عمومیکسب و کار ایرانیان

قالب مدولار بتن چه کاربردی دارد؟

امروزه استفاده از قالب بتن مدولار به طور گسترده افزایش پیدا کرده است، چرا که از آن می توان برای قالب بندی انواع سازه های بتنی استفاده کرد. استفاده از این قالب، در صنعت ساختمان سازی مزایای زیادی دارد که در ادامه این مقاله به بررسی آن پرداخته شده است و در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

آشنایی با قالب مدولار بتن چیست؟

، قالبی است که طراحی و ساخت آن با توجه به ابعاد عرضی 5 سانتی متر صورت گرفته است. در حال حاضر این قالب، ابعاد و اندازه های گوناگونی دارند که به راحتی در بازار در دسترس می باشند. این قالب با توجه به تنوع زیادی که دارد به جرات می توان گفت که در قالب بندی قسمت های مختلف سازه های بتنی بیشترین کاربرد و نقش را دارد. این قالب ها به طور کلی دارای ارتفاع 1، 1.5 و 2 متر و عرض های 10 تا 50 سانتی متری هستند که با ابعاد استاندارد تولید و عرضه می شوند. علاوه بر این، این امکان وجود دارد تا با توجه به نیاز مشتری و بر اساس ابعاد سفارشی آن نیز تولید شود. زمانی که برای اجرا و ساخت سازه ها از استفاده شود، در نهایت سازه ای بسیار زیبا و استوار ایجاد خواهد شد که از عمر طولانی برخوردار می باشد.

(تصویر 1)

قالب مدولار بتن چه کاربردی  دارد؟

همانطور که گفته شد قالب بتن مدولار ابعاد مختلفی دارد که عرض آن با ضریب تغییر 5 سانتی متر است، این ویژگی باعث می شود که در عملیات قالب بندی بتن به افرادی که مسئول قالب بندی هستند، کمک بسیار زیادی شود. در صنعت ساختمان سازی این امکان وجود دارد تا با ترکیب قالب های مدولار، غیر مدولار و دیگر تجهیزات و قطعات قالب بندی سازه هایی مانند؛ شناژ، فونداسیون، دیوار برشی، دیوارهای 2 طرفه و دیوارهای 1 طرفه، سقف، تیر و دال و کف ایجاد نمود. علاوه بر این مجموعه به هم پیوسته قطعات و تجهیزات در ایجاد پروژه های عمرانی ساده و پیچیده نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

(تصویر 2)

فروش قالب بتن مدولار

شرکت فیدار فولاد، یکی از شرکت هایی است که در زمینه فروش فعالیت می کند و سال ها در این زمینه تجربه دارد. شما عزیزان می توانید برای تهیه و خرید این قالب با شماره های مندرج در سایت این شرکت تماس حاصل نمایید و از قیمت قالب بتن مدولار مطلع شوید. چرا که این قالب ها با توجه به نوع ورقه ای که در قالب مدولار یکی از قطعات کاربردی در صنایع عمرانی و ساختمانی است. ساده‌ترین تعریف از قالب، چارچوب یا فریمی است که بتن سفت‌نشده در آن ریخته می‌شود تا پس از سفت‌شدن به شکل دلخواه درآید. این قالب‌ها به شکل موقت در زمان ساخت یک سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند و پس از بتن ریزی و سفت‌شدن آن، قابل برداشتن از جای خود هستند. اگر قصد دارید با انواع قالبهای بتن  و کاربردهای آن آشنا شوید، در این مطلب از سایت با من همراه باشید.

قالب‌های مدولار از جنس‌های مختلف برای کاربردهای مختلف

قالب‌های بتنی اغلب از لحاظ محل استفاده و چگونگی استفاده از آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. انتخاب بهترین قالب برای یک پروژه خاص تابعی از مقدار بتن‌ریزی مورد نیاز و مقدار فشار یا وزن وارد بر قسمت‌های مختلف آن است. برای مثال، قالب‌های بتنی معمولی برای سازه‌های مسطح (مثل معابر و جاده ‎ها) یا قسمت‌های مسطح ساختمان (از قبیل پاسیو و ورودی ساختمان)، معمولا دارای ارتفاع 3 تا 12 اینچ هستند.

از آنجایی که اکثر وزن بتن به قسمت‌های مسطح ساختمان وارد می‌شود، وزن وارد بر قالب در کارهای ساختمانی کاهش پیدا می‌کند و این قالب‌ها اغلب چوبی هستند. از این قالب ها نیز به طور عمده برای ساخت بزرگ راه‌ها و دیوارهای برشی استفاده می‌شود. برای مثال، با استفاده از یک قالب فلزی برای ساخت پایه پل یا فونداسیون یک ساختمان بلند، در مصرف صد‌ها تا هزاران فوت مربع بتن صرفه‌جویی می‌شود. به علت وزن و فشار زیادی که وجود دارد، این قالب‌ها از فولاد مرغوب ساخته می‌شوند و ممکن است صد‌ها کیلوگرم وزن داشته باشند.

در سال‌های اخیر، پیشرفت‌هایی در زمینه ساخت قالب‌های بتنی از جنس پلاستیک ، فایبر گلاس و کامپوزیت رخ داده است ، اما هزینه و مقاومت این مواد نمی‌توانند بر قالب فلزی یا چوبی ، ارجحیت داشته باشند.

اهمیت قالب بتن در پروژه‌های عمرانی

استفاده از مرغوب ، مدت زمان ساخت یک پروژه را به طور قابل توجهی شدت کاهش می‌دهد و کاهش زمان، یک عامل کلیدی در کاهش هزینه‌های کل یک پروژه است. کیفیت سطح نهایی سازه بتنی نیز با کیفیت قالب استفاده شده در یک پروژه، رابطه مستقیم دارد. اصلاح سطح معیوب بتن و پرداخت نهایی آن برای ایجاد سطح با کیفیت، کاری بسیار هزینه‌بر است و به همین علت، استفاده از قالب با کیفیت بالا، یکی از عوامل کلیدی در پیشبرد پروژه‌های عمرانی است.

همچنین، به کارگیری قالب بتن از نظر افزایش ایمنی کارگران در صنعت ساخت و ساز بسیار مهم است و استفاده از قالب‌ها شرایط کاری و دسترسی مناسبی را فراهم می‌کند که ایمنی کارگران در طول ساخت و ساز را تضمین می‌کند.

مشخصات یک قالب با کیفیت و استاندارد

یک قالب خوب باید دارای شرایط زیر باشد:

  • باید به اندازه کافی برای مقاومت در برابر فشار یا وزن بتن تازه و بار‌های وارده بر قالب که ناشی از وزن تجهیزات ساختمانی و کارگران هستند، محکم باشد. این امر به طراحی دقیق قالب نیاز دارد، زیرا در نظر گرفتن وزن اضافی برای قالب، بر روی جنبه‌های اقتصادی یک پروژه ساخت اثر می‌گذارد و در نقطه مقابل، عدم استحکام قالب، ممکن است باعث شکسته‌شدن آن شود.
  • برای تحمل وزن بتن بدون ایجاد تغییر شکل، باید به اندازه کافی صلب باشد.
  • باید دارای درزهای آب‌بندی‌شده باشد تا بتن خمیری نتواند از اتصالات آن نشت کند.
  • نباید در هنگام بتن‌ریزی تاب بردارد، خم شود یا فرو رود.
  • به منظور ایجاد کیفیت نهایی خوب برای سطح بتن، سطح داخلی قالب باید صاف و صیقلی باشد. برای رسیدن به این هدف، سطح داخلی قالب بتن معمولاً به نفت خام یا محلول صابون آغشته می‌شود. این کار برداشتن بعدی قالب بتن را هم آسان‌تر می‌کند.
  • قالب بتن باید طوری ساخته شود که بتواند به آسانی بدون کمترین آسیبی به سطح یا لبه‌های بتن از جای خود برداشته شود.

قالب‌های بتنی از گذشته تا امروز با مواد مختلفی ساخته می‌شود و انواع معمول مواد مورد استفاده در ساخت قالب‌ها عبارتند از:

  • چوب یا الوار
  •  
  • فولاد
  • آلومینیم
  • پلاستیک
  • کامپوزیت

قالب فلزی مدولار – قالبی پرکاربرد برای پروژه های عمرانی

فولاد ماده کاملی برای ساخت قالب است و قالب مدولار با داشتن مقاومت صلیبی بالا گزینه مناسبی برای بتن ریزی با ضریب تکرار بالا است. قالب فلزی دارای قابلیت ذخیره‌سازی مقدار زیادی بتن است. انعطاف پذیری فولاد باعث می‌شود که به بتن نچسبد. روی هم قرار دادن قالب های فولادی برای ساخت سازه‌های بلندتر نیز امکان‌پذیر است و یکی دیگر از دلایل کاربرد قالب‌های فلزی برای بتن‌ریزی است.

همچنین می‌توان از آن به تعداد دفعات بیشتری نسبت به سایر مواد استفاده کرد و سطوح فولادی صاف باعث می‌شوند که سطح نهایی بتن پس از خشک‌شدن نیز یک سطح صاف و عاری از عیب باشد. در نهایت باید گفت که قالب‌بندی فولادی برای ساخت سازه‌های بزرگ مانند سد‌ها، پل‌ها، و مواردی از این دست، بسیار مستحکم و ایمن است.

برخی از انواع قالب های فلزی بتن ساخته شده در عبارتند از :

قالب جدول

قالب تیرچه

قالب ستون دو تکه

قالب ستون چهار تکه

مزایا و معایب قالب های مدولار :

  • قالب‌های فولادی با دوام‌تر و محکم‌تر هستند.
  • سطح یکنواخت و صافی برای سازه بتنی ایجاد می‌کنند
  • قابلیت استفاده مجدد به تعداد بالا را دارند
  • مونتاژ و دمونتاژ این قالب در کارهای ساختمانی، ساده‌تر از سایر قالب‌ها است
  • هزینه بالاتر نسبت به انواع دیگر قالب بتنی
  • وزن سنگین و نیاز به تجهیزات بالابر برای قالب‌های بزرگ
  • در مواردی که تماس قالب با آب وجود دارد، ممکن است خوردگی رخ دهد‌.
  • اندازه و شکل‌های قالب‌های موجود محدود هستند.

قیمت قالب های مدولار همواره با نوسانات قیمت آهن در حال تغییر می باشد لذا از درج قیمت در سایت معذوریم.، جهت اطلاع از کلیک کنید.

  • در این مطلب، به تعریف قالب بتن مدولار  و انواع آن پرداختیم و همچنین به کاربردهای هر یک از انواع متداول قالب از جمله مزایا و معایب یکی از مهمترین این قالب‌ها یعنی قالب فلزی مدولار پرداختیم . امیدواریم این مطلب به شما برای شناخت بهتر قالب‌های بتنی کمک کرده باشد. قالب مدولار
  • قالب مدولار, مطالب

قالب‌های مدولار قالب‌های فلزی یک شکل و استاندارد است. در این مقاله به نحوه ساخت آن و کاربردها و مزایای استفاده از آن مفصلا اشاره شده است.

بتن تا محل پروژه ساختمانی، به صورت یک مخلوط خمیری حمل می‌شود. این مخلوط را باید در قالب ‌هایی قرار داد تا در محل ساخت و استفاده از آن، از حالت خمیری به یک ماده خشک و مستحکم تبدیل شود. قالب فلزی مدولار بتن یکی از انواع مختلف قالب برای قالب بندی بتن است.

قالب فلزی مدولار بتن چیست؟                                 

برای اینکه قالب مدولار را بهتر بشناسیم، ابتدا بهتر است تا به معنی مدولار توجه کنیم. مدولار در معماری و یا در طراحی به شیء یا قطعه ‌ای گفته می‌شود که بر اساس استاندارد خاصی از قبل ساخته شده است. در نتیجه شکل و همچنین اندازه این قطعات مشابه یکدیگر است و براساس نیاز، قابلیت تکرار در کنار یکدیگر تا رسیدن به یک طرح یکپارچه را دارند.

قالب مدولار نیز از این تعریف پیروی می‌کند. قالب‌های فلزی مدولار بتن، قالب یک شکل و با اندازه استاندارد مشخصی است که براساس پروژه این قابلیت را دارند که در جهات مختلف به یکدیگر اضافه شده و نیاز پروژه برای قالب بندی بتن را تامین کنند.

کاربرد قالب فلزی مدولار بتن

قالب مدولار کاربردهای فراوانی دارد. می‌توان گفت که در هر پروژه ساختمانی که از بتن در ساخت آن استفاده می‌شود، این نوع از قالب کاربرد دارد. به عنوان مثال، قالب مدولار را می‌توان برای ساخت فوندانسیون، قالب بندی ستون ‌ها، قالب بندی دیوار ها و سقف استفاده کرد.

اگر قصد داشته باشید تا یک بتن ریزی یکپارچه نیز انجام دهید، این نوع قالب ها برای شما کاربرد خواهد داشت. می‌توانید با متصل کردن تعداد مشخصی از قالب های مدولار به یکدیگر و انتقال آن به محل بتن ریزی، از آن به عنوان یک قالب یک تکه و یکپارچه استفاده کنید.

دلایل استفاده از قالب فلزی مدولار بتن

در بین قالب‌های متفاوتی که برای بتن ریزی قابل استفاده است، قالب فلزی صرفه اقتصادی بیشتری دارد. هرچند که قیمت تمام شده قالب فلزی ممکن است از برخی قالب‌ های بتن مانند قالب چوبی گرانتر باشد، اما به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، باید گفت که این نوع قالب هزینه‌های کمتری در نهایت به پروژه تحمیل خواهد کرد. دلایل صرفه اقتصادی قالب فلزی مدولار:

  • قالب فلزی مدولار به صورت آماده به پروژه ارسال شده و در نتیجه تقریبا به غیر از  نصب در محل مناسب، زمان دیگری را از شما نخواهد گرفت.
  • جمع آوری و جداکردن قالب مدولار از بتنی که استحکام خود را به دست آورده است، آسان بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد، در نتیجه جمع آوری این نوع قالب نیز مانند نصب آن زمان زیادی نیاز نداشته و همچنین با توجه به عدم نیاز به تخصص ویژه‌ای برای جدا سازی و جمع آوری این قالب، هزینه جمع آوری آن نیز زیاد نخواهد بود.
  • با توجه به اینکه قالب ‌های فلزی مدولار، سطح صاف و یک دستی را پس از مستحکم شدن بتن ایجاد می‌کنند، در نتیجه گچ کاری یا تراز نمودن سطوح به وجود آمده از بتن مستحکم شده آسان ‌تر و در نتیجه ارزان‌ تر خواهد بود. همچنین مشخص است که کار کردن نما بر روی یک سطح بتن صاف و یک دست راحت ‌تر است.

طول عمر قالب فلزی مدولار

از دیگر دلایل به صرفه بودن استفاده از قالب مدولار، طول عمر مفید این قالب است:

  • قالب‌های مدولار فلزی که برای بتن ریزی استفاده می‌شوند، این قابلیت را دارند تا بارها در پروژه‌های متعددی استفاده شوند. در نتیجه با یک بار هزینه کردن برای تامین آنها، شما می‌توانید هزینه آنرا در بین تمامی پروژه‌های آتی خود تقسیم کرده و در واقع از آن به عنوان یکی از اموال و تجهیزات ساختمان سازی خود استفاده کنید.
  • باید گفت که مدولار بودن این قالب باعث می‌ شود تا استفاده ‌های متعدد و متفاوتی بتوانید از آنها در پروژه ‌های متفاوت داشته باشید و این خاصیت دلیلی برای به صرفه بودن تهیه قالب فلزی مدولار بتن برای یک پروژه ساختمانی نسبت به سایر قالب ‌ها است.‌
  • در نهایت اینکه اگر به هر دلیلی تمایلی به نگهداری قالب‌های مدولار پس از اتمام پروژه نداشته باشید، بسیاری از افرادی که پروژه‌های ساختمانی بتنی دارند، این قالب‌ها را برای استفاده از آنها در پروژه خود، از شما خریداری خواهند کرد و در نتیجه بخش مهمی از هزینه شما برای تهیه قالب‌های فلزی بازگردانده خواهد شد.

انواع قالب مدولار

قالب‌های مدولار به دو روش تسمه‌ای (جوشی) و لبه خم ساخته می‌شوند.

انواع سیستم های مدولار | قالب بتن | قالب مدولار فلزی قیمت

قالب تسمه‌ای

قالب تسمه‌ای از یک ورق فلزی به ضخامت سه میلیمتر در کف و چهار تسمه فلزی پانچ شده به ضخامت پنج میلیمتر در چهار ظلع ورق به عنوان لبه‌های قالب ساخته می‌شود. تسمه و ورق کفی قالب با استفاده از جوش به یکدیگر متصل می‌شوند. به همین دلیل به این نوع از قالب مدولار، قالب جوشی نیز گفته می‌شود.

قالب لبه خم

قالب لبه خم از یک ورق به ضخامت سه میلیمتر یک تکه ساخته می‌شود. برای ساخت لبه‌های قالب مدولار در این نوع قالب، از دستگاه برک برای خم کردن لبه ‌های ورق استفاده می‌شود. لبه ورق کف که به ضخامت سه میلیمتر می باشد پس از پانچ به اندازه یازده میلیمتر دوبل شده و پس از خم نود درجه دو ظلع طولی را شکل داده و دو ظلع عرضی نیز با جوش تسمه پانچ شده شکل می گیرد.

در هر دو حالت از انواع قالب های مدولار(لبه خم و لبه جوشی) پس از شکل گیری اضلاع بیرونی از تسمه به ضخامت پنج میلیمتر به عنوان استیفنر(نگهدارنده) جهت تقویت قالب استفاده می شود؛ تمامی ورق های مورد استفاده از رده مقاومتی St37 می باشد.

مقایسه قالب لبه خم و قالب جوشی

دو تفاوت عمده در بین دو قالب لبه خم و قالب لبه جوشی وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد.

  1. تفاوت وزن قالب های مدولار خم و تسمه‌ای در سایزهای مختلف بین نیم تا دو و نیم کیلوگرم می باشد. از آنجایی که قیمت گذاری قالب‌های فلزی به وزن آنها ارتباط مستقیمی دارد، در نتیجه سبک ‌تر بودن قالب مدولار خم نسبت به مدولار تسمه‌ای می‌تواند با توجه به بودجه یک پروژه اهمیت زیادی داشته باشد.
  2. 2-     قالب‌ های مدولار خم، از آنجایی که یکپارچه ساخته می‌شوند، استحکام بیشتری داشته و کمتر دچار تغییر شکل می‌شوند. در نتیجه می‌توان گفت که طول عمر این نوع از قالب از قالب مدولار تسمه‌ای بیشتر است.
  3. تعمیر قالب های فلزی لبه خم در صورت کج و معوج شدگی لبه قالب امری دشوار بوده و این عمل تا حدی غیر ممکن می باشد ولی تعمیر قالب های لبه جوشی با تعویض تسمه معیوب و جوش مجدد آن نسبتا آسان می باشد.

ابعاد قالب‌ مدولار

در ساخت قالب‌های مدولار از ورق‌هایی به قطر سه میلیمتر تا پنج میلیمتر استفاده می‌شود. عرض این قالب ‌ها یکی از مضارب عدد 5 بوده و از ده سانتی ‌متر تا پنجاه سانتی متر متغیر است. اما طول قالب‌ها در بیشتر مواقع یک متر، یک و نیم متر و یا دو متر است. از آنجایی که در صورت نیاز می‌توان تعداد زیادی از این قالب‌ها را در کنار یکدیگر استفاده کرد، نیازی به ساخت قالب‌هایی با ابعاد متفاوت در بسیاری از مواقع وجود ندارد.

 

شرکت تنهاپولاد تولیدکننده انواع قالب مدولار فلزی بتن در ایران است. این شرکت در زمینه خرید و فروش انواع قالبهای فلزی مدولار دست دوم و کارکرده نیز فعالیت میکند. جهت اطلاع از لیست قیمت بروز انواع محصولات با شماره های زیر تماس بگیرید.

جهت ثبت سفارش خرید با کارشناسان فروش تماس بگیرید.

ساخت و تولید آنها استفاده می شود، قیمت های متنوعی نسبت به یکدیگر دارند و ممکن است در صورت تماس با هر شرکت فروشنده، با قیمت متفاوتی مواجه شوید.