فرهنگ و هنر

سه نکته از مقام معظم رهبری درباره «نقش عنصر دین در دفاع مقدس»

چه چیزی باعث شد که ایران اسلامی با همه نقاط ضعفش با وجود قدرت عجیب هیل نتواند زنده بماند؟ بودجه ضعیف، تجهیزات ضعیف، سازماندهی ضعیف، انضباط ضعیف، برخی تفاوت ها – آیا می خواهید آنچه آنها می خواهند انجام دهید؟ دنیا از این ماجرا یاد گرفت، نتیجه چه شد؟ به دلیل همین معنویت.

به گزارش سرگرمی برای همه، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ستاد کنگره 3535 شهید استان زنجان که در 24 آنلاین ماه 1400 برگزار شد، روز پنج شنبه 6 آبان ماه در ساعت 13:00 در ساعت 14 منتشر شد. محل کنفرانس:

وی در سخنان خود به ضرورت تحلیل جامعه شناختی – روان شناختی از نقش عنصر دین در دفاع مقدس اشاره کرد. حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از کسانی که نقش دین را در ایثارگری های دوران دفاع مقدس نادیده می گیرند، گفتند: خانواده‌های قربانیان همگی شایسته تحلیل هستند.»

* لزوم تحلیل جامعه‌شناختی – روان‌شناختی نقش عنصر دین در دفاع مقدس.

نقش عنصر «دین» در هشت سال پاسداشت مقدس را توضیح دهید

با توجه به این نیاز به تحقیق، لازم به ذکر است که ایشان در چندین سخنرانی خود به جایگاه و نقش دین اشاره کرده اند. مثلاً مقام معظم رهبری در تاریخ 1366/03/07 صحنه های هیجان انگیز در شب عملیات». آنها خاطرنشان می کنند: «اگر به جبهه های جنگ ما بروید، شب هنگام نزدیک عملیات، منظره عجیبی است. آنجا، حالا شنیدیم، بعضی ها را دیدیم، منظره بسیار بسیار چشمگیری است. این جوانان ما، این برادران مخلص و مؤمن، دلهای پاک و روشن و روشن، وقتی احساس می کنند که به ارزش خود در خدا نزدیک شده اند و ممکن است شهید شوند و به قیامت الهی بروند، حالت عجیب نماز، نماز، شب دعا، دیکر، توجه و خلق و خوی بسیار گران و محترمانه داشته باشد. در بعضی از وصیت نامه هایی که انسان می خواند همین را می بیند.

چند روز پیش داشتم یکی از این وصیت نامه ها را می خواندم، دیدم از نماز شب برادران و دوستانش نقل می کند که در این سنگرها، در تپه ها چه شب ها، چه زمزمه هایی، چه به هم می زند. این به خاطر این است که توجه به خدا در مواقعی که ساعت ها و روزها تمام می شود، خوش شانس است و انسان احساس می کند که فرصت به پایان می رسد. علاوه بر این، برای کسانی که به سوی او حرکت می کنند، آرزوی ملاقات با خدا وجود دارد».

وی در سخنانی دیگر به آیت الله خامنه ای اشاره کرد “مراقبت، رمز موفقیت در برابر قدرت دشمن” در تاریخ 1370/06/27 توضیح می دهند: «در مقابل ما فقط عراق نبود، شرق بود، آمریکا بود، ناتو بود، عقب ماندگی منطقه بود، پول بود، همین. سلاح بود، تجهیزات بود، تاکتیک بود، اخبار ماهواره بود. در یکی از این عملیات های بزرگ که طرف مقابل تلاش قابل توجهی کرد، به دوستانم گفتم که فرض می کنم الان سربازان غیر عراقی در سنگرهای پایگاه های اصلی عراق نشسته اند. که البته احتمالاً فکر می کردم غربی هستند. اینگونه است که حرکات نشان داده شد.

اساساً نوع کار نشان می داد که یک نفر جدید در آنجا مشغول به کار است. بعد معلوم شد که اینطور است. تمام دنیا به آنها کمک کردند. اما چه چیزی باعث شد که با وجود آن تگرگ عجیب نتوانند ایران اسلامی را با وجود تمام نقاط ضعفش فتح کنند؟ بودجه ضعیف، تجهیزات ضعیف، سازماندهی ضعیف، انضباط ضعیف، برخی تفاوت ها – آیا می خواهید آنچه آنها می خواهند انجام دهید؟ دنیا از این ماجرا یاد گرفت، نتیجه چه شد؟ به خاطر همین معنویت».

وی همچنین در سخنرانی دیگری در تاریخ 1381/03/01. با عنوان: «آزادی خرمشهر با ایمان و اراده برخاسته از عقل». تاکید می کنند. زمانی که نیروهای مسلح ما در عملیات بیت المقدس با تدبیر، روشنگری، اراده ایمان، توکل بر خدا، با استفاده از همه امکانات، نگذاشتند هیچ فرصتی با تکیه بر خود هدر رود. قدرت و توکل بر خدای متعال حرکت خود را آغاز کردند، هیچکس در دنیا باور نمی کرد که خرمشهر را آزاد کنند. اما آنها می توانستند.

وقتی اعلام کردیم خرمشهر را پس گرفته‌ایم، خبرگزاری‌های دنیا یکی دو روز حاضر نبودند اخبار را پوشش دهند، با شک و تردید به آن نگاه کردند، اما این اتفاق افتاد و در نهایت همه باید این پیروزی را تشخیص می‌دادند. «در این عملیات رزمندگان ما بیش از 15 هزار اسیر عراقی را گرفتند و به اردوگاه اسرا بازگرداندند.

به گزارش سرگرمی برای همه، حاضران به بررسی سخنان مقام معظم رهبری در این پست خواهند پرداخت ایمان و مراقبت در دفاع مقدس می تواند به سایت مراجعه کند دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بازدید کنید.

انتهای پیام: