه “باری لویز” درباره ایران در 13 نوامبر گفت. بیش از سایر کشورها وجود دارد. موانع واقعی هستند. در هر صورت ، تحریم های آمریکا و تهدید آمریكا مبنی بر اینكه اگر جلوی این پول را به ایران ندهند ، تحریم های آمریكا برداشته می شود ، اگرچه این كار غیرقانونی است اما به دلیل تسلط مالی آمریكا ، این یك واقعیت است كه باید بپذیریم.

وی گفت: “بهانه کمی برای این کشورها وجود دارد تا از این فرصت استفاده کنند.” اگرچه گاهی اوقات روش هایی برای انجام این کار وجود دارد ، اما آنها به بهانه تحریم ها امتناع می کنند. مشاوره های ما ادامه دارد. مقداری از پول در قالب سازوکارهای خلاقانه ای که ما توانستیم اختراع کنیم ، برگشت. بقیه کار می کند. (جزئیات بیشتر)

به گزارش فارس ، جمهوری اسلامی ایران عدم انجام تعهدات خود در قبال ایران را بارها به طرف کره ای یادآوری کرده و خاطرنشان کرده است که هرگونه تاخیر در این روند بر روابط دو کشور تأثیر می گذارد. تهران به سئول گفته است كه جمهوری اسلامی ایران مورد تحریم نهادهای بین المللی ، شورای امنیت و غیره نیست ، فقط ایالات متحده تحریم های یك جانبه را علیه ایران وضع كرده است و كره به عنوان یك كشور مستقل موظف به اعمال مجازات نیست.

* ما در سنت ریال سنی ، حق ملت محکم ایستاده ایم

سعید خطیب زاده در بیانیه ای در تاریخ 20 سپتامبر اعلام کرد که گفتگوها با کره ای ها در جریان است. آنها نمی خواهند بدهند.

به گزارش فارس ، عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در ماه ژوئن در بیانیه ای گفت: “کره جنوبی شریک مورد اعتماد ما بود ، ما با آنها در زمینه وسایل نقلیه سنگین ، اتومبیل و الکترونیک کار کردیم.” در عوض ، ما کالاها ، به ویژه کنسانتره های نفت و گاز طبیعی را به بازارهای کره صادر کردیم. صادرات ما پس از برجام و صادر کنندگان ما افزایش یافت که توانستند منابع قابل توجهی را در بانک های کره جمع کنند. در آن زمان نه تنها تحریمی بر صادرات ما نبود ، بلکه برعکس ، همه طرف ها تشویق شدند تجارت خود را با ایران گسترش دهند. منابعی که ما در بانک های کره داریم ، یا درآمد آن زمان مدتها قبل از خروج برجام از ایالات متحده است ، یا نتیجه استثناهای مختلفی است که ایالات متحده از آن زمان به صادرات ما ارائه کرده است.

به گزارش فارس ، در این زمینه بخشنامه ها و رایزنی هایی بین مقامات مربوطه دو کشور انجام شد و جمهوری اسلامی ایران آزادسازی دارایی های خود را از طریق دیپلماتیک و سیاسی در دستور کار قرار داد. در همین راستا حسن روحانی دستور بازگشت پول را داد. باید از روش های درمانی قانونی استفاده کرد. پیش از این ، علی ربیع سخنگوی دولت گفته بود كه كمیته ای در وزارت امور خارجه برای نظارت بر بازگشت دارایی های یخ زده كره جنوبی ایجاد شده است.

زوج “سید عباس موسوی » در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: “در صورت عدم موفقیت این اقدامات دیپلماتیک ، ایران ادعاهای حقوقی خود را از طریق جامعه جهانی پیگیری خواهد كرد.”

به گزارش فارس ، به این معنا حجت الاسلام حسن روحانی رئیس بانک مرکزی در گفتگوی تلفنی با همتی رئیس بانک مرکزی در 13 ژوئن ، از محاصره بانک مرکزی ایران توسط کره جنوبی انتقاد کرد و رئیس کل بانک مرکزی را با همکاری وزارت امور خارجه راهنمایی کرد. وی با بیان اینکه تحریم خرید کالاهای اساسی ، داروها و کمک های بشردوستانه از بانک مرکزی برای کره جنوبی هرگز قابل قبول نیست ، گفت: ما انتظار داریم دولت کره جنوبی هرچه زودتر این محدودیت ها را لغو کند.

“محمد جواد آواد زار عارف” وزیر امور خارجه در تاریخ 15 ژوئیه در بیانیه ای گفت كه از همه حقوق از جمله سازوكار قانونی برای محافظت از حقوق مردم و بازگرداندن وجهی كه هیچ كسی مظنون به دارایی ایران نیست استفاده خواهد كرد و افزود: گرچه كره جنوبی تردیدی ندارد ، این مانع پول می شود این برای ایران است ، اما می گوید که مشکلات مربوط به حواله ها به دلیل تحریم های غیرقانونی آمریکا وجود دارد. از یک طرف ، ما در حال بازگرداندن بازپرداخت پول های بلوکه شده هستیم و از طرف دیگر اقدامات قانونی مناسبی در حال انجام است.

* برخی از نمایندگان مجلس نیز این ماجرا را دنبال می کنند

لازم به ذکر است که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در حال پیگیری این موضوع هستند.

در همین زمینه «محمدصالح جوکار» یزدی ، نماینده مردم جهان (+) در مجلس شورای اسلامی ، در بیانیه ای در تاریخ 23 دسامبر گفت که منظور وی از واردات ایران از کره جنوبی است ، که به دلیل اقدامات این کشور ممکن است این مسئله آسیب ببیند. تهران بازار خوبی برای محصولات کره ای است. اما اگر این کشور می کند تصمیم گیری های خود تجدید نظر نیست، ایران از ورود آنها به بازار آن ممنوع خواهد شد.

در همین زمینه یو آنگ آنگ هیان در تاریخ 17 نوامبر ، سفیر کره جنوبی در دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران ، کره جنوبی ، اظهار داشت که سئول از هیچ تلاشی برای حل مشکلات و موانع تبادلات اقتصادی و تجاری بین دو کشور فروگذار نخواهد کرد. (اینجا بخوانید)

این دیپلمات کره ای در حالی صحبت می کرد که تلاش های ایران برای کسب درآمد در کره همچنان بی نتیجه ماند.

انتهای پیام /