عمومی

معجزه شکلات تلخ در رابطه با حافظه!

شکلات تلخ سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. همچنین می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی و فشار خون را کاهش دهد و در عین حال جریان خون را بهبود بخشد.

به گزارش سرگرمی برای همه، عصر ایران او نوشت: به گفته محققان، مصرف شکلات تلخ می تواند فرکانس امواج مغزی را تغییر دهد و برای بهبود حافظه و کاهش استرس مفید است. در واقع افرادی که عاشق شیرینی هستند بهتر است برای حفظ سلامتی خود انواع شیرینی های مضر را با شکلات تلخ جایگزین کنند. البته منظور از شکلات تلخ، شکلات واقعی و با کیفیت است، نه محصولی که از ترکیب مواد مختلف و اسیدهای تلخ مصنوعی تهیه شده باشد.

شکلات تلخ سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. همچنین می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی و فشار خون را کاهش دهد و در عین حال جریان خون را بهبود بخشد.

با استناد به تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا، لوما لیندا، که در نشست سالانه زیست شناسی تجربی 2018 نیز ارائه شد، فواید شکلات تلخ در تأثیرات آن بر امواج مغزی مرتبط با حافظه و توانایی یادآوری مشکلات آشکار شد.

کاتر لی برک از دانشگاه لوما لیندا و تیم تحقیقاتی اش از تکه های 48 گرمی شکلات تلخ استفاده کردند که 70 درصد آن دانه های کاکائوی تانزانیایی بود.

برک توضیح می‌دهد: «آنچه ما به آن اشاره کردیم این بود که آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند فرکانس مغز شما را تغییر دهند، فرکانس ظاهراً مفید مغز به نام گاما». فرکانس گاما توسط آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تنظیم، افزایش و در واقع روشن می شود.

امواج مغزی در فرکانس های متفاوتی ساطع می شوند و از این نظر تا حدودی شبیه رادیو هستند. برک اضافه می کند که فرکانس گاما بالاترین فرکانس است و “با پیشرفته ترین سطح پردازش شناختی، حافظه و یادآوری مرتبط است.”

امواج گاما به عملکردهای پیچیده ای مانند پردازش اطلاعات، تقویت حافظه و کاهش استرس نسبت داده شده است. تاثیرات مثبت روی مغز یا به قول محققان افزایش “انعطاف پذیری عصبی” در نتیجه مصرف شکلات تلخ در عرض 30 دقیقه اتفاق می افتد.

برک می گوید: در این مطالعه، داوطلبانی که 70 درصد شکلات تلخ مصرف کردند، پس از 30 دقیقه افزایش زیادی در فرکانس گاما در نواحی مهم مغز (پشت و سمت راست مغز) نشان دادند. افزایش امواج مغزی فرکانس گاما برای چندین ساعت ادامه دارد.

تیم تحقیقاتی به بررسی داوطلبان آزمایش ادامه داد و تا دو ساعت پس از پروژه، آنها همچنان فرکانس گامای تحریک شده را مشاهده کردند، البته به شکل کاهش یافته. بنابراین زمان زیادی طول می کشد تا این امواج از بین بروند.

این تحقیق می تواند برای بهبود عملکرد شناختی به ویژه در جمعیت سالمند مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، یکی از مزیت‌های اصلی شکلات تلخ تنظیم دقیق فرآیندهای شناختی هنگام استفاده از آن است. به گفته بورک، اگر واقعا بتوانیم فرکانس گاما را افزایش دهیم، در زندگی به خصوص در زمینه تقویت فرآیندهای شناختی مغز واقعاً سود خواهیم برد.

حقایق شکلاتی

دانه های کاکائو در داخل غلاف های کاکائو یافت می شود. آنها میوه هایی هستند که روی درختان در آب و هوای گرم مانند آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و آفریقا رشد می کنند. بله، شکلات از نظر فنی در واقع از میوه ساخته شده است. بسیاری از میوه ها و سبزیجات دیگر نیز سرشار از آنتی اکسیدان هستند، مانند اسفناج، چغندر، تمشک، توت فرنگی و البته کلم پیچ.

دانه های کاکائو از داخل میوه برداشت می شوند، سپس خشک و تخمیر می شوند. این ماده در نهایت به کره کاکائو تبدیل می شود. کاکائو خام را می توان به تنهایی یا در پخت و پز استفاده کرد. برای تبدیل کاکائو خام به شکلات یا کره کاکائو، آن را با شکر و شیر ترکیب می کنند.

همچنین برای تبدیل کاکائو خام به «کاکائو» محصول باید بو داده شود. بورک توضیح می دهد که به زبان ساده، کاکائو نسخه خام، کمتر فرآوری شده یا فرآوری نشده است. در این میان کاکائو فرآوری شده در نظر گرفته می شود. طعم شکلات تلخ، شکلات شیری و سایر انواع شکلات بسته به میزان کره و شیر مصرفی متفاوت است.

به عنوان یک قاعده کلی، هر محصولی که بیش از ۷۰ درصد کاکائو داشته باشد، «شکلات تیره» در نظر گرفته می‌شود و این ترکیبی است که در مطالعه برک استفاده شده است.

شکلات تلخ با محتوای 70 درصد کاکائو یا بیشتر از نظر ترکیبات آنتی اکسیدانی بسیار غنی است. بنابراین برای سلامتی بدن بسیار مفید تلقی می شود.

برک اشاره کرد که این میوه از نظر آنتی اکسیدان حتی از گیلاس و تعدادی سبزیجات نیز پیشی می گیرد. اگر می توانید طعم تلخ بیشتری را تحمل کنید، درصد کاکائو بالاتری توصیه می شود.

جسیکا کوردینگ، یک متخصص تغذیه ثبت شده در شهر نیویورک توضیح می دهد که 85 درصد کاکائو چیزی است که بسیاری از پزشکان و متخصصان بهداشت به مردم توصیه می کنند. به عبارت ساده، درصد بیشتر کاکائو به معنای شکر کمتر است. به این ترتیب حتی شکلات تلخ حاوی شکر است اما به مقدار بسیار محدود. برای کسانی که می خواهند مزایای آنتی اکسیدانی شکلات را به حداکثر برسانند، انواع تیره تر توصیه می شود.

انتهای پیام