اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانیان

شرایط مهاجرت به ترکیه برای تحصیل

شرایط اقامت و مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

متروپل تهران: یکی از شرایطی که شما باید قبل از اخذ ویزا تحصیلی ترکیه دارا باشید، دریافت پذیرش از دانشگاه ها و یا موسسات عالی این کشور می باشد. البته متقاضیان ساکن ایران می توانند در تمامی مقاطع تحصیلی ترکیه تحصیل نمایند. شما می توانید به عنوان یک دانشجو و یا دانش آموز از مقطع ابتدایی تا دانشگاه را در کشور ترکیه تحصیل کنید. زبان رسمی کشور ترکیه استانبولی است و در تمامی مدارس این کشور دروس تحصیلی با این زبان آموزش داده می شود؛ البته دانشجویان خارجی می توانند در مدارس بین المللی به زبان انگلیسی تحصیل نمایند. همچنین سیستم آموزشی در ترکیه مستقیما زیر نظر دولت است. شروع سال تحصیلی در ترکیه از اواسط سپتامبر یا اوایل اکتبر می باشد و تا ماه مه ادامه دارد.

اقامت ترکیه از طریق تحصیل در مقطع پیش دبستانی تا سن 6 سالگی به صورت اختیاری است. اما آموزش های ابتدایی آن به صورت اجباری می باشد و دانش آموزان باید 5 سال در مقطع ابتدایی و 3 سال در مقطع متوسطه تحصیل نمایند. پس از آن باید دوره 4 ساله دبیرستان را پشت سر گذاشته تا بتوانند وارد دانشگاه شوند.

به طور کلی مدارس ترکیه به 4 دسته تقسیم می شود:

  1. مدارس ایرانی در ترکیه
  2. مدارس خصوصی در ترکیه
  3. مدارس بین المللی
  4. مدارس دولتی

آموزش در مدارس بین المللی ترکیه، به زبان انگلیسی است. همچنین این نوع مدارس در جهان مدرک معتبر تری نسبت به دیگر مدارس ترکیه دارند. این مدارس سالانه نزدیک به 27 هزار دلار را به عنوان شهریه دریافت می کنند. آموزش در مدارس دولتی و خصوصی این کشور به زبان ترکی است. تحصیل در مدارس دولتی برای شهروندان ترکیه رایگان است. همچنین اتباعی که کارت اقامت بلند مدت در ترکیه را نیز دارا هستند، می توانند فرزندان خود را برای تحصیل رایگان به این مدارس بفرستند.

در مقاله اقامت ترکیه از طریق تحصیل باید بگوییم، تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه رایگان نیست؛ اما کیفیت آموزش بهتری هم نسبت به مدارس دولتی دارد. متقاضیان برای تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه باید سالانه مبلغ حداقل 4000 هزار دلار را به عنوان شهریه پرداخت نمایند. تحصیل در مدارس ایرانی هم مختص به افرادی است که به فکر برگشت به ایران هستند. مدرکی که دانش آموزان از این مدارس اخذ می کنند، مورد تایید وزارت علوم در کشور ایران است. هزینه تحصیل در مدارس ایرانی سالانه نزدیک به 500 تا 1000 دلار می باشد. همچنین توجه داشته باشید که تعداد این مدارس در ترکیه بسیار محدود است.

ارزان ترین راه مهاجرت به ترکیه | شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم | شرایط سنی تحصیل در ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه در مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه به علت هزینه های پایینی که دارد، نظر متقاضیان زیادی را به خود جلب کرده است. اکثر دانشجویان ایرانی برای تحصیل،  مقطع را برای تحصیل انتخاب می کنند؛ چرا که هزینه های تحصیلی پایینی دارد. مقطع کارشناسی در ترکیه، حدود 4 سال به طول می انجامد. البته متقاضیان قبل از ورود به این مقطع باید در آزمون ورودی شرکت کنند و با اخذ نمره قبولی در این آزمون می توانند پذیرش دانشگاه های ترکیه را اخذ نمایند. البته لازم به ذکر است که دانشگاه های خصوصی ترکیه اکثرا متقاضیان را بر اساس رزومه تحصیلی شان پذیرش می کنند و آزمون ورودی بیشتر برای دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، برای اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل، کار چندان سختی نیست. شما می توانید با اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه و ارائه مدارک زیر، در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل نمایید. مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد عبارت است از:

  • تکمیل و ارائه فرم پذیرش
  • ارائه مدارک هویتی
  • ارائه مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات
  • ارائه نمرات آزمون های GRE و GMAT
  • ارائه توصیه نامه
  • ارائه انگیزه نامه
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی در سطح آیلتس با نمره 6 الی 6.5
  • ارائه رزومه تحصیلی

تحصیل در این مقطع با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه متفاوت است؛ اما به طور کلی حداقل 2 تا 3 سال به طول می انجامد. شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های ترکیه با توجه به رشته متقاضی، متفاوت است. توجه داشته باشید که قبل از اخذ پذیرش از دانشگاه، شرایط آن را مورد بررسی قرار دهید.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه در مقطع دکترا

تحصیل در مقطع دکترا برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه، بسیار نظام مند است. شما با اخذ پذیرش از دانشگاه ها یا موسسات عالی می توانید در مقطع دکترا تحصیل نمایید. تحصیل در این مقطع نزدیک به 4 تا 5 سال به طول می انجامد. البته این مدت زمان به نوع رشته و دانشگاه متقاضی بستگی دارد. توجه داشته باشید که پذیرش در مقطع دکترا برای هر رشته شرایط متفاوتی دارد. همچنین برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا، حداقل باید مدرک آیلتس با نمره 6 تا 7.5 را دارا باشید.

در مقاله اقامت ترکیه از طریق تحصیل باید بگوییم، برای پذیرش در مقطع دکترا، شما باید مراحلی را طی نمایید. در مرحله اول شما باید در یک آزمون مهارت شرکت کنید. در این آزمون مهارت های شما بررسی و ارزیابی می شود. همچنین پروپوزال دانشجو در این  مرحله مورد ارزیابی قرار می گیرد. توجه داشته باشید که تحصیل در مقطع دکترا در ترکیه هر 6 ماه یک بار توسط کمیته پیگیری، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

هزینه زندگی در ترکیه

هزینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه در تمامی مقاطع بسیار مناسب است. هزینه زندگی یک دانشجو در ترکیه ماهانه نزدیک به 400 دلار است. این هزینه شامل خوراک، پوشاک، اقامت، سرگرمی و حمل و نقل می باشد. همچنین در هر ترم باید نزدیک به 150 دلار را به هزینه های کتاب و هزینه های اداری دانشگاه اختصاص دهند. البته تمامی این ارقام به شیوه و سبک زندگی افراد بستگی دارد. برخی از این هزینه ها عبارت است از:

عنوان هزینه های زندگی در ترکیه
یک کیلو برنج حداقل 61 لیر
آب و برق و گاز حداقل 74 لیر
اجاره آپارتمان 1 خوابه حداقل 874 لیر
یک بطری آب حداقل 34 لیر
دانشگاه های دولتی سالانه حداقل 200 تا 900 دلار
دانشگاه های خصوصی سالانه حداقل 20 هزار دلار

لیست دانشگاه های برتر در ترکیه

در مقاله اقامت ترکیه از طریق تحصیل، برای مهاجرت باید آگاهی مناسبی را از دانشگاه های برتر ترکیه دارا باشیم تا بتوانیم دانشگاه معتبر و خوبی را برای تحصیل انتخاب نماییم. این دانشگاه ها عبارت است از:

نام دانشگاه رتبه جهانی
دانشگاه سابانجی 510
دانشگاه بغازیچی 580
دانشگاه فنی استانبول 700
دانشگاه کوچ 448
دانشگاه قاضی 1000
دانشگاه استانبول 800
دانشگاه بیلکنت 456

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا تحصیلی ترکیه

دانشجویان برای اخذ ویزا و اقامت ترکیه از طریق تحصیل، باید مدارکی را به کمک وکیل خود جمع آوری نمایند و به سفارت ترکیه تحویل دهند. مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا تحصیلی ترکیه عبارت است از:

  • تکمیل و ارائه فرم درخواست ویزا
  • پرداخت هزینه اخذ ویزا
  • ارائه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات و ترجمه
  • اثبات تمکن مالی
  • ارائه عکس
  • ارائه اصل و کپی پاسپورت معتبر
  • ارائه بیمه در طی اقامت در ترکیه
  • ارائه پذیرش از دانشگاه ترکیه
  • ارائه بلیط های رفت  برگشت
  • ارائه مدرک سکونت در ترکیه

با ارائه مدارک ذکر شده به سفارت، پس از گذشت 15 روز کاری ویزا تحصیلی شما آماده می شود.

موقعیت کاری پس از تحصیل

دانشجویانی که از دانشگاه های ترکیه فارغ التحصیل می شوند، باید بدانند که با نرخ بالای بیکاری در ترکیه، فرصت های شغلی زیادی را پیش روی خود ندارند. همچنین حقوق و در آمد بالایی هم نخواهند داشت. دانشجویان پس از پایان تحصیلاتشان باید رزومه کاری تهیه کنند و به جستجو کار در اینترنت باشند. با پیدا کردن شرکت های مورد نظر باید رزومه خود را برای آنها ارسال کنند و پس از تایید رزومه به مصاحبه بروند. در صورت قبولی در مصاحبه می توانند در آن شرکت مشغول به کار شوند.

همچنین دانشجویانی که زبان انگلیسی و یا فرانسوی و… خوبی دارند می توانند در آموزشگاه های زبان، به صورت خصوصی تدریس زبان بدهند.

شما عزیزان می توانید برای آگاهی بیشتر از شرایط رفتن به ترکیه برای تحصیل و اقامت ترکیه از طریق تحصیل با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و با کارشناسان ما در موسسه مهر آفرین گفتگو کنید.