عمومیکسب و کار ایرانیان

علت فشار کم دستگاه اسپرسو ساز

چرا فشار دستگاه اسپرسوساز کم می شود؟

اسپرسوساز یکی از پرکاربردترین وسایلی است که می توانید در خانه ها یا کافه ها پیدا کنید. از این دستگاه  برای ساخت قهوه اسپرسو استفاده می شود که غلظت بالا و طعم مناسبی دارد. دستگاه اسپرسوساز نیز همانند سایر لوازم برقی، ممکن است که دچار مشکلاتی شود. یکی از رایج ترین مشکلات، کم شدن فشار دستگاه اسپرسوساز است. اگر فشار این دستگاه کاهش پیدا کند، قطعا کیفیت اسپرسو نیز کاهش پیدا می کند.

پس کاهش فشار این دستگاه می تواند بسیار آزاردهنده و مشکل ساز باشد. اما علت بروز و راهکار حل این مشکل چیست؟ در این مطلب از نمایندگی خدمات تعمیرات به بررسی دلایل و راهکارهای کم شدن فشار دستگاه اسپرسوساز می پردازیم. نمایندگی قهوه ساز بوش تعمیر مدل های مختلف را انجام می دهد.
تقویت اسپرسو ساز خانگی | تنظیم فشار دستگاه اسپرسو | تنظیم فشار دستگاه اسپرسو نوا ۱۲۸

اهمیت فشار در ساخت اسپرسو

همان طور که گفتیم فشار نقش موثری در کیفیت اسپرسو دارد. فشار دستگاه اسپرسوساز باید دقیق و به اندازه باشد. در غیر این صورت نمی توان انتظار زیادی از کیفیت نهایی اسپرسو داشت. اگر فشار دستگاه کمتر از حد لازم باشد، شاهد یک اسپرسو آبکی و رقیق خواهیم بود. از سوی دیگر هرچقدر که دستگاه اسپرسوساز فشار بیشتری داشته باشد، می توانید با سرعت و کیفیت بیشتری قهوه اسپرسو بسازید. خدمات پس از فروش بوش  برای تمام کاربران خیلی ارزشمند است.

دلایل رایج کم شدن فشار دستگاه اسپرسوساز

کم شدن فشار دستگاه اسپرسوساز می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد و به بخش های مختلفی مربوط شود. اما قبل از هرچیزی باید بدانید که احتمالا استفاده غیراصولی شما از دستگاه، باعث بروز این مشکل شده است. در ادامه دلایل رایج کم شدن فشار دستگاه اسپرسوساز را باهم بررسی می کنیم.

به کارگیری قهوه نامناسب

برای عیب یابی کم شدن فشار دستگاه اسپرسوساز، نیاز نیست که در ابتدا خیلی بدبین باشیم. این مشکل ممکن است که به دلیل استفاده از یک قهوه نامناسب رخ داده باشد. اگر قهوه ای که برای ساخت اسپرسو از آن استفاده می کنید بیش از حد آسیاب شده باشد، این مشکل رخ می دهد. تراکم و چگالی بالای قهوه در چنین شرایطی باعث می شود که آب از خروجی دستگاه به سادگی عبور نکند و در نتیجه فشار کم شود. همچنین باید به مقدار کافی از قهوه استفاده کنید. استفاده بیش از حد از قهوه نیز می تواند باعث کاهش فشار دستگاه شود.

استفاده از مقدار آب نامناسب

اسپرسوسازها به دو دسته مخزن دار و بدون مخزن تقسیم می شوند. اگر از اسپرسوسازهای مخزن دار استفاده می کنید اطمنیان حاصل کنید که آب به مقدار کافی درون مخزن دستگاه موجود است. اگر از اسپرسوسازهای بدون مخزن استفاده می‎ کنید نیز جریان آب ورودی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آب به خوبی وارد دستگاه می شود. آب نقش مستقیمی در فشار دستگاه اسپرسوساز دارد و در صورت کمبود آب، احتمالا با مشکل کاهش فشار روبرو خواهید شد.

بررسی صفحه داخل هد گروپ

ممکن است که به مرور زمان، قهوه بر روی صفحه داخل هد گروپ گیر کرده باشد و در نتیجه این مساله فشار اسپرسوساز را کاهش دهد. پس برای حل این مشکل می توانید صفحه داخلی هد گروپ را جدا کنید و بعد از پاکسازی، دوباره آب را نصب کنید.

خرابی گیج فشار

گیج فشار یکی از قطعات مهمی است که در بیشتر دستگاه های اسپرسوساز وجود دارد. این قطعه وظیفه دارد که فشار را اندازه گیری کند و در صورت افزایش ناگهانی فشار، آن را کاهش دهد. اگر این قطعه دچار خرابی یا شکستگی شود، دستگاه توان خود را از دست خواهد داد. همچنین امکان دارد که دستگاه با وجود این خرابی کار کند، اما دچار حرارت بیش از حد شود. در هر صورت اگر با مشکل کم شدن فشار اسپرسوساز روبرو شدید، بهتر است که گیج فشار دستگاه را بررسی کنید.

رسوب گیری دستگاه از دانه های اسپرسو

قهوه اسپرسو بسیار ریز است و وزن اندکی دارد. ذرات قهوه اسپرسو می توانند در طولانی مدت باعث رسوب گیری دستگاه اسپرسوساز شوند. زمانی که اسپرسوساز دچار رسوب شود، قطعا فشار آن تا حدود قابل توجهی کاهش پیدا می کند. بنابراین باید فیلتر دستگاه خود را بررسی و در صورت نیاز آن را پاکسازی یا تعویض کنید. حتی اگر مشکل کاهش فشار دستگاه اسپرسوساز رخ نداده است، باید به طور منظم فیلتر ورودی قهوه اسپرسوساز را بررسی کنید تا در آینده دچار این مشکل نشوید.

انسداد پمپ اسپرسو ساز

پمپ اسپرسوساز یکی از قطعاتی است احتمالا در گذر زمان، دچار رسوب می شود. این رسوب می تواند مربوط به ذرات موجود در آب یا دانه های کوچک اسپرسو باشد. در هر صورت اگر با مشکل کاهش فشار اسپرسوساز روبرو شده اید، بهتر است که پمپ اسپرسوساز را رسوب زدایی کنید. این رسوب زدایی باید به شکل منظم و حداقل هر 40 روز یک بار انجام شود تا کیفیت قهوه نیز افزایش پیدا کند.

آسیب دیدگی واشرهای اسپرسو ساز

دستگاه اسپرسوساز دارای چندین واشر است که اتصالات دستگاه را آب بندی می کنند. این واشرها باعث می شوند که فشار هوا و آب درون اسپرسوساز حفظ شود و به بیرون انتقال پیدا نکند. واشرهای دستگاه اسپرسوساز از جنس پلاستیک هستند و امکان دارد که در گذشت زمان، دچار پوسیدگی یا شکستگی شوند. بنابراین آسیب دیدگی واشرهای اسپرسو ساز، باعث کاهش فشار دستگاه می شود. یکی از نشانه های اصلی خرابی واشرهای اسپرسوساز، خروج قهوه از زیر دستگاه است.

چگونه اسپرسوساز خود را تعمیر کنیم؟

تمام مواردی که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم، از رایج ترین دلایل کاهش فشار دستگاه اسپرسوساز هستند. مواردی مانند استفاده از مقدار مناسب آب و پاک کردن رسوب از بخش های مختلف را می توانید بدون دانش فنی و تجربه قبلی انجام دهید.

اما مشکلاتی مانند خرابی واشرها، گیج فشار و سایر قطعات داخلی، نیازمند برخورداری از دانش بالایی در زمینه تعمیر لوازم خانگی هستند. در چنین شرایطی پیشنهاد می شود که موارد ساده و ابتدایی را در صورت امکان بررسی و یا تعمیر کنید. سپس اگر به نتیجه نرسیدید به سراغ افراد متخصص بروید.

تعمیر اسپرسوساز را به متخصصین بسپارید

اسپرسوساز یکی از لوازم خانگی پرکاربرد و باارزش است که خرابی آن باعث ایجاد هزینه های نسبتا بالایی می شود. در چنین شرایطی باید از تعمیر دستگاه بدون دانش و مهارت کافی خودداری کنید. چرا که ممکن است یکی از مشکلات کوچک دستگاه را به یک مشکل اساسی و بزرگ تبدیل کنید. بنابراین پیشنهاد می شود که مشکل کم شدن فشار دستگاه اسپرسوساز را به متخصصین بسپارید تا علاوه بر بهره مندی از یک تعمیر اصولی و دقیق، از افزایش خسارات نیز جلوگیری کنید.

هر وسیله برقی ممکن است روزی دچار عیب و ایراد شود و نیاز به بررسی و تعمیر داشته باشد. دستگاه اسپرسو هم از این قاعده مستثنی نیست. این دستگاه در اکثر کافی شاپ ها موجود است و روزانه به مقدار زیادی از آن استفاده می شود. علاوه بر کافی شاپ ها، خیلی از افراد هم این دستگاه را برای منزل خود تهیه کرده اند.

از آنجایی که این دستگاه، به خصوص اسپرسو ساز صنعتی، قیمت بالایی دارد بهتر است نسبت به نگهداری و رسیدگی به آن توجه زیادی به خرج دهیم. در صورت بروز ایراد در آن باید هرچه سریع تر برای عیب یابی و رفع ایراد دستگاه اسپرسو ساز اقدام کرد و در صورت نداشتن مهارت لازم، با مرکز تعمیرات لوازم خانگی تماس گرفت. هرچه این رسیدگی را به تاخیر بیندازیم متحمل هزینه سنگین تری خواهیم شد.

یکی از ایرادات رایج در این دستگاه ها مشکل کم شدن فشار است. اگر فشار دستگاه کم شود کیفیت اسپرسو به اندازه قبل نخواهد بود. در ادامه این نوشته قصد داریم درباره این مشکل و دلایل و راهکارهای آن بیشتر صحبت کنیم.

چرا فشار برای اسپرسو ساز اهمیت دارد؟

فشار در این دستگاه، تاثیر مستقیمی بر طعم و کیفیت قهوه شما دارد. میزان فشار باید به اندازه لازم و کافی باشد، نه کم و نه زیاد. اگر فشار دستگاه بیش از حد باشد، اسپرسو بیش از اندازه استخراج می شود و تلخ خواهد بود. و اگر فشار دستگاه کم باشد، اسپرسو رقیق و آبکی خواهد بود و غلظت کافی را نخواهد داشت.

هرچقدر فشار دم بیشتر باشد، می توانید قهوه خود را سریع تر دم کنید. دانه های قهوه باید مدتی در تماس با آب داغ باشند تا در نهایت طعم خوبی بگیرند. همچنین فشار به دستگاه کمک می کند که تفاله های قهوه را بهتر فیلتر کند. با توجه به اینکه اسپرسو آسیاب ریزتری دارد، برای گرفتن نتیجه با کیفیت احتیاج به دستگاهی با فشار بالا دارید.

کافه دارها یا دیگر افرادی که با دستگاه اسپرسوساز سر و کار دارند، می توانند با چک کردن هر چند وقت یک بار دستگاه مشکلات احتمالی آن را پیدا کنند. اولین اقدام این است که سیم برق دستگاه را تست کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. بسیار پیش آمده که مشکل ساده تر از آنچه فکر می کنید باشد. مثلا مشکلاتی مثل اتصالات برقی، می توانند دلیل کار نکردن دستگاه اسپرسو ساز یا هر دستگاه برقی و لوازم خانگی دیگری باشند.

اما در صورتی که ایرادات مربوط به برق نباشد و از بخش های دیگری مثل ترموستات، فیوز، سوئیچ‌ ها و به طور کلی قسمت های داخلی دستگاه نشات بگیرد، کارتان کمی سخت تر و پیچیده تر می شود و باید از دانش و تجربه یک تعمیرکار حرفه ای بهره بگیرید.

در اکثر موارد ترموستات و سوئیچ ‌های خراب باید با قطعه‌ها‌ی جدید و اورجینال جایگزین شوند تا دستگاه بتواند مجددا درست و خوب کار کند. بنابراین در صورتی که به تنهایی قادر به تشخیص مشکلات دستگاه اسپرسوساز خود نبودید، حتما از یک مرکز تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید.