عمومی

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی سوم بهمن

دادگاه تجدیدنظر نظامی به ریاست سرلشکر احمد بارون تصمیمی را علیه متهم صادر کرد. با توجه به رای داده شده[ه] طیفور بطحایی، خسروف گلسرخی، کرامت‌الله دانشیان، عباسعلی سماکار، محمدرضا علامه‌زاده به اعدام و هفت تا سه سال حبس محکوم شدند.

به گزارش سرگرمی برای همه، مهم ترین رویدادهای بهمن سوم فهرست شده است مؤسسه مطالعات تاریخ نوین ایران تو می خوانی.

حوادث سوم بهمن

9 سال 1294

ایرانیان مقیم آلمان روزنامه «کاوه» را در برلین منتشر می کردند. سردبیر این روزنامه سید حسن تقی زاده نماینده سابق مجلس است.

سال 1300

هیئتی به سرپرستی سید حسن تقی زاده برای امضای قراردادهای تجاری بین «دولت شوروی» ایران عازم مسکو شد.

تعدادی از نمایندگان در جلسه امروز مجلس با معرفی وزرا به اختیارات مدیرکل، وزیر دارایی و نیرالملک وزیر آموزش و پرورش که از اعضای سیدضیاءالدین بودند، اعتراض کردند. کابینه رئیس.

مشیرالدوله نخست وزیر وزرای خود را به شرح زیر معرفی کرد: سردار سپه – وزیر جنگ، حکیم الملک – وزیر امور خارجه، مدیر کل، وزیر دارایی، سردار معظم خراسان – وزیر دادگستری، عطاالملک. سلطنه وزیر پست و تلگراف، ادیب السلطنه وزیر فواید عامه، نیر الملک وزیر معارف.

سال 1301

روزنامه «قیام» در شماره امروز خود با توهین به سلطنت احمدشاه، شاه را مقصر بحران های داخلی دانسته و خواستار برکناری قوام السلطنه نخست وزیر شد.

سال 1307

امیر امان الله خان پادشاه افغانستان از سلطنت کناره گیری کرد و شروع به جمع آوری نیرو کرد.

سال 1325

درجه افسران شهربانی به درجه افسران ژاندارمری تبدیل شد که شامل گروهبان (ستوان به جای تاج)، سروان، دستیار، سرگرد، پاسیار، سرهنگ، سرپاس، سرتیپ بود.

سال 1328

زلزله شدیدی در کاپان رخ داد. بسیاری کشته شدند.

سال 1329

حکومت نظامی جدید در مجلس تصویب شد. بر اساس این قانون، اعلام حکومت نظامی در هر نقطه از ایران باید به تصویب هر دو مجلس برسد.

سال 1330

رای گیری در تهران پایان یافت در مجموع 143 هزار و 163 نفر در رای گیری شرکت کردند.

سال 1332

اولین جلسه در مورد مسائل نفت به ریاست جناب آقای عبدالله انتظام وزیر امور خارجه تشکیل شد که با حضور دکتر علی امین وزیر دارایی، دکتر فخرالدین شادمان وزیر اقتصاد ملی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. ارمنستان نصرالله انتظام. ایران به آمریکا و حاج محمد نمازین وزارت امور خارجه تشکیل شد.

سال 1333:

هیئت حسن نیت از باکو وارد تهران شد.

سال 1340

تظاهرات دانشجویی در میدان بهارستان داغ شده است. پلیس به سوی دانشجویان تیراندازی کرد. در نتیجه این حادثه یک نفر کشته و تعدادی زخمی شدند.

سال 1341

شهرستان کام از صبح امروز در وضعیت اضطراری قرار دارد و تمامی اصناف و کسبه مغازه های خود را بستند و دسته دسته راهپیمایی کردند و شعارهای ضد رفراندوم سر دادند. درگیری‌های شدیدی بین معترضان و پلیس در خیابان آستانه رخ داد، اما پلیس بعداً فرار کرد و از محل متواری شد. در نتیجه این برخورد معاون رئیس پلیس کوم و تعدادی از نیروهای پلیس به شدت زخمی شدند.

سال 1341

شورای مرکزی نهضت آزادی ایران با صدور اعلامیه ای توطئه شاه و انقلاب سفید را افشا کرد.

واحد نظامی برای محاصره مدرسه فیضیه وارد قم شد. در همان زمان، درگیری هایی بین دانش آموزان مدرسه و ارتش در گرفت که به تدریج گسترش یافت. بنابراین نیروها تقریباً در سراسر شهر پراکنده شدند. پس از تسخیر شهر، پلیس روحانیون را دستگیر کرد و تعدادی نیز دستگیر و روانه زندان شدند.

معلمان، معلمان و کارکنان زن در اعتراض به شرکت نکردن زنان در رفراندوم، با پخش اعلامیه ها و اعلامیه هایی با شعارهای «زنان ایرانی به پا خیزید»، «ما را جزو ورشکستگان، جنایتکاران و بیگانگان قرار ندهید» استعفا دادند. .

دولت علم روز قبل از تظاهرات بیانیه ای صادر کرد و با اعلام توقف شورش ها، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که نیروهای تخریب را سرکوب خواهد کرد. ارسنجانی وزیر کشاورزی گفت: 15000 روستایی برای اعتراض به مخالفان اصلاحات ارضی به تهران آمده بودند اما بی سر و صدا رفتند و به روستاهای خود بازگشتند.

تظاهرات گسترده ای دوباره در دانشگاه جنوب تهران برگزار شد و پلیس از هیچ حمله ای برای ایجاد تفرقه بین مردم دریغ نکرد. در جریان این عملیات تعداد زیادی دستگیر شدند.

تعداد زیادی از نیروهای حراست شرکت اتوبوسرانی تهران بعدازظهر امروز از تهران وارد کام شدند و نقاط حساس شهر را به تصرف خود درآوردند و افسران مسلح از تمامی کوی ها و پادگان ها محافظت کردند.

سال 1343

بیانیه پزشکان از بهبود نسبی نخست وزیر صحبت می کند.

سال 1345

مؤسسه جرم شناسی و مطالعات جرم شناسی در تهران تأسیس شد.

شاه دومین کتاب خود را به نام انقلاب سفید منتشر کرد.

سال 1346

پنجمین چاه خلیج فارس به نفت رسید.

شاه و فرح وارد بانکوک شدند.

سال 1350

براثر بارش شدید برف در آذربایجان 3000 روستا قطع شد.

سال 1352

دادگاه تجدیدنظر نظامی به ریاست سرلشکر احمد بارون تصمیمی را علیه متهم صادر کرد. با توجه به رای داده شده[ه] طیفور بطحایی، خسروف گلسرخی، کرامت‌الله دانشیان، عباسعلی سماکار، محمدرضا علامه‌زاده به اعدام و هفت تا سه سال حبس محکوم شدند.

سال 1355

در درگیری مسلحانه با پلیس در ساری، گرگان و آمل، پنج مرد و یک زن کشته شدند.

سال 1356

مراسم استقبال به مناسبت فرارسیدن 15 بهمن برگزار شد. علیرغم اعتراضات دانشجویان، دانشگاه تهران مجالس متعددی تشکیل داد که برخی از آنها سخنرانی کردند. در یکی از این دیدارها معلم، نخست وزیر و دبیرکل حزب «رستاخیز» گفتند. “ایدئولوژی های فریبنده ای برای جوانان وجود دارد – جاده های گسترده.”

سال 1357

گروهی از زندانیان اهوازی دست به شورش زدند، سه نگهبان را گروگان گرفتند و خواستار مصاحبه با مطبوعات شدند، اما به اشد مجازات محکوم شدند.

جمعی از سربازان گارد سلطنتی در پادگان لویزان تظاهرات کردند. این سربازان مدعی بودند که آخرین قطره خون خود را برای زنده ماندن شاه قربانی خواهند کرد.

بازرگان اعلام کرد. بختیار باید استعفا دهد وگرنه باید از ارتش برای بقای خود استفاده کند.

شهر جوم به دست مردم افتاد. دولت تانک ها و گشت ها را جمع آوری کرد.

محمدرضا جلالی نائینی از نمایندگی مجلس سنا استعفا داد.

ستاد ویژه ای توسط روحانیون مبارز در تهران برای آماده سازی مراسم استقبال از آیت الله العظمی خمینی تشکیل شده است. این ستاد متشکل از روحانیون، نمایندگان تمامی اقشار و گروه های اجتماعی، سیاسی و سیاسی بزرگترین صلوات را در تاریخ رهبر قیام ملت ایران انجام خواهد داد. کمیته استقبال اولین اطلاعیه خود را منتشر کرد.

ناصر کشکی با پذیرایی 50 هزار نفری وارد شیراز شد و گفت که در خدمت شاعران بزرگ هستم.

دانشجویان ایرانی کنسولگری در پاریس را اشغال کردند.

آیت الله طالقانی گفت: اگر ارتش بکشد، مردم مسلح خواهند شد».

امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگاران ایرانی فرمودند: در حکومت اسلامی دیکتاتوری نیست، اسلام آزادی می دهد، به اقتصاد کشور و سایر نیازها توجه می کند.

آیت الله العظمی خمینی در آخرین مصاحبه خود با تلویزیون فرانسه گفت: فشار افکار عمومی برای تغییر رژیم یعنی قانون. بر اساس این قانون ما قدرت را به دست می گیریم و قدرت را برقرار می کنیم. امیدواریم ارتش با همه افسرانش برگردد. البته در حال حاضر بخش هایی در ارتش با ملت وجود دارد، اما به نظرم بازگشت همه برای ارتش مفید است. حالا که افکار عمومی منفعت برداشته شد، باید بر اساس همان فشار افکار عمومی که قانون واقعاً همین است، قدرت را به دست بگیریم و دولت تشکیل دهیم. روحانیون ایرانی از هیچ کشور و مکانی حمایت و کمک مالی دریافت نمی کنند. ما با آثار تمدن موافقیم، می‌خواهیم کشورمان مملو از همه آثار تمدن باشد، اما نه آنطور که شاه کرد. شاه همه امور تمدنی را تباه کرد، سینما به فساد دامن زد، اخلاق جوانان را تباه کرد، مراکز فحشا را افزایش داد، وسایل وابستگی جوانان را فراهم کرد.

او به ژنرال قره باغ گفت: «ارتش از یک دولت قانونی حمایت می کند.

ایشان خطاب به امام خمینی(ره) فرمودند: «راهی که باید در بهشت ​​زهرا برویم را اعلام می کنم.

شوروی دستور تخلیه روستاهای مرزی با ایران را صادر کرد.

سفارت ژاپن به شهروندان خود هشدار داده است که در اسرع وقت ایران را ترک کنند.

انتهای پیام: